fredag, november 05, 2010

En liten titt i fyra delar

Med jämna mellanrum syltar jag in mig i sköna holmgångar med Roma, i kommentarsektionen här på bloggen. Det handlar av någon anledning alltid om rökandets vara eller icke vara, och ibland även om lite esoterika. Vi har våra ståndpunkter ganska klara och är ytterligt medvetna om vad den andre tycker - och har förståelse för detta... men träter på vänskaplig basis ändå.
Jag brukar tjafsa om en "manual" i tid och otid - det är en omskrivning för en kunskapsbas som man hämtar referenser ur. Jag och Roma hämtar fakta ur samma "manual", tro det eller ej.
Med åren som gått sedan jag i tidig skolålder började intressera mig för vetenskap i allmänhet, astronomi, arkeologi m.m. har jag mer och mer fått en känsla att den vetenskapliga bas som ligger till grund för det "vetande" som finns idag inte riktigt håller måttet.
Vetenskap är ett vitt begrepp och jag använder det ordet generellt svepande. Vetenskap är och skall vara exakt, och till stora delar är det som vetenskapen säger riktigt och sant - vi kan med andra ord förlita oss på att det vetenskapen säger är rätt och riktigt.

Vad som i mina ögon sticker ut väldigt tydligt är när vetenskapen inte vill veta. Man behandlar områden med så otroliga begrepp att man som lekman undrar om det är rena fantasier som avhandlas - detta är dock otroligt roligt och intressant att läsa och ta del av. Det är kvantfysik, strängteorier och koncept där man konstruerar dimensioner i tjogtal för att förklara och fastställa teorier. Man letar efter UFT, the Unified Field Theory - en teori som förklarar allt, skulle man kortfattat kunna säga. Vi har här alltså en vetenskap som är så avancerad och med sådan sprängkraft flyttar gränserna för vad man kan föreställa sig, att man som, återigen, mycket okunnig lekman faktiskt får svindelkänslor.

Samma svindelkänsla får jag då man inom olika områden av vetenskapen plötsligt uppträder som griniga småbarn i en sandlåda. När enkla koncept som rör sig i ytterkanterna på det man kan mäta och se helt enkelt inte får plats i det vetenskapliga tänkandet; att flytta gränser och testa teorier. Vad jag menar med detta är att; man å ena sidan bejakar idéer som är så utopiska att det gränsar till fantasier - och å andra sidan inte ens kan förmå sig ett; "tänk om..."

Vad gör man då man är intresserad av just de idéer som "går utanför boxen" så att säga, när man är öppen för att det kan finnas förklaringar inom vissa områden som tarvar lite mer vågade koncept än de redan fastslagna, när de fastslagna koncepten, av någon anledning, inte får ruckas på?

Då jag började intressera mig för dessa saker fanns inte Internet, utan man fick gå till biblioteket och plöja sig igenom en mängd böcker skrivna av entusiaster som ville veta mer än vetenskapen tillät att veta, men som samtidigt i sina böcker verkligen bad vetenskapen om att följa med i tankebanorna, att åtminstone testa teorierna - att inte stänga dörren för annorlunda idéer. De flesta författarna var inte emot vetenskapen, utan ville helt enkelt att vetenskapen skulle vara med, att delta och vara öppen, i alla fall för att tänka sig att göra det vetenskapen är till för; att testa.
Författarna och böckerna var otroligt många, och det tog år att plöja igenom. Givetvis var Erich von Däniken en av dessa författare som man läste igenom. Jag nämner det namnet därför att just EvD var den som så att säga öppnade dörrarna för allmänheten om ett begrepp som kallas The Ancient Astronaut Theory. Detta är en idé om att astronauter från någon annan planet varit här och hjälpt till att både kunskapsmässigt och genetiskt boosta mänskligheten på ett tidigt stadium.
Teorin är attraktiv då den skulle kunna förklara enorma mysterier som hur pyramider i Egypten och Sydamerika har konstruerats och byggts o.s.v.
De arkeologiska fynd som gjorts och som man inte kan förklara med den vanliga vetenskapliga synen – har helt enkelt negligerats och plockats undan. Allt som är oförklarligt förklaras med att forntida människor hade en enorm känsla för att berätta religiösa myter och bygga obegripliga monument, endast för att begrava kungar i…

Det gör ont att ha fel. Det gör ont att revidera sig. Antingen så accepterar man att man har fel och tänker i nya banor eller så fastnar man i gamla, väl ingångna koncept.
Många av författarna till dessa pseudovetenskapliga verk fick sina teorier något omkullkastade – inte av vetenskapen dock, utan av andra forskare i utkanten av vetenskapen. Teorierna vändes och vreds på och formades om – detta är en utveckling som sker än idag. Vetenskapen känner till denna utveckling men vill fortfarande inte vara med – man är rädd för någonting.
Så vad gör man när man har så många lösa trådar att nysta i? Till att börja med så har, i alla fall jag försökt att hitta gemensamma punkter i de gamla, idag ofta reviderade teorierna som man läste om i böcker från biblioteket, och nya, hela tiden nydanande teorier. Man får ganska snabbt en känsla för vad som är rena spekulationer till mer ”vetenskapligt” betonade tankar.
Idag finns dessutom Internet och dess enorma källa till kunskap. Det gäller att träda försiktigt och vara kritisk – men systemet är självsanerande och man lär sig ”hitta rätt”.
Några forskare och tänkare som jag tycker lyser speciellt kraftigt är bland andra; Richard C. Hoagland som med sin bok; ”The Monuments of Mars: A City on the Edge of Forever” har satt en standard för teorierna om Mars.
Det finns en uppsjö andra författare också – men jag måste speciellt nämna Laura Knight-Jadczyk och hennes episka bok; ”The Secret History of the World”. Det är ett verk som inte lämnar någon oberörd. Hon har också skrivit en serie böcker, jag tror det finns 7 stycken nu, som heter; ”The Wave”, som är en fantastisk resa genom mänskligheten.
Det är främst ur L. K-J:s arbeten som jag hämtar fakta och inspiration.
Sedan finns ett stort antal föredragshållare som är ytterligt intressanta att höra – främst kan man göra detta på YouTube, då man inte är så ofta i staterna där de flesta föredrag hålls.
Jag såg ett nio timmar långt föredrag med Naseem Haramein som var helt enastående – kolla upp den killen, jag lovar att du får en resa som är värd de nio timmarna framför datorn!

Jag länkar till ett litet utdrag på 40 minuter, i fyra delar om vardera 10 minuter – där han talar lite om just pyramiderna – mycket intressant. Kopiera länken, kolla och gå sedan vidare med de andra tre delarna!
http://www.youtube.com/watch?v=ItsM1QOLoac

12 kommentarer:

roma sa...

Jaa, well put. Som alltid (retur). Nemas problemas. Det är ju bara det här med den där jävla ciggen som spökar... : )

karrokaja sa...

och tar man då den länken som jag skicka i förra inlägget.
Det där med att man hittat ett sfinxliknande ansikte på mars... ja då blir det helspännande:)

Det som är lite roligt här, är att denne kille nassim. inte finns på wikipedia... jag kollade upp honom nu och hittar forum där folk berättar att dom försökt få upp honom.
Han finns självfallet på andra sidor som har lite mera nördstämpel och där vanligt "halvintresserat" folk inte tittar in, finns han inte på wiki så är han inte känd, samma som min chef som gjort GipPig (trummsetet) han finns inte heller på wiki.

Tar "dom" bort nassim rån wiki därför att han sätter gungningar i vetenskapens pålitliga ansikte?

Som sagt finns man inte på wiki så är man inte känd, det man då säger tas inte riktigt på allvar.
"han är nog bara en sån galen tom cruise wannabe" och dom snackar ju skit!

Just det du sa om internet och kristiska falkögon... var det inte google earth som redigerade dit ett moln över en hemlig millitärbas?
Är det inte google som köpt upp ALLA stora/poppis internetföretag?
Är det inte google som styr VAD som ska visas i sökmotorn?
Google är, som i sagan om ringen, the all seeing eye.
som en bläckfisk som lurar nere i djupen och har en tentakel i varje grej som försiggår i cyberspace.

Där har dom också möjligheter att bara visa folk det som är OK att visa.
är en teori nära sanningen men en halt annorlunda sanning än vi vetat om i 100 år, jag då kommer det ett litet moln runt denna sanning. eller en liten analys som säger att det är fejk.

Och här skriver jag att google är "the all seeing eye" På googles eget företag, blogger... hur kommer det gå för mej?

Max sa...

Jooooo... han heter Naseem - inte nasim... kan vara därför...
Sedan... wikipedia...?
Är det där ni hämtar info...? Wikipedia är google - google är wikipedia - det betyder att den som letar info på wikipedia är ROYALLY FUCKED!!!
Oj, nu skrev jag visst dit tre utropstecken - men det kan det vara värt.

Glöm nu allt vad wikipedia heter och börja åtminstone att försöka leta lite mer vidsynt än vad luggen tillåter!
Sök, leta, forska - få en känsla av lust till det ni letar efter... nöj er inte med första bästa wiki-sida - känn om det ringer sant eller falskt - agera självständigt!

Anonym sa...

kan ju ha varit för att jag skrev hans namn totalt fel också:)
Det blev askul nu:D:D

När jag gick i skolan var våran norksa teknologilärare väldigt sträng med att INTE använda Wikipedia! Just för detta med google jag skrev...


Jag letar på FLER än 1 ställe... men det är det inte många som gör.
Dom flesta tror på vad wikipedia säger, wiki säger vadfan som helst som låter bra...inte sanningen

Max sa...

My bad, Karro - han heter Nassim och inget annat - Sorry, men jag var aspackad när jag skrev det inlägget!
Men wikipedia är inget bra ställe att leta fakta på!

karrokaja sa...

Men helvete!!!

Här tror jag stenhårt på att du har rätt Och så är du packat som en hel rysk nation!!
Du kan väl skriva när du är blarig så att man kan ta det du säger med några skopor salt? :D
Lille max..va? gullig farbror;)

Ok då går vi tillbaka till kommentar nr 2.
Nassim fins inte på wikipedia,
Wikipedia är det stället folk tittar på när dom vill ha "sann" info.
Wikipedia "ägs" av google, google har ett finger med i varenda litet pengar-spel som bara finns. Tjänar dom mer pengar på att hindra info från att komma ut, ja, då hindrar dom den infon! (6 utropstecken?)

Min chef skrev om gigpig på wiki, men eftersom han skrev det själv så fick han inte publicera det:O
En väldigt opartisk artikel om gigpig, ingen reklam eller så, bara info om produkten. Men det gick inte iaf...
Dom har alltså kollat upp honom, vem han är... aha den där kjell andersson, men han gör ju reklam om han skriver själv...

karrokaja sa...

ohh... btw
sungod ok ok...
Men den här länken om coral castle är också ganska häftig.
http://www.youtube.com/watch?v=Hr9U1cP68eU&feature=related

Max sa...

Sound wave focusing - rotation... så tror jag att Leedskalnin gjorde borta på Coral Castle. Och på liknande sätt jobbade nog de flesta megalitbyggare också!

Anonym sa...

Oh my god... here it finally is!
The last time I heard this piece of music was in 1974-75 in one of my schoolmates home. I didn't have the record nor did I know the name of the band or the title of the song (I always thought it was a Swedish prog band) but I have through time always remembered this song. On several occasions I've tried to sing it back to my friends on quiz nights but - to no avail - it stayed a secret.
Some months ago I came to think of the song and started to play my guitar, to delight my wife... not! I figured out the melody and the chord sequence, wich I even wrote down on a piece of a news paper. I saved it so I could later reproduce it to my friends who still play in bands.
Didn't think more of it; Until yesterday, when I showed a live clip on Youtube of the song Hocus Pocus by the Dutch group Focus (a link from my good friend and ex- guitar player of Ultravox, Max Abbey) to some of my co-workers; the result was very positive and one of them even searched spotify for some more...OOMPH, there it was!
I absolutly froze in my tracks when I heard the tunes from my memory lane. The fun part is that I wasn't sure if I remembered the song correctly or if I just remembered what I thought was a song from my childhood. It could've been a mix of two or maybe three songs that my memory had put together to one song - I didn't know, did I? But I did, note for note - wich proves that the song Sylvia is an outstanding composition that really hit it off with me. I still love this song - even after all this time.
The track - here it is:
http://www.youtube.com/watch?v=OznS7X9BOxs

Thanks to Max Abbey I now have some Focused cd-shopping to do.

Akkerman

Anonym sa...

Marsianer, pyramider, nikotin, sötningsmedel är intressanta! Men det som verkligen oroar mig är det här!!!!(4)

http://svtplay.se/t/103472/dokument_utifran

Anonym sa...

Sa
/c90

karrokaja sa...

Råkade visst ramla tillbaka här!

Men max! fast du läser inte detta nu för det har gått sån tid och blivit bortglömt.

Han låter ju helt CP i slutet.
Nassim asså... de sista bitarna i slutet på detta (8 timmarssnacket)långa föredrag - inte bra!
Att dra in ett avloppsrör som Bibeln i det hela, fyfan!
så då blev jag skeptisk!