torsdag, mars 04, 2010

Down Memory Lane

Kollade på SVT-programmet "Dom kallar oss artister" igårkväll. Det var Ola Salo som visade lite från sin karriär med The Ark och inspelningen av nya plattan. Jävla skön kille, Ola. Han har "det där" som man brukar säga. Det är faktiskt ganska kul att jag ändå har fått lira ihop med honom vid ett tillfälle för några år sedan då han gästade ett band jag lirade med. Vi körde några riktigt fräna covers, Alice Cooper bland andra - jävligt kul, och man måste säga att han är en tung scenpersonlighet.
I det där programmet får artisten berätta om en musikalisk händelse som präglat musiksmak och inriktning. Ola valde ett tillfälle då han för första gången hörde Hendrix - och berättade intressant om detta.
Jag drömde mig bort ett litet tag och tänkte på vilken musikalisk händelse jag skulle tagit fram om det vore jag som satt där i programmet...
Det är ju många musikaliska tillfällen som gensat pockar på uppmärksammhet, men jag kom att tänka på två som distinkt utmärker sig. Tillfällen då man faktiskt upplever någon form av upphöjt själsligt tillstånd.
Första gången var 1973 framför den stora Radiola-radioapparaten som hade ett formidabelt bra ljud. Det var Kjell Alinge som i sitt radioprogram Pop 73 Special spelade Rat Bat Blue med Deep Purple. RBB är en låt som har ett styggt riff och som, hör och häpna, saknar gitarrsolo - så just denna gången var det inte Ritchies gitarrspel som var den stora grejen utan trumspelet och framför allt Jon Lords Hammondsolo - lyssna på låten och digga det solot. Vid ett ställe får han orgeln att låta som om den spyr, ja, crazy, men lyssna själv - och i slutet höftkickar han den tunga Hammondorgeln så att reverbet får slutspel och det liksom bara sprakar om ljudet. Då, framför radion, fattade man ju inte att han gjorde så - det såg man live många år senare - men det soundet...


Det andra tillfället av "Total Bliss" hände hemma hos min kompis, den fantastiska trumslagaren Birger Löfman, några år senare - 1975. Birgers farsa Sten, som är musiker, pianist, hade en rent överjävlig stereoanläggning. Han ropade på oss kids och sa; lyssna nu - och lade på ett vax som fick mina inälvor att vilja sprängas. Det var Mahavishnu Orchestra - med låten Eternitys Breath. Det går inte att beskriva The Wickedness i det gitarr-riffet. Det finns, enligt mig, inga gitarr-riff i värdshistorien som slår detta - period! Låten börjar underbart sublimt, mjukt och trevande - sedan kommer så det otroligt stygga riffet. Trumslagaren här är Narada Michael Walden, och han spelar så otroligt bra att jag än idag får tårar i ögonen när jag hör detta. Harmoniken går i österled och det är så här jag önskar att musik låter... "på andra sidan".

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kommer ihåg när storasyrran fick låna Made in Japan sommaren 73av en kompis till henne som kallades Svinto. Jag var 6 år gammal och blev bokstavligt talat livrädd när jag hörde introt till Highway star eller långfärdssolot på Space truckin´. Gillans och Blackmores battle på Lazy skall vi bara inte tala om! Jag gömde mig under sängen i vårt rum på landet och vågade inte komma ut förrän syrran stängde av. Men efter att jag fått min första egna kassettbandspelare julen 76 så var det just Made in Japan som var den första skivan som jag spelade in, och jag kan säga att än idag lyssnar jag nog på Purple minst en gång i veckan. Undrar om jag borde tacka min kära syster för det här i efterhand eller kanske den där Svinto...

Locket the Smooth Dancer

Max sa...

Bara namnet Svinto förtjänar ett tack tycker jag!
Fan, jag blev också rädd för vissa låtar - jag minns TV-progtrammet "Tratten" - där visades Wild Thing med Hendrix - den blev jag rädd för!

Anonym sa...

För att inte tala om Beetovens 5:a som kördes alltför ofta i barnprogrammet "Ville, Valle och Viktor", tidigt 70-tal. Jag ser fortfarande bilder på vårt TV-rum (härligt 70-talsord förresten)i Sävedalen framför mig, när jag hör den gamle döve klumpfotens femma än idag.

Locket

roma sa...

Ja, jag måste ju givetvis gå i klinch, what else? Problemet är att jag inte vet med vad. Att DP-klippet låter giftigare/styggare än MO? Smaksak, och i Abbys fall dessutom en stor portion nostalgi som spelar avgörande roll i bedömningen.
Men har ni hört Strutter med Kiss? Det kallar jag giftigt riff!

Bara skojade!!! Den fascinationen överlåter jag helt och hållet till Locket och hans bror. Och några till.
Jahaja, tydligen har jag inget eget att komma med. För intromusiken till A Clockwork Orange (som naglade fast mig i fåtöljen) räknas väl inte?

Anonym sa...

Tveksamt om den räknas, eller varför inte?

Locket

Max sa...

Trötter med Piss...? Du höll nästan på att ge mig en hjärtattack där Roma...
Jag vidhåller ändå att MO är styggast - när du fått höra den låten i ett par andra högtalare än de 0,5-tummare som sitter i datorn så förstår du vad jag menar!

roma sa...

Abby, Touché! Strålande copy.
Du ser, Locket var lite på där ändå.

Brorsan spelade mycket MO, och högt, i ett fåfängt försök för att överrösta min (fetare) stereo. Mittemellan stod morsan i köket och lagade mat, hon fick lite hjälp där också, tallrikar och glas skakade ur skåpen så slapp hon plocka. (Finns det ett Nobelpris för tolerans så ska hon ha det, no doubt.)

roma sa...

Var inte riktigt nöjd med att jag inte kom på en sådant där påtagligt musikaliskt minne som ni hade.

Så jag får väl komma med ett real gubbintryck istället.

Lucia, Lucia... Kan inte påminna mig att jag sett något läckrare, inte heller hört något bättre. Hennes scennärvaro är...äh, kolla själva (gåshuds-och andnödsvarning utfärdas. Och vattnas det i ögonen är ni inte själva om det):

http://www.youtube.com/watch?v=haVWq8Wptnw&feature=related