torsdag, september 11, 2008

Mobilkillen

20 kommentarer:

Anonym sa...

Man kan tro att du inte gillar mobiler, Abby. Det är väl ändå inget lurt med dem?

Anonym sa...

Mobiler är ett jävla gissel. Det är en källa till oändligt mycket missnöje för min del. På ett sätt är jag glad att de existerar för annars vet jag inte vad jag skulle fokusera allt missnöje på.
T.ex, finns det nåt mer tragiskt och ensamt än två vänner som kommer gåendes tillsammans MEN som för var sitt samtal på respektive mobiltelefoner? Varför umgås dessa människor överhuvudtaget med varandra, undrar jag.
Eller alla bilförare som absolut inte kan lägga ifrån sig telefonen och därför verkar tro att de får carte blanche i trafiken på grund av de MÅSTE babbla i en mobiltelefonen istället för att koncentrera sig på att faktiskt köra ihjäl sina medtrafikanter? Sen har vi det faktum att människor idag verkar lida av vanföreställningen att alla på spårvagnen eller bussen vill få sin resa berättad av en speakeröst: "Jag är vid Ullevi nu, är vid Svingeln om 2 minuter. Vi möts vid Redbergsplatsen om 5 minuter..." Va i helvete?!? Ibland känns det som om man vandrat in i nåt avsnitt av "Mitt i naturen" som fokuserar på äckliga yuppie-svin...
Eller den obekväma situation som uppstår när kvinnan bredvid dig pratar med sin väninna och berättar hur fruktansvärt dåligt hon mår och vilket svin hennes pojkvän är?
Eller alla idioter som går omkring med hands-free? Vill man verkligen skylta med att pratar så otroligt mycket i mobil att man inte orkar hålla fanskapet mot huvet? Varje gång jag ser nån med en hands-free så kommer jag osökt att tänka på den karaktären i "Star Wars" som hänger runt den onde kejsaren som har en hands-free-liknande sak på huvet. Vill man verkligen likna den karaktären? Ska man ändå uppfinna teknologi som är influerad av de filmerna måste det väl ändå finnas fränare saker än en jävla hands-free? Jag vet inte hur det är med er hade kunnat tänka mig att ha en laserpistol.

Som sagt, vad skulle man gjort utan mobilerna... Nu däremot, min kära Abby, till något mycket gladare, nämligen Dolph Lundgrens nya film! "Command performance" som detta framtida mästerverk heter är regisserat av Dolph själv och han spelar trummis(!) i ett rockband på turné i Ryssland. Trailern är något av det absolut bästa jag någonsin sett och jag hyser inga tvivel att du som musikälskare kommer att dyrka den på samma sätt som jag gör i skrivandes stund: http://www.youtube.com/watch?v=oc95LLSfIWI

Mycket nöje...

Anonym sa...

Dear possums!
Visst Oldsberg - you got a mobile point där - helt klart.

Länken till Mistah' Dooolffa Lundgreeeeean är både svavelosande och fantastiskt töntigt.
Konstigt att det ALLTID blir lökigt när skådisar ska 'spela' musiker som med värsta/bästa inlevelse visar hur de minsann kan rocka - som en 'äkta' rocker!!!
Blir fel varje gång - eller...?
Förslag där det funkar tas varmt emot.

Bofogar därför en mycket hårdare länk:
Dolph is EASY, Dame Edna is HARD, Dame Shirley Bassey is HARDEST!
http://www.youtube.com/watch?v=p2G9FIofp4g

Semla

Anonym sa...

Aha, nu förstår jag!
Det är därför Oldsberg alltid lägger sin mobil i sin kavajficka som han sedan hänger av sig när han är på diverse partyn.
Vet du vad Oldsy? Lämna mobilen hemma i fortsättningen när du skall ut och galeja! Så slipper du säga att man skall ringa dig senare samma kväll, när du ändå inte svarar. Det är bara att vara konsekvent i det här fallet, förstår du.

Locket

P.S
Dessutom har jag hört att du bara går på tråkiga fester med tråkiga människor, stämmer det?
D.S.

Anonym sa...

Semla, jag skall helt klart fundera på om det finns några fall i filmhistorien som det har funkat. Om man bortser från Spinal Tap så är Billy Crudup i "Almost Famous" den enda jag kan komma på just nu. Jag kan lova er att Rolf Lassgård och Helena Bergström fungerar inte i och med att jag i ett kombinerat stadie av bakfylla och sinnesförvirring under helgen bestämde mig för att se om "Angel" verkligen var så dålig som trailern lovade... Herrejesus! Rolf Lassgårds rollkaraktär heter Rick och har solglasögon på sig inomhus. Inser ni hur dekadent denna man är? Dessutom dricker han öl, mitt på DAN!!! Colin Nutley kan det här med rock´n´roll-svängen. Sicken dynga!

Visst kan jag hålla med om att Shirley Bassey har en otrolig pipa men det hårdaste med det här klippet är ju för satan bortklippt! I en av stolarna sitter ju för bövelen Ian McShane som spelat Lovejoy och Al Swearengen i HBO´s "Deadwood". Det osar ju hårdhet ur varenda por på honom. Dessutom väntade jag med spänning på att Dame Bassey någon gång under Dame Ednas jobbiga framträdande skulle dra upp en revolver från sin balklänning och säga "Dying´s easy, rock´n´roll is hard" precis som Dolph, men icke... Man måste ju faktiskt undra hur Dame Edna kunde få göra denna show. En tjock transvestit som sjunger duetter med begåvade gäster och drar dåliga skämt om sig själv... Tacka vet jag Benny Hill! Där har vi engelsk underhållning som består och är helt tidlös.

Locket, att vara konsekvent är som att dricka sig full på nyårsafton: det är till för amatörer! Jag försöker vara så oberäknelig som möjligt. Jag gillar när du måste gissa. Dessutom, för att svara på din avslutande fråga: hur många gånger har du och jag varit full på samma party? Där besvarade jag en fråga med en annan fråga. Det hade du inte väntat dig, eller hur?

Anonym sa...

Är ni inte lite väl medelålders nu? Shirley Bassey? Snart kommer ni väl dragandes med Tony Benett, Sinatra och Ann-Louise Hansson.

(OK, jag är också medelålders så jag får väl dra mitt stå till stacken. Om det till äventyrs skulle bli så att denna fantastiska sångare fuktar ert öga så fäll en tår. Han dog på operationsbordet kort efter denna upptagningen.)

http://www.youtube.com/watch?v=bjFRLOktHXo

Anonym sa...

Bra Oldsberg! Jag tolkar din fråga (som är ett svar)med att det finns en konsekvent linje i mitt och ditt festande. Stå på dig!
Hur gammal Tony Bennet än är så är han hård och charmant.

Locket

Anonym sa...

Sedärja! Men det handlade inte alls om hur gammal Tony Bennett personligen är utan hur gamla ni Kiss-fans börjar bli.
En hand-i-hand-duett med Gene Simmons i full regalia och Shirley Bassey kanske skulle smaka? Jag vet i allafall en som skulle "sæmla" på den.

På tal om hårt och charmant:
http://www.youtube.com/watch?v=ikTxIsGwbKg

Anonym sa...

Va' kul att åldermannen hakar på!
Jag vill bara poängtera att mitt tidigare inlägg efter Oldsbergs Dolph-länk var ett litet internt skämt till bloggvärd Burgundy.
Dame Edna hade en mycket rolig introduktion till Mr Dolph Lundgren i ett av hennes program - därav denna länk.
Naturligtvis hittade jag inte rätt program men bestämde då och där att det fick bli detta klipp.
Tyvärr så har inte Mr Burgundy svarat eller lämnat feed back.
Inte konsekvent alls, m a o.
Semly

Max sa...

Det är så gott bara att se att ni klarar er själva. Jag följer alla era inlägg - noga!

Tony B. är bäst tycker jag, dessutom lever han ju fortfarande. Frank blev ju en riktig pussy och lämnade in.
Btw - den hårdaste metal-sångerskan måste ju varit Zarah "Bride of Frankenstein" Leander, det var en brud med tryck i trosan.
Men nu snurrar annars ett hett vax med Birgit Friggebo - Friggin' Friggeboogie. Rekommenderas hett!

Anonym sa...

Åldersmannen, hm... vem är det som går i mål på Shirley Bassey?! Inte är det åldersmannen inte, utan ungtuppen. Så på nåt plan får vi nog ändå ta och switcha åldersvärderingen här. Shiirleyy Basseey??! Give me a break!

Poängteringen där, var den riktad till mig? Isåfall är jag rädd att jag inte är med. Det var ju tanten där, hon Bassey, som blev lite för mycket. Trailern med Dolph var hysteriskt roligt (Komedi? för den KAN INTE vara på allvar???).

OK, ni gillar Tony Bennett hela högen??? En blek kopia av Sinatra. Och Sinatra som aldrig ens var nåt att ha (även om han själv tyckte det). Jag har inte lyckats höra en enda bra låt med honom. Skulle vara Old MacDonald Had a Farm då. Jösses.

Förslag: ta en GUBB-middag med Bassey, Sinatra och Bennett på stereon. Och när tillräckligt med booze runnit ner och ni är bored stiff, fläng på Shot Down In Flames, maximum volume, och... ja, jag tror att en och annan avsomnad fot då vaknar till liv.

Anonym sa...

Jag måste nog ställa mig på Romas sida i den här oerhört hetsiga Tony Bennett-debatten. Jag har aldrig förstått hans storhet. Ni kan väl på fullaste allvar inte påstå att ni sitter hemma och lysnar på Tony bennett-plattor? Finns det någon under 60 som gör det? Grejen med Sinatra är visst kan jag gå med på att han hade en grym röst men det är ju hela maffia-mystiken kring honom som är lockande. PERSONEN Sinatra är väldigt fascinerande men ARTISTEN är tämligen tråkig. Jag håller med dig, Roma om att Sinatras låtkatalog är ungefär lika intressant som en samlingsskiva med Roland Cedermark.

Och Shirley Bassey!?! Vad är det frågan om? Fram tills för några dagar sedan (tills den här diskussionen inleddes) trodde jag bara att det var dragqueens i 50-årsåldern och som sjunger karaoke på pride-festivalen som verkligen gillade henne. "Goldfinger" nämns jämnt och ständigt som en av de bästa Bondlåtar som gjorts men om jag skall vara riktigt ärlig (vilket jag oftast försöker vara, goda vänner) så tycker jag det är en oerhört irriterande låt. När Basseys stämma sjunger första frasen "Goooooldfiiiinger! He´s the man..." med sin otäcka övergångsålder-röst så blir jag faktiskt lite rädd... och ni som känner mig vet att jag är en härdad man.

Det här nu näst intill mytomspunna inslaget med Dolph Lundgren hos Dame Edna låter otroligt spännande! Semla, du nämnde någonting om Ednas introduktion och i och med att klippet inte går att hitta på youtube så kräver jag att du delger denna information snarast.

Roma, trailern med Dolph är på allvar. Det mest blodiga allvar du någonsin kan tänka dig. Glöm aldrig att "Dying´s easy, rock´n´roll is hard" och inte en enda gång hörde jag Dolph under trailern nämna att swing eller storbandsjazz (eller vad man nu kallar den musik som Bennett och Sinatra sysslade med) "... is hard" så därför kan vi räkna bort Frank & Tony ur ekvationen.
Jag själv spelar trummor och jag vet att nu kommer förmodligen alla börja dra dåliga trumvitsar om hur otroligt korkade och efterblivna alla trummisar är men jag är helt övertygad om att myten om trummis som idiot kommer att avlivas, i och med att "Comman performance" släpps. Äntligen får den lille trumslagarpöjken upprättelse. Tack, Dolph! Du är bäst.

Anonym sa...

Ah, vad trevligt med lite medhåll. Tack för det Oldsberg!

Visst är det så att myten om Sinatra är betydligt ballare än sångaren Sinatra. Jag menar, storyn med Tommy Dorsey (the big band leader), fixade ju en riktigt klassisk replik i "Gudfadern". Sedan har han ett namn med svung vilket säkerligen gett god fart på traven.

Det klart att de inte sitter hemma och lyssnar på Bennett. De ska bara vara lite koketta. Men koketta till den milda grad att när en nära vän till mig råkade höra Bassey i en butik lös han upp som en sol. Han blev så glad att han måste tala med expediten om det utsökta låtvalet. (Hon var lika fånigt oförstående ut som jag.) Det kostar på att ligga på topp. Nu väntar vi bara på lite superlativ om Git Gay.

Tänkte försöka kommentera Dolph lite mer men jag finner inte ord...

Anonym sa...

Alltid kul att kunna provocera! Mig veterligen så äger jag ingen musik med Bennetpojken och har inget direkt behov av att införskaffa det, däremot har han en mycket bra röst. Men att bara nämna honom och få så starka reaktioner hade inte ens jag kunna hoppats på. Man tackar! Alltid kul med Roma och Oldsbergs hårdnackade kritik som nästan kläs in med dogmatiska åsikter. Keep up the good work, boys!

Bon "Locket" Scott

Anonym sa...

Noterade rättningen i ledet via din signatur där, Locket.

Anonym sa...

Locket, det är inget fel med dogmatiska åsikter så länge som de står för något fint och sunt. Som till exempel att kölhala Tony Bennett.

Roma, den där vännen du nämnde låter ju helt spritt språngandes. Det låter som att det är förenat med dödsfara att promenera omkring på stan med den där individen. Jag är faktiskt väldigt förvånad att det inte kommit några superlativ om Git Gay ännu. Eller varför inte After Dark? Christer Lindarw lär ju vara ett massivt Shirley Bassey-fan.
Jag förstår att du inte finner några ord angående Dolph. Han har den effekten på människor...

Anonym sa...

Ja, lite spritt språngandes är han allt, fast charmant. Själv kan man ju vara totalt charmlöst knäpp så vem är jag att "kritisera", egentligen? Men det är det här med Bassey... det finns ju ändå gränser.

Tro nån det att Christer Lindarw är Bassey-fan, han är ju bög.

Appropå Dolph, jag konstaterade i går att vi iallafall har köpt samma bok: Nikki Sixx Heroin Diaries, en riktigt snaskig historia, där Dolphen snott halva punchlinen till sin trailer rakt av. Sen tar det tvärstopp på alla plan.

Och Abby lyser med sin frånvaro. Han kanske har fullt upp med att sortera undan sina Git Gay-plattor i händelse av grillfest?

Anonym sa...

Go' kväll!
Hörde inte era knackningar - stereon var på högsta volym; Tony Benett kämpade med Git Gay om skivtallriken (jodå, vinyl förståss) när jag och Mr Burg Undy tillrädde grillsåsen till revbenspjällen. Ooohhhhh, vicket grillparty det blev. Oh Oh Oh, sommartiiiiiid... var var ni?

Kan oxå informera de ystra recensenterna Oldy och Olderman att Lindarw var inbjuden till Torslanda - och HAN dök upp - bestyckad med ett stolt grillspett - innan han dök ner... gissa om han gillade Bassey?
- Självklart! vrålar "the Old Boys" i rivig rockkör (det måste ROCKA, eller hur?)- han är ju böööööööckling, och då bara måste han gilla Shirley. Det gör dem alla, menar the eldest oldy.
Naturligtvis är det inte på det viset men det är alltid roligt att ku... kokettera, som Oldermannen himself brukar uttrycka saken.

På tal om saken, Chrilles köttiga spett skrämde både värd och Semla - och vi har ändå en diger B-B-Q-historik från Bacchus sauce-igt vaselindoftande råbiffsaftnar. Den däringa Lindarw vet hur man "stryper en ål och samtidigt vässar en penna". Yaowsa!

På det hela taget var det en riktigt trevlig tillställning, synd bara att Christina Scollin var tvungen att lämna festen redan kl 04.36. Medans hon slickade såsen från läpparna upprepade aktrisen mantralikt att hon var "proppmätt och inte kunde sluka mer kött"...?

Nästa brickettosande årsmöte kör vi Sammy Davies Jr, Mel Tormé och Buddy Rich - kanske även Maritza Horn för att göra musikmixen internationell och spännande?

Väl mött vid grillen,
Sem Loque

Anonym sa...

Touché, Sæmla!

Anonym sa...

Oldy, Jag förstår inte ditt förtydligande för mig om att det inte är fel med dogmatiska åsikter. Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag tyckte det var KUL med era dogmatiska tycken och smak, inte FEL. Läs först, skriv sedan!
Jättetråkigt att jag missade BBQ:n med sådana prominenta gäster. Jag som just fått tag på mustiga tigerräkor från Lasse Flinkman, med en härlig specialmarinad därtill. Skulle det mot förmodan ånyo bjudas på BBQ hos Burgundy så kan jag med fördel ta med mig hela min Gullan Bornemark-samling. Här finns resurser!
Locket