torsdag, februari 26, 2009

Korthuset faller

Ja, det är ju på det viset att saker och ting runt om kring oss händer med alarmerande hastighet just nu; ekonomin går neråt, jobbuppsägningar och framför allt riktigt pajas-knasiga lagar slås igenom, som folk skulle gå man ur huse för att stoppa bara för några år sedan.
För att förenkla för dig som läsare skall jag ge ett exempel, en liknelse; Ute i Torslanda, där jag tyvärr bor, finns en fiskaffär. Priserna på räkor varierar från dag till dag med någon enstaka 20-lapp, upp och ner - förutom på fredagar, då går priset upp en hundralapp. Knasigt, va? Nej, inte för de flesta, man bara köper på som om ingeting har hänt, reflekterar inte över varför räkorna kostar 100:- mer bara för att det är fredag. Vädret är likadant, räkbåtarna går som vanligt - det är ju inte det att räkorna håller sig undan just på fredagsmorgon och gör sig sällsynta och därmed extra dyra. Det handlar om rak och enkel utsugning - folk vill mysa till det lite extra på fredags kväll - räkor är en standardhit för gemene man denna afton - många vill alltså köpa räkor just på fredag. Konklusion: fredag, räkafton, stor efterfrågan, räkor ett måste för många människor - höj priset en hundring - ingen kommer att ifrågasätta eller klaga - lysande affärer!
Jag har ofta undrat; var går gränsen? Var ligger den "threshold" då folk faktiskt skulle stanna upp och tänka; nej, för fan det här går inte - det är för dyrt, det är något som inte stämmer. Nu är ju just Torslanda ett dåligt ställe att utföra sådana här tanke-experiment på - där ute finns det deg så det räcker... men, bara för skojs skull tänker jag ändå; skulle 1 000:- kilot stoppa en majoritet att inte köpa? 1 500:- kilot kanske...?
Nåväl - det är precis som i exemplet ovan, det som sker i samhället, globalt, just nu. Man kan antingen dra täcket över huvudet och låtsas att det inte är någon fara - det går över snart. Eller så är man lite aktiv i tankebanorna och försöker luska ut vad det är som pågår - och i en förlängning kanske till och med komma på vad man kan göra åt situationen.
Är du intresserad av vad som händer just nu, vill veta och kanske forska vidare?
Då länkar jag en artikel här som summerar ganska så fint hur läget ligger, så man får en hyfsad bild!
Klicka på denna länk för att läsa artikeln

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ett intressant fenomen du beskriver. Jag tror jag har lösningen, inte på prispålägget för räkorna men för fredagsmyset. Du köper kräftor istället. Det gör nämligen Semla var och varannan helg och äter dem med god aptit. Jag är övertygad om att han har samma prismedvetenhet som du Abby,så det är inte hans obegränsade ekonomiska tillgångar som gör att han inte avskräcks för kontinuerliga kräftinköp. Kolla med honom, fast inte under helgen för då är han upptagen med att sörpla kräftspad och lära sina barn detsamma.Han är den okrönte kräftmästaren, helt enkelt. Bara en liten tanke du kan få förvalta efter behov för att kunna gotta dig på fredagskvällen.

Locket

Max sa...

Njodå, det slinker allt ner kräftor titt som tätt!
Nu är det ju inte direkt så att det är mina fredagsmatbestyr som jag gruvar mig för - utan just det faktum att folk inte tycks lägga märke till att de blir uppfuckade oavsett om det gäller räkpriser eller att det stiftas lagar som är så häpnadsväckande människofientliga att man blir sjösjuk bara man hör talas om dom.
Om det kommer en lag som säger att; Nu kostar det fem kronor per andetag ni tar - så reagerar 99% av jordens befolkning med att fundera på om det inte skulle sitta som en smäck med lite räkor på fredagskvällen.

Tänk om priserna på systemet skulle gå upp markant just på fredagar...? För att sjunka tillbaka till vanlig nivå på måndagen igen...

Det där kanske inte är en så dum idé...? - nästan lika bra som att ha systemet stängt på söndagar - för det vet vi ju alla, att det inte existerar några alkoholister på söndagar och på kvällar och nätter när systemet är stängt - lika fiffigt som att man nu lyckats med att enbart få ickerökare att frekventera pubar, restauranger och nattklubbar - finns inte en enda rökare någonstans på stadens nöjesställen!


(nu får jag Roma på mig också...)
;-)

Anonym sa...

Ungefär som diskussionen gick för några år sedan att det skulle räcka om USA höjde sitt bensinpris med 25 cent för att bli av med sitt budgetunderskott. Men det skulle vara politiskt självmord att genomföra det. Summa sumarum: Det finns mer eller mindre priskänsliga produkter vill konsumenter vill åt och räkor tillhör tydligen inte de mer priskänsliga, tyvärr.

Locket

Erica sa...

kom att tänka på när dom höjde priset på ett ciggpaket från typ trettioåtta till femtio kr per paket...
Jag blev förvånad av hur få runt omkring mig blev förbannade, jag blev det men alla andra liksom bara tog det...

it sucks to be a myra

Anonym sa...

Ja, precis. Det är ju myrstackarna som det är mest synd om i naturen...

Locket