måndag, september 13, 2010

Hårdjazz

Fa, på riktigt nu alltså - det här är riktigt bra!

16 kommentarer:

roma sa...

"Snygg" musik är riktigt riktigt tråkigt, inget som berör inget som "stör" utan bara en massa maj7+9 C3-hejfaderritan-ackord för torrteoretiker. Passar bra i hissen. Only. : D

Anonym sa...

Klamydiamåndag svänger mer!

Locket

Max sa...

Ahaaaa... två kommentarer som inte riktigt handlade om inlägget. Jaja - det var mer en kul grej att höra softmusiken till Metallica - det var liksom det som var bra... Där högg jag i sten må jag säga.

Däremot håller jag med om att viss snygg musik är jävligt tråkig - ta t.ex. den där bönan Sade, som bara kan sjunga en enda melodi och vars plattor är så urbota trista och grunda att man vill spy - det är redig hissjazz det. Jazz för nyrika i villa som skall blända sina omusikaliska seglarkompisar med lite "svår" jazzmusik till grillen liksom.

Att säga att maj7+9 är hejfaderittanackord för teoretiker är ungefär som att säga att all färg förutom vit på en tavla endast är för konstkritiker att förstå sig på....

ro maj7 sa...

Nu menade jag inte ackorden i sig. Utan just "snygg" musik, som brukar krylla av dylika ackord (det handlar om attityd). Men... så du kanske förstår vad jag menar, en av min favoritlåtar består av idel ädel 7 och 9 ackord: Am7, G9, A9, C9, F9 Ref:Am9, Fmaj9, E7sus4, E7 (ooops!) Fmaj9, G6-9, Em9/A, G9. Quizztime: låt?

All färg förutom vit? Paradox, my dear Watson, vitt består av alla färger. : )

roma sa...

Shit också, kom på en riktigt snygg låt som jag är totaltorsk på: Bossanova Swap Meet. Det enda sättet att vara konsekvent är att vara inkonsekvent.

roma sa...

Hur går det med Quizzen?

Anonym sa...

Jazz för nyrika? Hahahaha! Där satt den!

Svenning

Anonym sa...

Hej hopp i Dmaj7-träsket!

Naturligtvis så sidar jag med Abbox i denna fråga; det är obegåvat att skjuta över målet så grovt när det faktiskt går att lyssna på lite musik som INTE hamrar in i Stones/Bowie/A.Harvey-attitydskåpet. För en gång skull!?

Det finns charm i det otvungna och tråkiga - om man bara orkar lyssna med öppna öron. Gillar faktiskt småportioner av Sade oxå, trots att jag inte skymtar en endaste seglarkompis inom villans grilldistans(minut).

Med avstamp i det sköna Metöllix-klippet så lägger jag till en länk som trots ursprung (Lynotts låt Sarah från Lizzyplattan Black Rose)faktiskt hamnar rätt duktigt i samma musikaliska fåra - om än mer radiovänlig. Känn på ackorden och gitarrplocket ca 3 minuter in i låten - helt löst och ledigt:
http://www.youtube.com/watch?v=fJnaYozR88Q&feature=related

Lyssna och jämför - med ÖPPNA öron.

/Semlon Green Dale

Anonym sa...

Å här kommer en annan... guitar shredder:
http://www.youtube.com/watch?v=MuU00Q3RhDg
/S.Locque

Anonym sa...

Får inte glömma denna Bowie-klassiker från 1969 - nu i Polyphonic Spree-tappning; helt live, helt live, helt live... kommer efter låten Light and day - lyssna/titta på HELA klippet så fattar du.
http://www.youtube.com/watch?v=RvaTIZICzD8

/Semmy Lintfister

Anonym sa...

Är det inte dags för något nytt nu Abby? Har inte senaste inlägget funnits där pretty long time nu?

Locket

roma sa...

Hold on! Jag ska faktiskt svara på angreppet på min musiksmak från Semlons gröna dalar (påhejad av Saurons ros och Klabbarpar'n).

Jaa... jag lyssnade ju för en gångs skull! Dessutom har jag åkt hiss många gånger så då blir det mer av samma menlös tapetmusik.
Jag vet att du är mycket mer flexibel i ditt lyssnande, vilket gärna inkluderar rent Kiss och bajs. Jag har tydligt trängre hörsnäcka och missar säkerligen mycket bra musik på grund av det, Vais infernaliskt smarta melodislingor kamouflerade i ett vattenfall av toner exempelvis... om det nu vore så att jag lyssnar på musik. Det händer sällan. Ändå står jag i begrepp att köpa en musikbox för 999:- som åker direkt i arkivet olyssnad. (Strano.) Vilket jag hoppas att ditt ex av Kiss Psycho Circus också gjorde. Och då menar jag det yttre arkivet.

Jag bedömer aldrig musik på det sättet som du tycks tro. Bara på ett enda sätt; tycker jag om det? Det är faktiskt betydligt fler än tre artister vars musik får svaret "ja", hör och häpna. (Och inte ens de tre nämnda artisterna har fått det svaret sedan sent sjuttiotal.) Fast numer gillar jag låtar mer än hackar upp mig på en artists produktion (just det, tre var det ju). Vilket då teoretiskt skulle kunna inkludera en Kiss-låt. Obs! teoretiskt. : )

roma sa...

Asch! "bajs" var onödigt. Hakar väl bara så lätt på kiss (och...)

eder ödmjuke

Anonym sa...

Auohhch vad den kulan tog!
Måste ändå påstå att jag älskar (för starkt ord? - tror inte det.) när Roma finner jordgetingen i sig - då är han både pricksäker och j**ligt vass; och naturligtvis alltid till sin fördel. Dessutom blev Roma personlig i ett (mot)angrepp i stridens hetta. obegripligt begripligt när man är på hugget.
Kommer ihåg - med största kärlek och saknad - när Roma och hans/mina vänner (varav undertecknad också agerade värdshusvärd) denna afton till samtliga glada gamänger (en härlig sommarkväll i Götet) öppnade upp en regelrätt musikalisk "noice polution" mot Parkgatans minigolfbana samt kravallberedda och urinerande polismyndigheter (under balkongen mot K.Gustavsgatan - även snutar måste pissa i Rhodondhendron-buskarna).
Tror att startskottet var "Girls' gotta rythm" följt av Stones-klassikern "Do do do do do - heartbreaker"... på den vägen är/var det...
När skrivs uppföljaren? In Rome?

Därav detta (av)hopp till en Abby-tråd som leder till Vai's andra Roth-turnè - '88; kolla steve's handplock när han messar (olds-school-mening) med EVH:s solo på öppningsspåret "On Fire"!?
http://www.youtube.com/watch?v=w7PxMLd1e9s
Jag vet, Roma, this länk's for you...
Semloque

Anonym sa...

Glömde nämna - Abbey, please come back, please... we miss you, man.
H. Dough

roma sa...

Semla, jag gjorde en parodi på mig själv. Fast jag förstår att du inte uppfattade det, det gjorde jag inte ens själv så här ett tag efter. Mer skyttevärnsstuk a là Västfronten 1918.

Klippet var verkligen för mig. Stimulerande att försöka förstå vad det är som är bra. Har inte hittat någon ledtråd än, men den som söker skola finna.