måndag, mars 26, 2007

Reklamidiotin... igen

Jag tittar allt mindre och mindre på TV men vid de få tillfällen jag ändå har den lökiga apparaten på måste jag tränga igenom de 99% reklam som TV-tittandet innebär.
Det finns två reklamsnuttar som går just nu som är så djävulskt... ärliga, alltså där reklammakarna faktiskt är helt ärliga och faktiskt säger precis som det är. Det bästa, mest raffinerade sätt att ljuga för folk är att blanda upp lögnen med väl valda sanningar. Vi blir lurade varje dag, utan att fatta eller ens reflektera över det. Vi (och det är inte så många nu...) som fortfarande inte har grillat HELA hjärnan med mobil- och annan strålning, och som fortfarande har åtminstone två neuroner ihopkopplade, ser ibland igenom reklambluffmakeriet.

Allright, reklamsnutt nr. 1; Sportdryck som är komponerad av enbart, jag säger det igen, ENBART av livsfarliga kemikalier, ställs kavlitetsmässigt i jämförelse med en banan. (Redan här borde ett rikslarm gå hos de flesta). En Chimpans kommer hoppande fram och tittar på sportdrycken och bananen, tar upp sportdrycken och kastar den all världens väg (precis som vilken normalt funtad varelse som helst givetvis hade gjort) och väljer, helt rätt och självklart bananen. Speakerröst; Bananer är till för apor!

Kontentan av reklamsnutten blir; Och planetens minst intelligenta varelse, människan, väljer såklart en kemikalisk dekokt som gör hjärnan ännu mindre verksam. Köp, drick och dö.

Reklamsnutten är totalt ärlig!

Reklamsnutt nr. 2; Innan jag börjar vill jag bara säga att jag är helt medveten om ungdomsuttrycket; Fett, i betydelsen; mycket, jätte o.s.v. och att uttrycket härstammar från engelskt språkbruk, t.ex; Fat lotta good that´ll do me. Så, nu har vi rett ut den saken.
Reklamen visar två apatiska (naturligtvis) ungdomar, en kille framför datorn och en tjej som halvligger i en säng. Dom är hungriga, eller rättare sagt, sugna på ett snack. Ett snack utgör ju kosthållning för människor idag. De är så hjärndöda att dom inte kan förmå sig att gå till kylskåpet och titta efter om det finns något att äta... eller varför inte ta sig varsin banan...
Nåväl, killen får ett mejl av sin moder, som skriver; är ni sugna så finns det pizzabitar i frysen, värm på några såna vetja! Då vaknar killen och tjejen till som om de fått 75 000 Wolt genom kropparna, och springer upphetsade och med rosiga kinder fram till frys och micro. Sedan kommer en bild på produkten. Och jag måste säga att reklammakarna verkligen fått in en femetta här, när killen säger; Fett med fibrer!

Jesus, Mary and JoJo the carpenter! Det är ju helt sant! Produkten består ju givetvis av FETT med adderat fibertillskott. De hjärndöda, som reklamen riktar sig till förstår det ju som att killen säger; Mycket fibrer! Alltså; Nyttig mat, köp, ät och dö!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Du glor på fel kanaler, Abby. Testa 1:an eller 2:an, de är helt reklamfria. Inte för att det är så fantastiska program på de kanalerna utan för att de ger en befriande förnöjsamhet över att slippa dessa jävla skrovliga, djupa reklammansröster (sitter dom och skiter eller?) som basunerar ut "köp den nu!" och "ute nu!" typ. Än värre är gaphalsarna med staniolpapper i käften, som den som just nu basunerar ut nån monsterbilshappening på Ullevi. Oftast bryr jag mig inte om själva reklambudskapet (vilket ofta är mediokert, såvida det inte är Roy Anderssons alltid lika sevärda snuttar) men dessa röstbajare kan få mig riktigt sur. De är en förolämpning mot mina öron, en sanitär oangelägenhet i audioform. Tar Anticimex på sig den svårt efterlängtade bajsröstsbekämpningen tro?

Max sa...

Roma, det låter som du faktiskt som att du också glor på fel kanaler... ;-)

Max sa...

Fan sicken bra svenska jag skrev i kommentaren ovan...
Såhär skall det ju vara;
Roma, det låter som du faktiskt också glor på fel kanaler... ;-)

Fan också!

Anonym sa...

Det är lätt hänt, både med svenskan och fel kanaler. Jag får också till sådana där omformuleringsfel. Man börjar i en riktning och byter fot mitt i meningen utan att alla sinnen är riktigt med på det, typ synen. Men jag har faktiskt en nödutgång att ta till gällande kanalerna: nämligen den att två andra i hushållet inte alls störs av reklamen utan tycker tvärtom att jag ska "chilla"! (Lagom retligt ord i det läget!) Och gissa vilka kanaler dessa två ständigt vill glo på...och gissa vem som håller i fjärrkontrollen! (märkligt vad man känner sig nervig och lost när någon annan har kontroll över zappandet.)

Max sa...

Visst, jag är med dig!
Faktum är att jag gärna kan tänka mig att bara se svt 1 och 2... men så är det lite kul att kolla skiten på de andra kanalerna ibland ändå. Värst är ändå reklamen iiiiiiiii programmen, om ändå jävelskapet hade godheten att bara ploppa upp mellan programmen.
Jag tror att det snart blir reklamavbrott i reklamavbrotten! Och att det kommer rena reklamkanaler där det är små korta avbrott för riktiga program.

Anonym sa...

Visst är det...vet inte vad jag ska ta till för ord...roande att glo på skiten på andra kanaler, med betoning på "skiten". Jag kan till och med, på samma sätt som man fascineras över hur usel rapp oftast är, förundras över lika urusel reklam (nu kryper det fram!). Man kan riktigt se hur mediokra copys och AD:s på reklambyråerna "tänker till". (Kan också vara, i rättvisans namn, tjurskallig kund som tycker sig vara kreativ och veta bäst.) För att ge tillbaka på reklammarodörerna hemma i soffan brukar jag ibland zappa fram till Öppna Kanalen. Där minsann kan man få se så saliga människor att de fullkomligt struntar i allt vad självkritik heter bara för att få förmedla sitt budskap. Lika kul som på den tiden då massa bandsband i gärdsgårdsserien svängde runt i en kanal som jag glömt namnet på. Då när gnället kommer igång om att jag ska byta kanal brukar jag svara "chilla".