tisdag, juli 21, 2009

SÄPO får tillgång till FRA-material

Visst, hade vi (eller iallafall jag) väntat oss något annat? Nej, såklart inte! Sverige är en lydstat till USA och kommer inom kort att applicera mycket värre polisfacistiska fasoner. Jag sitter lugnt och rullar tummarna och njuter av showen! Jag kommer inte att vaccinera mig med giftiga kemikalier för skrämselpropagandan "svininfluensan" och förundras fortfarande över att en hel värld lät sig kuvas i ett rökförbud! Det var bara en liten test på vad som komma skall.
Så av med mössan och buga för överheten!
Bonden ser på när bödeln skördar sitt ax.

39 kommentarer:

roma sa...

Jodå, jag såg nog betet, hade faktiskt tänkt hoppa kommentar men så hände en grej i veckan.
Mina damer och jag - that is fru och dotter - var på vår favoritrestaurang Pasquale och hade beställt in lite gott italienskt käk och go' kallt öl. Vädret till trots valde vi att sitta inne och fick ett bra bord i hörnet av lokalen. Plötsligt börjar det lukta jävligt illa, så illa att man direkt tänker att det här kan man inte sitta och äta i. Det tar väl några sekunder att identifiera lukten, ovan som man guskelov är nuförtiden av dylika dofter; ciggrök. Rygg i rygg med mig, utanför på andra sidan skjutfönstret sitter mamma, pappa, barn och bolmar... kanske inte barnen... nåväl, fönstret är öppet ett tiotal centimetrar eftersom det är en varm dag. Lite demonstrativt drar jag igen fönstret med en mild smäll och problemet var ur världen (om man bortser ifrån att fönstret behövde vara öppet på grund av värmen).
Nu undrar jag då: varför anser du att vi istället skulle suttit i stanken och ätit? Och att Mimmi, min dotter, då också skulle få i sig en massa skit som hon definitivt klarar sig utan? För hade det inte varit för rökförbudet hade det bergis suttit någon schysst jävel och bolmat i lokalen. Om du jitter svara så hoppa det där om indianerna och deras "nyttiga" tobak : )

Anonym sa...

Passande kommentar av det musikaliska slaget?
Fan-producerad video av Nine Inch Nails "Head Like A Hole" med textraden "Bow down before the one you serve, you're going to get what you deserve..."
Länk:
http://www.youtube.com/watch?v=ANcGI-9im5g

Semloque

Max sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Max sa...

Roma, min käre trätobroder...
Det var synd att du faktiskt tänkt att hoppa kommentar... Var det bara för att jag nämnde rökförbudet som exempel? Eller hade du tänkt hoppa kommentar av någon annan anledning? 
Vad tycker du exempelvis om att SÄPO får tillgång till FRA-material...?

Angående rökförbudet; Har du verkligen ännu inte förstått min andemening? 
Jo, ni skulle ha suttit på en restaurang där det var rökförbud även utanför restaurangen, i "fria" luften så att säga, såklart. (Detta är snart verklighet). 
Och den bolmande familjen skulle givetvis suttit på ett etablissemang där det var tillåtet att röka. 
Det senare är dock ett scenario som aldrig mer kommer att bli eller vara verklighet - konstigt när man tänker lite ytterligare på det...

Det blir liksom lite samma sak om man funderar kring alla de giftiga avgaser som bilar utanför restauranger släpper ifrån sig. Nu är ju i och för sig inte bilar och bilarnas avgaser förbjudna... Och inte är de gaggande mobilpratarna heller förbjudna - och kommer aldrig att bli det heller, de utsätts ju för en gynnsam strålning som befrämjar hjärnans nedbrytning och detta är ju perfekt för de som har våra liv i sina händer. Ju mer trögtänkta och medgörliga folk blir, desto bättre!

Nåväl, de imaginära ställen som hade varit öppna för rökare hade naturligtvis varit få och kanske inte riktigt lika flotta som de rökfria, men de hade i alla fall varit tillåtna, och folk kunde välja själva.

Där har du grejen - det är (för tusende gången...) inte rökning i sig (men det är ett ypperligt exempel) jag syftar på här, utan det faktum att en hel värld sväljer ett totalförbud, utan att blinka, med mössan i hand.

Återigen Roma - du gillar det här förbudet för att du hatar rökning och för att lagen är positiv för dig och alla andra ickerökare. 
Vad händer den dag (och den kommer snart) du drabbas av ett förbud eller en lag som påverkar dig i negativ mening och du börjar undra hur någon/några kan påverka din vardag på ett sådant övergripande sätt - och då du upptäcker att hela din tillvaro inte är din egen utan styrs av någon annan?

För Roma, du tror väl ändå inte att det är du som är "in charge"?


roma sa...

Inte träter jag med dig, det är du alldeles för sympatisk för. Jag bollade bara över en liten fundering till dig av uppkommen anledning. Jo, jag hade tänk hoppa kommentar eftersom jag tycker att jag låter som en papegoja som upprepar sig hela tiden.

Nej, jag hatar inte rökning, faktiskt inte, det är upp till var och en. Men jag förstår väl inte rökaren, mer än att han är nikotinist och drivs av sitt begär. Däremot är jag inte speciellt nöjd med att ofrivillligt få i mig rök. Och få kläder som stinker. Visst får i mig annan skit också men mobiler och bilar har trots allt, till skillnad från ciggen, även en nytta. Du har ju själv skaffat dig en mobil av den anledningen. Och bensindriven moppe har du också. Där får man liksom ta det onda med det goda, även om det inte känns hundra, försiktigt uttryckt.

Som jag sagt förr, restriktionen kommer på allt som visar sig vara kostsamt för samhället. Det tar bara lite tid. Hur länge hade folk rökt innan rökförbudet kom, jo, i hundratals år. Men det var väl först som ciggindustrin blev big business som man började se skadeverkningarna för vad det verkligen var. Man började väl få upp ögonen för det på 50-talet och det tog 50 år nånting innan förbudet kom.

Jo, jag förstår din andemening men funkar den i praktiken? Vem vill exempelvis sitta och äta i en lokal fylld med rökare? Koncentrationen av rökare blir ju i en sådan lokal 100%. (I normala fall röker väl ca 25-30%?) Vem vill egentligen stå och hänga i en bar med svidande ögon? Kanske inte ens rökarna själva , nu när de inte kan få vara "utspädda" med en majoritet av icke-rökare.

Det kommit regler som påverkat mig i negativ riktning. Kommer inte de
hela tiden, förresten? Vad tycker exempelvis du som rökare om rökförbudet på krogen? : D

Max sa...

Jag tycker att det vore bra om folk fick välja - antingen går man till en restaurang där det är rökfritt eller så går man till en restaurang där det är tillåtet.
För övrigt tycker jag det är bra att rökning är förbjuden på de flesta ställen där folk finns, affärer och andra inomhusplatser o.s.v.
Till och med jag är så konditionerad av rökförbudet att jag har svårt att tända en cigg i nästan vilken miljö som helst - till och med på min egen uteplats om grannarna bredvid är ute...


Till hösten kommer svininfluensan med buller och bång och ett helt folk gör sig beredda att ställa sig i vaccinationsköerna för en hälsosam dos kemikalier... 18 miljoner doser beställda. Kostnad; 1,3 miljarder kronor.

roma sa...

...och kostnaden om en MASSA människor blir sjuka en vecka eller två?

(Sedan fattar inte jag varför det beställs 10 miljoner fler doser än det finns folk I sverige.)

Max sa...

Vi diskuterar på så olika plan...
Nu får vi fundera på "andemeningen" igen.
Vad består vaccinet av/vad finns det i det? Och vad gör vaccinet med folk? Vem tjänar på vaccinet? Vem äger de firmor som framställer vaccinet?

Googla en liten stund på ämnet - och öppna gluggarna!

Det dör ju inte en massa folk! Det är ju en försvinnande liten del av beolkningen som faktiskt insjuknar och smäller av i något man säger heter svininfluensa - långt mindre än vanliga förkylningar och influensavirus.
Vad är implikationerna av svininfluensa som företeelse och skrämselpropagandan runt omkring?

Om du får en vanlig höstfökylning/influensa (vilket händer folk årligen utan att det blir panik) - du går till sjukhuset för att du blivit uppskrämd av ryktena om svininfluensan - kan du då avgöra om läkaren talar sanning när han säger att du fått svininfluensan - när du i själva verket har en helt vanlig, ofarlig influensa - och han/du insisterar på att det måste bli tal om en mycket dyr vaccinering?
(folk hoppar ju naturligtvis läkar-delen och ställer sig av rädsla i kö redan innan fär att få ett shot)

Nåväl, detta är för "konspiratoriskt" för din del, Roma - och jag vet att du är alldeles för "Nut and Bolts" för att vilja "åka med" på ett sådant här resonemang - men faktum kvarstår; jag vaccinerar mig icke - jag tror att man faktiskt blir "sjukare" av själva vaccineringen!

roma sa...

Jag förstod nog att det var det du menade men jag slirade undan för att det kan bli väl långt, vi får nog ta det verbalt. Jag pekade bara på anledningen till varför alla dessa doser beställts; stålar, och utan att personligen tycka varken bu eller bä.

Sjukare av vaccin? Fråga dem i malariadrabbade områden, för att ta ett exempel. Smittkoppor som nu är utrotat pga vaccinering (om man bortser från det som finns kvar i labb av någon anledning som påminner om Frodo i Mount Doom).

Men, för sakens skull, och för att stöka till det för dig så att du inte vet var du har mig, ska jag också hålla med dig, min fru blev ordentligt sjuk i våras och jag misstänker starkt influensavaccinet hon tog inför en resa. Själv vaccinerade jag mig i onsdags... : )

Jag vet att folk är lika omotiverat hysteriska när det gäller svininfluensan som när det gäller en Springsteen-konsert. Expertis i radio och TV ligger inte på samma hispiga nivå.
1,3 miljarder säger du... mycket pengar men räkna ut vad ett par, tre miljoner sjuka svenskar kostar staten på olika sätt. Nån ställde en prognos på fem miljoner sjuka eftersom den är så smittsam. De behöver ju inte dö, det räcker med att de ligger hemma och hostar och snörvlar nån vecka eller två. 1,3 miljarder är nog en viskning i jämförelse.

Abby, hade det varit så att du inte med vett och vilja flera gånger om dan drog i dig ca 4000 olika ämnen, alla luftvägsirriterande varav 50 st är cancerframkallande, hade jag nog inte ifrågasatt dina appropåer så som jag gör. Din rädsla för tandkräm med en cigg i munnen är underbart paradox.

Igen, igen, igen mitt svar på alla dina frågor är: pengar. Där ligger slutmålet för alla knepigheter du med rätta pekar på. För kvantfysiken har vi väl lämnat därhän i detta spörsmål?

glömde... sa...

...angående speciella rökutrymmen. Förr fanns det rökkupér på tåg som du säkert minns. Då fanns det också de kluriga rökare som beställde plats i icke-rök och sedan helt frankt knallade in i den stinkande rökkupén, tog sin cigg och gick tillbaka till icke-rök. De rökare som tagit konsekvensen av sitt ciggbruk och faktiskt beställt plats i rökkupén var måttligt till freds med den finurligheten. Det har jag full förståelse för. Har du?

För övrigt har du heder av din hänsyn till din granne.

Max sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Max sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Max sa...

(Det var Helvete vad jag stavar illa – har fått ta bort två likadana inlägg p.g.a. stavfel… Kanske måste börja med Fluor så jag får ordning på hjärnan?)

Roma! Jag har inte kollat bloggen på ett tag så det är därför mitt svar på ditt inlägg - mycket välformulerat som alltid - dröjt en aning. 
Vi diskuterar som, ja vad skall man säga... två människor som har olika uppfattning om evolutionsteoriens riktighet, ungefär så, faktiskt.



När jag står med en cigg i käften samtidigt som jag ockar mig över att det finns fluor i tandkräm så beror denna underbara paradox på att jag vet att fluor är ett nervgift som påverkar hjärnans funktioner. Jag vill inte att min hjärna skall bli som en blåmanet. Rökningen har många skadliga inverkningar - men det är ändå ett frivilligt val. Jag kan välja att sluta - men jag kan inte välja en tandkräm som är fluorfri (om jag inte lägger manken till och skaffar en av de få som faktiskt finns, men kostar multum...). Det förundrar mig att ett gift som fluor inte är förbjudet, utan snarare tvingas på folk. Det finns också mycket intressanta undersökningar om att en del ämnen i tobak faktiskt har befrämjande inverkning på vissa av hjärnans funktioner – bland annat tankeprocessen, som faktiskt bromsas upp av just… Fluor. Finns det en bakomliggande strategi här, från högre ort? Ja, jag vill mena det. De sjukdomssymptom man får av fluor är inte lika drastiska och synbara som de man kan se på de rökare som får t.ex. lungcancer. Sedan hör det också till saken att långt ifrån alla rökare dör i rökrelaterade sjukdomar – och en förkrossande majoritet av lungcancerfallen är inte rökrelaterade, men man vill gärna framhålla att så är fallet från myndighetshåll.
De sjukdomar man får av fluor talas det överhuvudtaget inte om.
Jag vill givetvis inte bli sjuk av att röka - och är medveten om farorna på samma gång. Dumt? Ja, visst, det kan man ju tycka.

Varför är inte alkohol förbjuden på krogarna? Alkoholens skadeverkningar är långt mer omfattande och kostsamma än vad rökningen ställer till med. För att sedan inte tala om alla de andra dokumenterat livsfarliga ämnen som tillsätts i livsmedel...


Jag har komplett förståelse och sympati med alla som har ont av offentlig rökning - bara så vi får det avklarat!



Mitt inlägg handlade ursprungligen om att SÄPO får tillgång till FRA-material...

Anonym sa...

Käre Max! Om du är rädd att din hjärna kan bli som en blåmanets pga flour i t.ex. tandkräm, så behöver du nog inte oroa dig. Däremot så kanske hjärnan utvecklas mer åt det punchigare hållet tack vare all sprit och andra skojigheter som du (vi), med god aptit, hällt i oss genom åren. På tal om nervgift...

Locket (med värk i njurarna)

Max sa...

...och ändå rör hon sig...

Jorden är platt och Gud skapade himmel och hav!
Jag skall ta mig en riktigt fet Fluorgrogg på detta. Skål!

Anonym sa...

Åh, fluorgrogg på din veranda?
Any day now...

/Semloque

Max sa...

... The year of the diamond-veranda.
Ja, fy fan, det tycks ju aldrig bli av - vi får la ta en session inomhus istället!

Anonym sa...

Vilket datum sa du?
Vill bara nämna att sedan vi först började planera "en riktigt skön grillkväll hos Mansion Abbey" så har jag både hunnit skaffa villa samt wii-spel (till barnen). Vi kan köra hemma hos mig istället eller så är du med via länk eller telefon. Mums!
Skojar lite med dig Abbot, även om ovanstående stämmer.
Calleth you, cometh I.

/Semloque

roma sa...

Bara en kort reflektion Max, du skrev:
"När jag står med en cigg i käften samtidigt som jag ockar mig över att det finns fluor i tandkräm så beror denna underbara paradox på att jag vet att fluor är ett nervgift som påverkar hjärnans funktioner. "

Då måste ju jag nämna (bleeding obvious) en sak om nikotin som jag råkar veta; det är det starkaste nervgiftet som finns.
Flour spottar man ut efter ca 45 sekunder (i allafall jag), nikotinet dras ner i lungorna för att sedan hamna i varje cell via blodet. Jag vet inte vad nikotin har för påverkan på hjärnan, men nervgift som nervgift är jag dristad att anta.
Ordet gift innebär att det är just skadligt, jag tror alltså inte det befrämjar något övervägande positivt som motarbetas av något annat gift, flour i det här fallet. Det är vad jag tror. Men jag ser lockelsen för en rökare att snurra kring denna konspirationsteori.
Ciggen i din käft är således lång nervgiftigare än innehållet i tandkrämstuben du granskar på betryggande avstånd.

Tandkräm är också valfritt. (Har för mig att salt också funkar att borsta tänderna med men... ta det med en nypa salt.)
Kostar multum? Kostnaden för flourfri tandkräm per år?
Kostnaden för cigg per år? (Ett pack om dan går på ca 14 000:-/år)

Nikotin förorsakar inte lungcancer. Det tvingar dig "bara" att dra i dig ämnen som gör.

Du komplett förståelse och sympati för de som har ont av offentlig rökning säger du... säg mig då också vem har du tänkt ska jobba på rökhaken du förordar? Jag menar, hur ofta är du på krogen? (He-he.) Inte så ofta, nä.
För mattens skull drar vi till med en gång i månaden (Till ett inbillat rökhak då givetvis). Stannar... tre, kanske fyra timmar? Hur många cigg i timmen? åtta-tio? Den som jobbar är där minst åtta timmar om dagen. Passiv rökning är lika med ca en cigg på var tionde. Genomstnitt på 50 gäster i timmen i åtta timmar.
Börja räkna på't. Tänk sedan att det är en ickerökare som inte får jobb någon annanstans... seems tricky to defend...?

Angående jämförelsen med evolutionsteorien, jag förstod inte liknelsen, eller rättare sagt, håller inte alls med. Såvida du inte ser mig som Darwin : D.

Och hur var det egentligen med månlandningen? Det var ju en bushman som satt i en vederhäftig omgivning (Arizonaöknen, you could hear the rattlesnakes) och hade teorier...

Och som vanligt blev detta ljusår längre än vad jag inbillade mig från början. Inte lika föredömligt kort som Semlas. Men han har ju också bara en topic: BBQ!

FRA, sa du, hmmm.... "För Rökare Avsedd"?

Max sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Max sa...

(Satan! Jag upptäckte ett par stavfel - och fick ta bort inlägget - men här är det igen, förhoppningsvis mer rätt än innan.)

Röken blåser man ut - och fluoriden spottar man ut. Men precis som röken vars olika ämnen tas upp i blodet via lungorna, tas de livsfarliga ämnen som fluor innehåller upp av munhålans vävnader, för att sedan hamna i varje cell via blodet - sedan får ju folk som inte har hjärna att tänka med sina barn att tugga och suga på fluortabletter också - som om sköljning och fluortandkrämsborstande inte var nog. 
Jag föreslår en googling på ordet fluor och fluoride!

 Det finns vissa ämnen i tobak - som ju nyttjas via rökning - som befrämjar en del hjärnfunktioner, därmed inte sagt att rökning i sig är befrämjande.
 Det är dokumenterat att fluor ger skadeverkningar på bl.a. hjärnan - och konspirationsteorier tar alltid de till, som inte vågar tänka utanför den fyrkantiga lådan, med hisnande fart så fort ett ämne blir obekvämt. Jag snurrar inte kring någon konspirationsteori, jag läser innantill!


Ciggen kan vara så nervgiftig den vill i min käft, men hitintills finns inga fakta som säger att hjärnan tar skada av nikotin - mer än att den ger folk som röker ett begär och i viss utsträckning lungcancer. 
Visst kan jag borsta tänderna med salt, men använder gärna något som så att säga fräschar upp i munnen en smula, efter en lång dags fruktlöst letande efter konspirationer att snurra omkring runt, samt att jag då inte gärna röker i rummet där jag sitter och således snusar istället. Jag kan inte välja en fluorfri tandkräm i norra Europas största vardagligvaruhus; ICA-Maxi i Torslanda - utan får smyga runt som vore jag en otäck konspirationsteoretiker i obskyra affärer där de även säljer alternativa naturmediciner och kosttillägg för att hitta en tandkräm som inte har fluor tillsatt. 
Visst kostar ciggen mer än den fluorfria tandkrämen - men är det inte mer intressant att fundera på varför en tandkräm som inte har ett visst medel tillsatt är dyrare än den som har det. Det kostar alltså mer för att få slippa fluor...



Om en krog har en krögare och anställda som samtycker till att det kan få vara röktillåtet på stället - varför kan inte detta ställe då få finnas som ett alternativ. Om det så bara blev ett enda ställe i stan, varför inte? Nu tycker jag dock att det funkar finfint med rökförbudet, i stort sett överallt - det är det övergripande förbudet i sig som stör mig.




Darwinister och kristna fundamentalister som diskuterar evolutionsteorien brukar låta som vi gör, i den här diskussionen - välj själv vilken av dessa två falanger du tillhör. Jag tillhör - hör och häpna - inte någon av dom!



Månen tror jag bestämt vi besökte första gången den 20 juli 1969... var det inte så?



Detta blev mycket kortare än jag tänkt mig - och en BBQ tycker jag nog vi ändå skall försöka få till, trots allt!



FRA, Friheten Raserad Allestädes, sa jag, hmmmm...




Roma! Du har väl inte skummat dig igenom detta inlägg nu, va? ;)

roma sa...

Icke skummat.

Först, så jag inte glömmer, priset, igen, på svårhittad flourfri tandkräm är högt för att ingen mer än du, och några till (inkl. undertecknad ibland, efter en vissa heta argument från you know who) efterfrågar det. Precis som precis jävla allt nu är sockerfritt! Därför att det här IKEA/BingoLottofolket nu vill ha det, och inget annat. Och då blir det billigare för producenten att köra på ett (1) recept. Inte det minsta intressant att fundera på. Var istället glad att det finns de som fortfarande tillverkar flourfritt, trots att så få vill ha det.

"...krögare och anställda som samtycker..." De som jobbar kommer till skada oavsett! Valfritt? Du vill inte bli sjuk av rökning, finns det någon som vill bli det? Nej. Då kan heller ingen jobba på en sådan samtyckt plats.

Alkohol (och tobak) kan man inte förbjuda, vi har haft det tillåtet för länge. Alkohol går tusentals år tillbaka, finns inte en chans att bli av med det, bättre då att kontrollera det. Försöka iallafall. Staten alltså.

Ground Control to Major Tom... jo så var det. Såg jag på TV:n härrom dan.
Det var där jag också såg snubben i öknen, som fick för sig att månlandningen var gjord i Hollywood, typ Capricorn One.

Med full tillit att du inte skummar!

Max sa...

Var lugn, här skummas intet!
Fluorfri tandkräm är dyr därför att jag och några till inte skall ha lust att köpa det - om vi hittar det. Kan det tänkas att det vore intressant att fundera på varför det inte finns tillgängligt lättare, till exempel i stora kedjor som Ica-Maxi - som ett alternativ, givetvis till en skyhög kostnad?

Precis jävla allt är sockerfritt därför att det är så mycket bättre och trevligare för dom som har er andra (än jag och några till) i sitt strupgrepp, att få er att äta aspartam i stället för äkta socker - som inte har de livsfarliga skadeverkningar som artificiella sötningsmedel har.
Tur då att myndigheterna är så måna om vår hälsa att man förbjuder rökning lite varstans - samtidigt som de pumpar in ofattbara mängder gifter som fluor och aspartam med pipelines in i folks nervsystem - jag får min beskärda del, men är vaksam. Vad har IKEA och Bingolotto med detta att göra...?
Jag är mycket glad att det tillverkas några tuber fluorfri tandkräm i månaden till oss arma satar som inte vill befatta oss med fluoreländet - jag är oerhört tacksam för det!

Puuuh, vad skönt att du löste den Gordiska knut som jobbandet på en röktillåten krog innebär - det går helt enkelt inte att jobba där... Jamen, OK då har jag fattat! Det kan helt enkelt inte existera ett ställe där en viss klick människor ändå någonstans accepterar att jobba trots att det röks... Nu när jag tänker efter är det ganska logiskt, änna...

Jo, nog är det bättre att staten - storebrollan - får kontrollera mera. Jag undrar när dom skall komma hem till mig och kontrollera hur många cigg jag röker om dagen... men, dom kanske redan gör det på nån vänster...?

Aha, det var nåt knasigt konspirationsteoriprogram om månlandningen på TV. Sänder dom sådan skit verkligen? Och jag som trodde TV visade väl underbyggda, vetenskapligt korrekta och sanna reportage. Jävla synd att jag missade det - allvarligt alltså - hade varit kul att se. Annars är jag inte mycket för konspirationsteorier per se.

Jag tänkte avsluta med en liten sång - sjung med nu Roma!

You say potäijdo - I say potaahto
You say tomäijdo - I say tomaahto
Let's call the whole thing off

La la lalaaa la, La la lalaaa la

roma sa...

Jo, det är nog dags att avrunda. Men jag undrar varför du inte fullföljer dina konspirationsidéer. Alltså, om vi ovetandes ska förgiftas av flour, varför finns det då flourfri tandkräm överhuvudtaget? Så att sådana som du ges en möjlighet att slippa undan?

Alla arbetsplatser har regler. Jag vet ett charkuteri (mycket omtyckt i sin stad) som fick lägga ner bara för att de anställda inte hade möjlighet till dusch på arbetet! (Kan du duscha på jobbet? Inte jag.) Jag tror att människorna accepterade att jobba där ändå. Så till viss del håller jag med dig.
Dusch eller inte jämfört med konstant passiv rökning åtta timmar om dagen tycker jag i och för sig är skillnad. Angående ohälsosamhet kan jag förstå att reglerna är till för att skydda folk. Som när man besiktigar bilen, då får den en liten avgasslurp införd i röret, inte ett jota slipper ut.

...nåväl... Time takes a....

Max sa...

Jag tror att ett fullföljande av "konspirationsteorier" är ett väldigt komplext arbete. Det handlar, för min del, egentligen om att man tittar på den situation som vi är satta i. Om man, helt naturligt, accepterar den vardag vi befinner oss i - alltså att man låter skola och myndigheter, från barnsben, styra ens egen tillvaro, att man utan förbehåll köper det som föräldrar, skola och samhälle säger vara en rätt och riktig linje att följa, så är livet ganska skönt och enkelt att leva. De stora frågorna får kyrkan och vetenskapen svara på och man bryr sig endast om att ha mat på bordet och klara av sina räkningar.
Det är gott så, de flesta är nöjda med detta och rättar sig, så att säga, i ledet.
Jag minns när jag var liten och frågade morsan varför jag var tvungen att gå i skolan. Hennes svar var fullständigt riktigt och gick i enkla ordalag ut på att; man måste lära sig de nödvändiga saker som krävs för att kunna fungera som en enhet i ett bra samhälle.
En god utbildning är givetvis A och O för att kunna ta sig fram på och i en redan utstakad samhällelig design.
Det är när man börjar fundera på när, hur och av vem det samhälle vi lever i idag är uppfunnet som en markant frågeställning uppenbarar sig; varför fungerar det inte?
De allra enklaste, självklara lösningar - som till och med små barn kan uttrycka - fungerar inte i den politiska struktur världen har, oavsett politisk inriktning; demokrati, diktatur o.s.v.
Ett barn kan säga; varför talar inte de ledare som är i krig med varandra, varför sätter de sig inte ner och försöker komma överrens?

Tänk på den frågan en stund, låt den sjunka in.

Om man fnderar en stund på detta så blir det uppenbart att t.ex. krig faktiskt inte är något som världsledare vill undvika, utan tvärtom främja - hur konstigt det än kan vara. Vem blir gagnad av krig? Inte är det de människor som utgör den samhälleliga massan, alltså; arbetare och folk i allmänhet - det är någon annan, men... VEM?
När man börjar försöka ta reda på VEM som faktiskt tjänar på att två eller flera nationer krigar, och man börjar se ett mönster där politiker blir marionetter för en elit som sitter högre upp, och när denna elit syns vara puppets för en klick som befinner sig ännu högre upp och är mer eller mindre okända och osynliga - då blir man kallad konspirationsteoretiker av dom som tycker det är bekvämt att tillhöra den trivsamma, bekväma, varma massan som inte har ont av att bli styrda av någon ovanifrån. Tänk inte så mycket säger man - det får du bara huvudvärk av o.s.v.

Max sa...

Forts;

Nåväl, går man ett steg längre och börjar rota i VEM som faktiskt tycker att t.ex. krig är sjusärdeles toppen - och sedan börjar fråga sig VARFÖR de tycker så - ja, då börjar det verkligen brännas och man kommer in på tankebanor som folk tycker passar fint för dom som frekventerar sinnesjukhus.
Man blir helt enkelt tagen för en idiot om man dryftar sig till att ha tankar om att det faktiskt tycks finnas en bakomliggande agenda, som går skyhögt upp i hierarkierna, som går ut på att decimera antalet människor på jordklotet - att det tycks vara plausibelt att vår planet är i full färd att välvas om - så som har skett oräkneliga gånger förr, för oräkneliga högteknologiska kulturer, långt mer avancerade än den vi lever i nu - att när denna omvälvning, eller skall vi kanske kalla det "skifte" sker, så vill den elit som sitter högst upp ha tillgång till all makt och energi som kommer att finnas efteråt. Det är detta världspolitiken går ut på - att se till att fixa det för eliten högst upp efter "vad som än kommer att hända". Människor längst ner är inte värda någonting och kan och bör elimineras i så stort antal som möjligt, men samtidigt hållas på en lagom mängd och nivå så att "massan" kan manipuleras fortsättningsvis.
Det är detta som strålning och förgiftning går ut på; att helt enkelt få folk så lagom "stunnade" att man inte tänker efter och gör väsen av sig - och i slutändan decimera antalet till en behagligare och mer foglig nivå. Det kan ju vara så att saker och ting kanske "börjar om" om en tid - och då vill dom som sitter högst upp ha möjlighet att styra dom som befinner sig längst ner. (Diskussionerna om vad som eventuellt kommer att hända år 2012 är intressanta i sig, men det är inte detta jag tänker på här, jag tror inte att det vi kallar framtid är fast utan är rörligt.)
Det intressanta med just rökning är att det finns dokumeterade rapporter om att vissa ämnen i t.ex. tobak faktiskt bromsar en del av dom skadeverkningar i hjärnan som mobiltelefonstrålning och gifter som t.ex. fluor ställer till med. Här är ägget; vanlig simpel tobaksrökning tycks faktiskt ha en befrämjande effekt på just dessa skadeverkningar - även om rökning förvisso också ger upphov till andra men mycket mer hanterbara sjukdomar. Det är därför rökförbudet har satts i verket - GLOBALT!
INTE för att myndigheterna har bekymmer med sjukhusekonomi och folks väl och ve i tankarna.

Detta låter som tankar för en rabiat idiot med konspirationsfäbless, inte sant?

Jag har full förståelse för att du/ni tänker så precis nu. Men vad kan jag göra åt det? Inte ett iota!

Nå, om man förstorar upp dessa tankar och funderar på människan som sådan, var vi kommer ifrån och vart vi är på väg blir idéerna (för det är fortfarande idéer och teorier) än mer "spejsade" - och faktiskt intressanta. Företeelser som religioner och politiska system blir i det hänseendet... komiska.

Så, att fullfölja en "konspirationsteori" blir liksom lite... svårt. Man kan dock diskutera dessa ämnen - men det låter sig enbart göras med människor som åtminstone i initialskedet är beredda på att tänka i lite annorlunda banor och som har skaffat sig en, iallafall, rudimentär uppfattning om vad som diskuteras.
Det är därför jag är väldigt vag när jag uttrycker mig på bloggen. Jag har inte lust att diskutera "enkla" saker som ett rökförbuds vara eller inte vara - utan vill hitta dom som "ringer på samma frekvens" och som kanske har input på mina tankar, och kanske idéer som får mig att tänka i ytterligare andra banor. Det är alltid kul att utmana sina tankegångar.

Det är faktiskt inte bara "jag och några till" som har de här uppfattningarna - det är ganska många för att vara exakt och på nätet, i olika forum (dock inte new age och andra flummerier) diskuteras dessa frågor på en väldigt hög och sansad nivå.

Anonym sa...

Oh boy - you guys really need to get together and TALK - face to face!
Kanske med några kalla bira och greasiga ribs - på någons veranda?
Tänk att det är fullständigt omöjligt för Abbot att sätta ett grilldatum... men att blogga i timmar med Roma, no probs!
/B-B-Qutie

Max sa...

Sorry...

roma sa...

Ledsen Max, med all respekt för dig och de med samma uppfattning, men jag tycker du är ute och cyklar, sansad men dock. På så sätt att du bara ser det du tycker dig se. Du kanske i sak har rätt i allt, jag håller inte det för otroligt men det är efter likamedstecknet som det ur min synpunkt det blir fel.

Hur kommer sig det exempelvis att stammar på Nya Guinea, som aldrig sett en vit man, aldrig hört talas om religion, inte vet vad pengar är etc, etc slår ihjäl och t o m äter upp varann? Varför grunnar du inte på hackordningen i en myrstack? Bikupa? Se på naturprogram av David Attenborough och förundra dig över sakernas tillstånd. Svaren finns där för, som vi fått veta, "män(iskor?) är djur." Spana in Kubricks 2001, och Månskådares avgörande upptäckt; att han kan förlänga armen med en benknota och vad det sedan innebär. Makes perfect sense to me.

Ett barn ställer självklara frågor, visst. Men överför samma resonemang och be dem stränga en gitarr. "Man sätter den där och den där", Visst men i vilken ordning? Gör det. Nä, det går inte för de har inte all information för att fixa det. Självklart. De lär sig stränga guran med tiden. När de med åldern får insikt om annat försvinner också de här för övrigt underbara enkla självklarheterna. "Varför sätter sig inte ledarna..." Men det är ju det de gör! Men det handlar ju inte bara om ledarna, de är ju språkrör för en hel nation! Ett hav av åsikter!
Spana in ungarna själva när någon som inte passar för stunden vill låna en leksak, eller lånar utan att fråga, eller viljan att dela mamma med ett nyfött syskon... Vilka får medla då? De dumma vuxna...
Hade du inte gått i skolan hade den här bloggen inte existerat, och du hade inte jobbat där du jobbar... Den största jämlikheten är att folk får lära sig läsa, gå i skola!!! Gutenbergs uppfinning är mänsklighetens viktigaste! Sorry, Abby men gällande detta kan jag inte tro att du är seriös...

Vad som händer, igen med en dåres envishet, handlar om pengar. De finns de (stater, personer, whatever) som slår mynt av vårt nedärvda beteende. Och lever mycket gott på det, får ev makt, vare sig det gäller krig, rädsla för socker, etc. Eller att de inte vill betala en spänn för våra dumheter; rökningförbud (Globalt säger du? Ta en sväng till Kina, Indien...)

Max sa...

Jag är ledsen Roma! Alla dina (mot)-argument är för mig som torra pergamentrullar - de är vittrade och så ofattbart dammiga och konsensusdränkta i gamla "sanna" sanningar att jag blir helt och hållet torr i sinnet.
Får jag föreslå en sak...?
Låt oss ALDRIG mer diskutera slikt... Det är för mig en lång tunnel av bakåtsrävande, och det är ofattbart energikrävande att gång på gång försöka säga att "jorden är rund".
Jag är klar - helt klar med detta, och har faktiskt inte lust att öda mer kraft på dessa spörsmål!

Roma, du och jag är överens och har samma åsikter om mångt och mycket - jag vet att du och jag delar en ofattbart massa gemensamma intryck och gillar samma artister, musiker och konstnärer - men vi tycks inte dela samma grundplåt i ett fritt tänkande.

Vi har två olika "kataloger" av vetande. Du äger en - den delar vi och jag kan varenda paragraf i denna katalog, vartenda argument är mig kärt, älskat och noga övervägt, där finns mycken visdom, men ättiksurt och avundsjukt vaktat.
Jag äger en annan katalog, utöver den andra - som du inte vill ha tillgång till, varför vet jag inte - du tycker den är dum, bångstyrig och krånglig - den går stick i stäv med vår andra gemensamma katalog och ifrågasätter urgamla sanna sanningar - sanningar som inte kan rubbas och som en gång ristats i sten, därför odiskutabelt sanna. Du skulle aldrig någonsin få för dig att ens slänga ett ögonkast i min andra katalog, eller hur?

Jag har, som du säkert förstår, ganska svårt att fortsättningsvis föra en närande diskussion om de ämnen vi har dryftat här.
Jag ber att, för sista gången, låta dessa ämnen vara ifred.
Jag kommer säkert att framföra någon lam åsikt i mina blogginlägg i framtiden - men faktum är att även detta medium (bloggandet) synes mig vara stendött. Här finns inget, absolut inget mer att hämta.

roma sa...

Jösses, ovan inlagt 03.00! Men-men, fullmåne i natt.

Jag har aldrig levererat sanningar, för de har jag inte. Vad jag uppfattar är att dina teorier inte håller ihop. Intressant och spännande, men... Det är min åsikt. Och jag har ändå idel öra. Jag har fascinerats av många, skrämmande konspirationsteorier som jag inte kunnat avvisa. Men dina... du förbiser viktiga saker och när jag påpekar det tycker du jag dammar. Kanske för att det är en störande omständighet för konspirationsupplägget.
Besvärliga frågor brukar hanteras just så, med fnys eller nosch. Frågor som du passerat för länge länge länge sedan och som jag min stackare nu står och stampar vid.
Vad hände med att tänka som ett barn? Du höll det ganska högt i ditt förra inlägg. Man kan inte påstå att dina teorier är ett barns precis. Lika djävulskt upphittade eller påhittade, vad man vill, som konstruerade av... ja, vilka?

Vilken dag du vill kan du sitta på en krog och få i dig hur mycket nikotin du vill utan någon säger ett dyft om det. Inte ens Storebror. Nikotin som alltså kan motverka allt annat som du inte gillar; flour, mobilstrålning etc etc. Ha det bara under läppen. Eller tugga det. Så så mycket för den nikotinteorin i mina ögon. Upprördhet över rökförbudet handlar om ren jävla egoism från gnällarnas sida.

Jag vet inte vad du tyckte dammade mest men jag satt och var häpen över att jag kände att jag behövde skriva vissa saker.

Nä, jag, mind slave me, är inte intresserad av din katalog om du inte kan marknadsföra den bättre, med hållbara argument och mindre os av paranoia.

Max sa...

Jag måste göra några tillägg här; Har jag påstått att man inte skall gå i skolan?
Jag ifrågasätter bara vad det är vi får lära oss i skolan (som dessutom var en metafor för livet i sig - även barnens frågor) - abc och siffror är toppen men mycket annat är förlegat.
Ser jag bara vad jag ser...? Är du galen - jag ser ju allt du ser och lägger sedan dessutom till allt det jag själv ser - jag ser ju dubbelt, höll jag på att säga. Come on nu Roma - wake up - har du inte snappat att jag redan har läst och kan allt i din katalog, jag har det nya numret i näven, mycket spännande stuff i det.

Är ledarna språkrör för en hel nation...? Det påståendet skulle jag vilja kalla lika naivt som barnen som jag refererade till förut...
Du säger (jag har ett stooort leende när jag skriver detta nu...) att de sätter sig ner och diskuterar... om kriget å såna goa grejer, änna... över en kopp kaffe eller rent av en bira och en cigg månne?
OK, vi säger att de är språkrör då - för enkelhetens skull. Är det inte då fantastiskt att de lyckas få till saker som går totalt stick i stäv med vad nationen vill. Två nationers folk vill inget annat än att ett krig mellan dom skall ta slut. Ledarna, språkrören träffas för att föra folket i nationernas talan - och lyckas med vad...? Kriget trappas upp och tar aldrig slut.
Puuhh, jag blir fanimej helt svettig när jag tänker på det...

Du gör en referens till apan i 2001 som lyfter ett ben och kommer på att han kan använda det... att detta är ett fint exempel på evolutionen, att vi är djur med vissa instinkter o.s.v.
Har du tänkt på att apan lyfter benbiten efter det att en stor svart, fyrkantig monolit plötsligt har placerats på slätten framför deras mysiga grotta...?

Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg; jag är färdig med detta nu och lämnar denna diskussion med en förhoppning om framtida sköna snack om musik och andra trevliga ting - och att vi aldrig mer skall ta upp dessa frågor vi gnabbats om här igen. Vi har diametralt motsatta åsikter. Dina åsikter är riktiga och gäller, mina är nya och galna och bör förlöjligas - så har det alltid varit och kommer alltid att förbli.
Jag lämnar!

Max sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Max sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
roma sa...

Monoliten i 2001 spelar så att säga huvudrollen så den har jag verkligen inte missat. Men... om du är där och diskuterar (vilket jag inte fattat)... alltså övernaturligt och/eller utomjordiska intelligenser som styr oss, som i filmen, då kan vi ju famla på både du och jag. Och då är jag lika lost som David Bowman (han heter faktiskt så, lustigt nog) är i slutet på filmen, som ger mig the creeps.
Men det känns ju lite häpet, i allafall för mig, om sådana krafter i så fall petar omkring i flour och nikotin ex.vis.

Det skrivna är ju som sagt, lurigt. Viktiga nyanser kommer inte med. Vad jag menade med språkrör var... för att ta ett exempel: Kjell-Olof Feldt ertappades med att för sig själv kludda: "löntagarfonder är ett jävla skit, nu har vi baxat det ändå hit" ändå försvarade han fonderna officiellt gång på gång. Eller stackars Göran Hägglund som efter valsegern skickas fram (snudd på taskigt) för att försvara något som han innan valet var starkt emot, tror till och med att det var en av hans starkaste vallöften. Varför? Det är inte svårt att förstå, eller hur? De som har makt att tillsätta kan också avsätta, så det är bara att inordna sig i majoritetens åsikter. Men heter man Hitler, Stalin, Mao, Franco, Ceauşescu, Bush, Pinochet, Pol Pot etc etc kan man skita i sånt dravvel som majoritetsbeslut.

Två nationer i krig vill bara ha fred, självklart. Men till vilket pris? Judar och palestiner vill säkert ha fred men inte till priset av halva Jerusalem exempelvis. USA:s vapenindustri ville inte ha fred i Vietnam och det tvingades(?) LBJ att fortsätta, t o m utöka.

Att mina åsikter är riktiga och dina bör förlöjligas är definitivt inte min utgångspunkt. Jag är ledsen om det uppfattas så. Jag driver bara på för att du ska ge mig en, för mig, rimlig hypotes. Men snuddar din hypotes vid en s a s monolit då har vi pratat förbi varann kapitalt. Och min förklaring till det mesta vi gaggat om, dvs pengar och makt, är totalt out of it.

Max sa...

Roma! Gôtt mos!
Du har fått ett jättelångt privatmejl.

Om du tycker det är OK så kan jag limma in det här i komentarsdelen?

roma sa...

Absolut.

Max sa...

Hmm... funderar på at göra en helt ny post på vår positiva "breakthrough" i debatten!
Är även detta OK?

roma sa...

...eh... mailen? I guess...