onsdag, februari 02, 2011

I'm in love with my wrecka-playah

Jag satt idag och lyssnade på min underbara vinylanläggning. Det blev ett kärt återseende av Tom Jones, Whitesnake, Deep Purple - och tro det eller ej David Lee Roth "Eat Them and Smile" som jag nästan glömt av att jag hade på vinyl - så många tusen gånger bättre ljud än på de värdelösa CD-skivorna. Mustigt, fylligt, dynamiskt och ett sådant väggrivande sound att man blir lyrisk.
Jag lyssnade och tittade på min underbara (moderna) skivspelare - (min AR XA står på vänt för en renovering) - och såg den stora, fyrkantiga, elipsslipade Ortofon-pickupen, som hänger som ett gravitationsförnekande stort, massivt enigma i den tunna armen. Detta monster som ser ut att väga flera ton utför en fjäderlätt spårning i vinyl och levererar ett ljud som ingen CD-, Mp3- och mobiltelefonlyssnade fåntratt ens kan föreställa sig.




5 kommentarer:

roma sa...

Du kanske skulle sadla om till produktfotograf?

Max sa...

To-dé, som Dag-Otto skulle ha sagt.
Ja, varför inte - lite klirr i kassan och en skopa lugn och ro vore skönt!

roma sa...

Nu fick jag ju inte ihop produktfotografi med lugn och ro. Och det du misstänker stökar med din dator känns heller inte så rogivande. Fast, jag tror nog att din dator har sett bättre dagar, de slits de också och blir sega som skam. Tjacka en ny så ska du få se på krut i burken.

Max sa...

(jag tog bort en inledning i inlägget som jag tyckte saknade relevans för ämnet - därav Romas något kryptiska svar)

Jo, att ta produktfoton och få in lite deg skulle vara ren och skär lugn (obs - ordvits), tro mig!

Helt klart - jag köper en ny dator och vips är jag clean! Jag köper en ny "inblicksfri" dator imorgon dag! ;-D

roma sa...

Bergis är den åtminstone piggare, om inte annat!