torsdag, december 31, 2009

Årets sista dag

Det är årets sista dag och jag känner liksom att det blir bra att skriva några rader. Det har varit ett ganska händelserikt år med en hel del ”trubbel”. Anna-Karin fick cancer igen och jag själv drattade på arslet, eller rättare sagt axeln, och bröt armen på ett oskönt sätt. Året som gått har också, för min del, upplevts som oerhört segt – förutom på en punkt, och det är att jag och en mycket god vän till mig hittat ännu en gemensam nämnare; världen och hur den ter sig i nuläget.
Detta innebär att vi kommer att starta upp en helt ny plattform för de tankar som jag dryftat här på Burgundy med jämna mellanrum. Tankar som absolut inte är mina egna (även om jag ofta vill tro så) utan delas av många. Samarbete är bästa vägen och jag ”försvinner” alltså härifrån med mina ”tokstollerier”. Det blir skönt för er (få) som läser bloggen, men främst för min egen del.
Burgundy Mist fortsätter som vanligt, när det dyker upp små lustiga ting som kan vara roliga att mysa över en stund!
Jag spenderade gårdagen med lite TV-tittande. Det var Rapports årskrönika, en dokumentär om Frank Sinatra och slutligen ett riktigt bra musikprogram med en hel del bra artister.
Nyheternas årskrönika visar i ett koncentrat hur illa ställt det är med politik och de människor politiken är till att gagna. Man måste vara blind och kanske en aning korkad för att inte se eller upptäcka vilket oerhört falskt spel politikerna använder för att behålla sin makt och att kuva massorna som håller maskinen igång. Att människor inte ännu förstår att de enbart är obetydliga brickor i ett spel spelat av psykopater är för mig en gåta – men en intressant gåta att vrida och vända på, då man delvis känner till svaret på gåtan. Det är så många genomskinliga strategier och finter att man blir paff över att folk sväljer all dynga: svininfluensa, terrorhot, climategate o.s.v.
Här hemma går bilan med vass klinga över folk som gör allt vad som står i deras makt för att vara en duglig kugge. Folk skall sättas i arbete om det så är det sista dom gör innan döden. Vi kan ta min sambo som exempel; trots att hon kämpar dagligen efter att ha överlevt fyra cancerattacker – och jobbar 75%, vill den nuvarande regeringen att hon skall jobba 100%. Utredningarna duggar tätt och läkarna skriver i sina intyg att det måste bli ett stopp på klappjakten.
I Frank Sinatra-dokumentären fick man en inblick i det diktatoriska USA som visade sitt fula tryne i jakten på kommunister och oliktänkande. Fullständigt vidrigt att se och än värre blev det när jag tänkte på alla som fortfarande tror att det landet är ett fritt och öppet samhälle. Jag tror att 2010 kommer att avslöja en ganska stor bit av hur det egentligen ligger till!
Nåväl, lite skön musik fick man i alla fall, och från SVT kan jag väl tillägga. Det var en rad fina artister i onsdagskvällens program, perfekt ”gubbrockiga” för att passa min smak. Jeff Beck… ja, jag säger då det…
Ha nu ett underbart gott nytt år!

6 kommentarer:

roma sa...

Det är årets första dag och jag passar på att önska er, dig Abby och (speciellt) Anna-Karin, ett gott nytt och betydligt bättre år än det som redan nu är historia.

Apropå krönikor och politiker, läste nyligen en roman av Robert Harris, Lustrum, om Cicero, och kanske hade trots allt Rapports årskrönika känts väl fadd om man kunnat jämföra den med en årskrönika över året Cicero var konsul i historiens första, absoluta supermakt.

Det roliga med Cicero är att mycket finns bevarat. Hela romanen är i stort sett baserat på hans egna anteckningar. Hursomhelst, där kan man komma och prata om psykopater. Det politiska spelet, vilket på den tiden inte drog sig för något tydligen, inklusive mord, är ytterligt obehagligt. Det ger också en konstig känsla att läsa att den romerska senaten då debatterade arbetslöshet och annat som vi drygt tvåtusen år senare finner beklämmande välbekant. Då hade de slavar att skylla arbetslösheten på, nu har vi invandrare... inget nytt under solen.
Men det skulle vara lite uppiggande med lite julianska inslag av en uppåtsträvare som exempelvis Lars Ohly, likt Julius Caesar (ingen jämförelse för övrigt!) – istället för att han a la vpk:arna knullade upp sig inom partiet – satte på fru Reinfeldt med en liten sväng hos fru Borg och later on Maud Olofsson (jag vet, sistnämnda omöjlig att tänka i dylik situation, hon passar bäst vid hundkojan, gläfsandes som den ettriga ondsinta tax hon är).

Anledningen att allt är så påtagligt samma sedan årtusenden har Abby sedan länge hittat en mycket intressant teori om, Sci-fi skulle man kort kunna likna den vid, "tokstollerier" kallar han det själv utan att för egen del, givetvis, anse det. Visst, far out, men inga stollerier om man är öppen för eventuella - det är ju trots allt bara teori – obehagliga sanningar.
En annan mer pragmatisk hållning är att vi helt enkelt är skapta sådana, att Alfa-hannar inte bara är en företeelse bland flockdjur på fyra ben utan även hos flockdjuret på två ben. Vid tiden för det som Harris bok beskriver drällde det av alfa-hannar i Rom, upplägg för "unrest", om man säger.
Men kanske är det så att detta hänsynslösa, obehagliga bara är en sida på ett mynt som tyvärr krävs för att föra utvecklingen framåt? Vår egna tillvaro exempelvis hade sett mycket annorlunda ut utan den förmodade psykopaten Julius Caesar (hur och varför är som det brukar heta en lång historia).

Abby, vi såg tydligen samma musikprogram. Sällan jag orkar igenom sådant, här la jag av när sympatiske Bruce började köra sina dängor på slutet men innan dess hann jag med att få absolut ståpäls av Simon & Garfunkle. Jag klappade t o m händer framför TV:n (något som jag fick fullständigt tuppjuck av när farsan gjorde, nu sitter man där själv...undrar om jag inte t o m sjöng med... Censur!) efter att Art Garfunkle avslutat Bridge Over Troubled Water med bravur. Publiken var inte heller direkt missnöjd precis, stående ovationer. Min fru avfärdade det hela som "deprimerande låtar"... Hm-hm.

Så var det Beck då... Vad jag inte fattar är varför han bugande gick ner på knä efter Buddy Guy spelat. Vanlig trashig blues för femtielve gången och som existerar i max två tröttsamma varianter, som man själv skulle kunna spela med lite bättre koll på skalor och runs. Noterade att Beck log nöjd redan efter Guys tre första triviala toner... jag fattar inget. (Ungefär som med Abbys syn på Vai.) Fast vem är jag att fatta det?
Men vad jag kan nämna som kan ge lite relevans till mitt novisa tyckande är att Abby – själv formidabel gitarrist som vi alla vet – inte skriver "ja, jag säger då det…" om Buddy Guy eller Steven Stills eller Kirk Hammett eller The Edge exempelvis (som också var med i programmet) utan just Jeff Beck, vars överlägset suveräna spel fick mig att gå in på svtplay och se om, speciellt Beatleslåten, upprepade gånger... ja, jag säger då det...också. Passade även på med lite Art G, while there.

Oh, by the way, Gott nytt år, alla Semlor och Lock, Oldsbergare och övriga Mistare!

Max sa...

Ahh, vilken härligt lödig kommentar - den var intressant att läsa och fundera över!
Jo, Roma, nog är det så att vi faktiskt helt enklet är "skapta såna" - men redan när man säger den lajnen så vill jag fråga ; av vem då - och varför?
Att utvecklingen skulle ha gått framåt de senaste två tusen åren på grund av naturligt urval är en tes som besvarar sig själv om man tittar ut genom sitt fönster dagligen - både det fysiska och det själsliga.
Det enda område som har hickat sig framåt i någon form av utveckling är teknik - och den utvecklingen har vi fått i "gåva" - inte för att gagna oss utan tvärtom till djupare slaveri.
Den viktiga utveckling vi bör intressera oss för är den själsliga - och den trampar på i samma gamla goda stil som då Caesar röjde runt - har alltså inte hänt ett dyft där - ett noga väl uttänkt Status Quo!
Frågan kvarstår; av vem, och varför?
Sedan dyker det upp en ny fråga; kan man göra något åt detta och verkligen sätta fart på utvecklingen? Fast i en helt ny riktning än den gamla inkörda och bevisligen helt misslyckade.
Min fråga till mig själv är; måste jag leva i en tillvaro som när man tittar på den med öppna, vakna ögon är helt naturvidrig? Svaret är; Ja, det måste jag - därför att jag är satt i den här tillvaron av en anledning - att fortsätta medverka till dess stillastående flöde framåt eller att försöka bidra med något som kan komma åt koden för gåtans lösning. Gåtan om vad vi gör här i denna tillvaro och om vi vill vara själva gåtans kropp eller vara den som löser dess innehåll.
För de flesta människor är livet gott att leva och bäst är det när det "bara är som det är och har varit" - Så upplever även jag tillvaron - "det ska va' gôtt å leva annars kan de' kvetta" liksom... Men, det finns så många intressanta frågor och tankebanor att följa att min devis oftast numera är; "det ska spela roll å leva annars kan de' kvetta"

Japp, det var det programmet vi såg. Anledningen till att Jeff Beck liksom gör en liten grej av att han bugar sig och håller på inför Buddy är väl helt enkelt så att han "hyllar" den som var en inspirationskälla en gång i tiden. Sedan är Beck så cool att han kan bjuda på en sådan grej - därför att han själv och alla andra vet att ingen på det plejset, den kvällen knäpper Beck på näsan vad det gäller gitarrspel.
Idag är ju varken Buddys eller BB Kings gitarrspel något man yvs över (förutom bluestalibaner som avskyr allt gitarrspel som lirats efter 50-talets slut) men man får inte glömma att deras gitarrspel en gång i tiden var banbrytande!

Tack, Roma, för ett inspirerande inlägg. Många liknande spörsmål kommer att diskuteras på ett helt annat ställe inom kort - jag tror du kommer att hitta dit vid tillfälle!

roma sa...

Jag håller med, vad som gått framåt är främst tekniken och den försätter ju sig ganska snabbt i, så att säga, självrullning bara någon gett den initiala kicken framåt. Blev en gång idiotförklarad när jag påstod att människan var lika intelligent - och för en delen lika dum - för, säg 10 000 år sedan, som hon är nu. Skillnaden är att då fanns det inte lika mycket (uppfunnet) att vara klurig med, i allafall inte om man tänker teknik. Kanske hade man då betydligt bättre koll på annat som vi nu är direkt okunniga om?

Jag ifrågasätter inte teori du tar del av, men det är ju trots allt bara teori. Indikationerna är som du visat många, även för en total novis som mig men igen, man kan bara tro än så länge iallafall, inte veta. För mig blir detta besläktat med vilken religion som helst, inget vet trots mångas övertygande tro. Poetisk paradox förresten: "...stillastående flöde framåt..."

Beck, jo jag förstod att han hyllade Buddy som betydande inspirationskälla. Det blev väl bara lite konstigt när man sitter och tittar på det. Jag menar inte att Buddy Guy är dålig på något vis men han var ju bara en transportsträcka mellan den briljante Becks egna nummer. Men som du säger, Beck bjöd på det, han var fullt medveten om att avslutningslåten var i en version av Guds nåde.

Bluestalibaner, kul namn! Har ett par sådana fantaster i bekanskapskretsen. De sätter på platta efter platta som i mina öron låter som samma låt, samma riff, samma text med små variationer. Det enda som skiljer sig är artistens namn. Blir like kul när de: "...har du hört den här då?!" och sätter på samma tröstlösa blues igen. Gissar att Beck själv håller på så när han träffar Page, Richards, Clapton och andra bluestalibaner.

Anonym sa...

Gott nytt tjöt på er (gubbar), Abby och Roma!

Det nya året spinner loss med tillförsikt och med en ödmjukhet i bloggtonen som passar herrar i er ålder. Flera i min bekantskapskrets fyller jämt 2010 - det ska vi fira!?
Långt upplägg för festerna?
Sem Loque

Anonym sa...

På tal om nämnda och ovanstående gitarrister - kompletterar med en lite udda gitarrklimp.
Kopiera länken och klistra in, så spelar Eddie Van Halen för dig. Här får du en "utplockad/separerad" gitarrslinga från låten "Hang 'em high" (Diver Down-plattan).

http://www.youtube.com/watch?v=LkKMyp4cmUs&feature=player_embedded

Sem Loque

Anonym sa...

Gott att Roma och Burgaren är igång även det här året. Fattas bara annat! Såg själv lite av programmet och gick väl inte i taket, men mycket var ok. Gamle Ozzy var ju skojig lyteskomik, för att inte tala om Lars Ulrichs krympande metalfrilla.

Hoppas på ett fröjdigt år med goa inlägg och att du Burgy ger mina varma hälningar till Anna-Karin.

Locket (kanske inte lika retfull i år, men jag kan ha fel)