onsdag, december 09, 2009

Gubbrock

Det här med att spela musik, gitarr för min del, är ju ett kärt bekymmer. I en kulturvardag då man är stendöd och betraktad som en idiot om man plockar upp en elgitarr – efter att man fyllt 30 år – är det ganska lätt att faktiskt, helt ärligt kunna säga; det var bättre förr!
Läste i Metro idag att Timbaland är den mest eftersökte producenten i hela världen. Hans musik är så bra att han höjs till ren Gudsstatus av musikjournalisterna. Nu skall jag erkänna att jag, mig veterligt, inte hört ett enda fragment av vad den fantastiske musikern och producenten Timbaland har åstadkommit – men jag skall frångå mina… ähum… principer och ge killen en chans, speciellt nu när jag äntligen har Spotify i datorn. Jag kan dock tänka mig att han är ypperlig på att få en trummaskin att… liksom svänga…
Jag har aldrig varit speciellt intresserad av att ”skriva” musik, göra låtar och uttrycka mig på det sättet och vara huvudpersonen. Tvärtom har jag alltid velat spela i band där gruppen som helhet är det viktiga, alternativt spela med någon mycket karismatisk artist till exempel.
Givetvis har mitt drömgig sedan barnsben varit att spela med David Bowie. Detta är ju en självklar utopi, men i visa stunder har jag faktiskt haft en känsla av att jag skulle kunna klara ett sånt gig. Jag har fått min del av helt makalösa speljobb uppfyllda och om jag ibland klagar på det, i mina öron, ganska urvattnade musikutbudet av idag – så menar jag inte att låta gnällig – tvärtom; jag är helnöjd med min gärning och låter mer än gärna nya unga musiker ta över.
Några fina musikupplevelser får man ändå om man letar lite, speciellt utanför de ”listor” eller vad fan det nu kallas idag, som speglar populärmusik. Ett antal live-DVD: er som jag kollar på ofta och drömmer om att jag var med och lirade är Whitesnake, alla Deep Purple man kan komma över (Ritchie Blackmore är/var ju så jävla grym), Jeff Beck och en del andra i den stilen – men jag vill nämna Simon & Garfunkel; Friends – har du inte sett den DVD: n har du missat något mycket stort. Igår såg jag Paul McCartneys nya DVD; Good Evening New York.
Harrejävvlarrrr vad bra! Tänk ändå att det skall till en ”gammal gubbe” för att göra något musikaliskt signifikativt. När jag tittar och lyssnar på detta känns det som att det inte finns något annat jag hellre skulle vilja, än att ha en plats i Pauls band. Och jag tror fanimej att jag skulle fixa det!

10 kommentarer:

roma sa...

Ah, vad Locket kommer att bli glad! Änte-ligen!

Det där med gubbrock är en flyktig definiering. Min bror, som själv -om åldern får bestämma spelar gubbrock - anser att han inte gubbrockar men däremot att jag gör det. Hans selektering är, i stora drag, om hi-haten är öppen eller stängd. Genom hela låten.
Rock som genre är ju en bra bit in i medelåldern, varför skulle utövarna vara födda ungefär samtidigt som Europe bildades och en 70-tals rockgigant som Bowie vilset irrade omkring i ett musikaliskt waste land? (Om man nu ska vara under trettio år.) Borde man inte nu istället börja fundera på vilka hiphoppare som är hippa-gubbar-hoppar? Känns som om det börjar bli läge för det...?

Unbeschreiblich weiblich sa...

Glömde...
"Gubbrock"? Snorbra. Enjoy!

http://www.youtube.com/watch?v=osq0rJdt0Yc&feature=related

Max sa...

Den här är fanimej inte heller så dum;
http://www.youtube.com/watch?v=3gRQXlrTHIk
Kolla in den vrålsnygga Gibson L5S - guran han har där.
Gott ist tot, sagt der teufel.

Anonym sa...

Locket är alltid glad, ska ni veta. Dock gillar han att vara lite retsam emellanåt och så tacksamt som det är att vara det mot Roma/Abby, har jag inte upplevt sedan jag var barn och trackade min två år yngre kusin. Ni gör mig glad, helt enkelt! Tack för att ni finns!

Locket

roma sa...

Jag som trodde det var jag som var retsam... så det kan bli. Men att finna att Abby hängde med på Nina Hagen Bands suveränitet var en mycket positiv överraskning indeed!

Deras första platta är den bästa debut jag hört, inte ett blekt spår. Tyvärr orkade de inte hålla låtformen riktigt på andra plattan även fast den tyska precision som bandet utövade alltid är en njutning att lyssna på.

Men jag skulle nog kunnat trade:a en Diamond Dogs-ticket mot en från det här giget:

http://www.youtube.com/watch?v=9xi4O4RvlnQ&feature=related

Oldsberg sa...

Det må vara en trött, utsliten kliché men ålder är bara en siffra, pöjkar! Slayer och Bad Religion må vara gamla gubbar men de spöar fortfarande alla ungtuppar inom respektive genre. Det som kan vara plågsamt att uppleva är dock när man ser sina idoler och förebilder kliva upp på scen och man märker att sådana oundvikliga saker som ölmage och begynnande flint börjar sluta sitt vidriga stryptag kring dessa en gång så vackra och stiliga män... Ramones gjorde helt rätt och valde bara bilder på skivomslaget där man döljde detta efter bästa förmåga.

roma sa...

Man kan ju tycka att de skulle kunna åldras med stil, inse åldersläget (inte bara magar och glest barr ). Vore det inte fräckt om de gled in i en nice suit, gubbstukade frissen och sedan körde sitt race?

Anonym sa...

Där ser man! Nina Hagen Band! Ja, jag tackar jag! Här finns det mycket gott att säga, men det är nog redan sagt. Framför allt första plattan tycker jag är något överjävligt bra. Sedan finns det ju den fantastiska live-dvd:n från samma period.

Att dölja sina utseendemässiga tillkortakommanden som rockartist när åldern gör sig påmind kan te sig väldigt olika. Göteborgsaktuelle Alice Cooper har ju samma färgade hår och lite smink runt ögonen. Små effekter som ändå funkar någorlunda. Däremot såg en bland-dvd härom kvällen där gamle Yes-gitarristen Steve Howe var med. Det var väl det närmaste en PRO-fest från ett servicehem man kan komma, och då är jag ändå ganska snäll i mitt omdöme.

Locket

Anonym sa...

Är det nån som har dvd:n från Abbeys höstliga grillfest?
Vare sig ölmagar eller satelitklippningar fanns att beskåda - däremåt rockiga (?) gôbbar...
Någon hittade en flying v, en annan låste ut katter i regn... osv.
Beställ DVD:n nu och fyll julstrumpan me B-B-Q-sås.

Anonym sa...

Någon hittade tydligen kattskit i sovrummet...