torsdag, november 03, 2011

Matnyttigt

Ja, det här är inte så konstigt egentligen.

26 kommentarer:

roma sa...

Jahaja, och vem säger då detta, i cowboyens homeland? Texas köttproducenter? Mig veterligen utkonkurrerades de köttätande neanderthalarna (i slutet av klippet). Don't get me wrong, jag gillar kött men brysselkål och tomat är inte så dumt det heller. Man kanske ska dra till med något redigt svenskt - lagom är bäst.

Anonym sa...

that's what i'm freakin tellin people! all the time!
lots of meat is kinda good for ya pal!
We're animals! RRROOOOAARRR

Nää, seriöst, gode man.
Trevligt inlägg! Det är också väldigt trevligt att du kommit igång lite mer igen;)

Sen tog det väldigt lång tid innan din blogg visades (kom upp felmeddelande hela tiden)
Och när den väl visades så ser den helt crazy-fucked-uppad ut (something's fishy)

Max sa...

Anonyme: Jag vet inte vad det kan vara för fel på "visningen" - men det här är någon ny Bloggervariant som kanske inte alla browsers gillar. Hoppas det löser sig.

Nja, Roma, lagom... vet inte det jag. Det är ungefär som att man skulle sagt då det faktiskt visade sig att jorden var rund trots allt; Aha, den är rund - men kan den inte få vara lite platt på ena sidan åtminstone?
Amerikanerna är det folk som äter minst "fett" i hela världen - och ändå är dom de fetaste och sjukaste. Wonder why? Det är fel fett de äter - oljor och annan rinnande plast, inte konstigt att de är dödssjuka. Nej, det skall vara riktigt djurfett, bäcon och ägg på morran! Stek i riktigt smör (heslt ankfett - lite svårt att få tag på dock) och skippa alla oljor, utom möjligen en skvätt olivolja då och då!
Bröd, pasta, ris och potatis är också något man bör dra ner på - tyvärr älskar jag potatis, så det gnager lite i mig att inte få äta detta i sådana lass som jag gjort innan. Här kan jag dock hålla med Roma om att en lite lagom lijne kan tillåtas; bröd, pasta och ris är borta för min del nu - men några potätetr då och då slinker allt ner! Ett riktigt gott tips; Blomkålsmos - koka ett blomkålshuvud i vispgrädde tills det mjuknat helt, mosa och addera en klick riktigt smör, lite salt och peppar, dra i ett par vitlöksklyftor. Vrålgott! Vill man lyxa lite så steker man upp et paket bäcon och smular ner i moset också - toppengott! Till detta en stöddig skiva kött, gärna med mycket melerat fett i, typ Entrecot (eller hur fan det nu stavas) - skär inte bort något fett på köttbiten, fettet förhöjer smaken och gör köttet "juicy" - detta är mycket nyttig mat för kroppen!

Neanderthalmänniskan utkonkurrerad av vegetariska moderna människor? Jahaja, och vem säger då detta?
Nja, det är dags att lägga ifrån sig de gamla historieböckerna från lågstadiet!

Som vanligt kan jag överösa dig med material och källhänvisningar - men du måste vilja ha stuffet. Så, vi gör som vanligt; håller inte riktigt med varandra men är goa och glada ändå!

Anonym sa...

Filmen säger dock inte vad för gift man får i sej om man väljer fel sorts kött...
är ju inte ovanligt att man medicinerar slaktdjur med diverse meddy i förebyggande syfte.
Te x penicillin, som man sen stoppar i sej och bildar resistenta bakterier.

Men det är väl upp till var och en och dennes sunda förnuft att kolla vart köttet kommer ifrån och hur det tillverkas, samt hur djurens liv sett ut innan döden.

Minns du LCHF-dieten? (Low Carb High Fat) det är ungefär den dieten du beskriver, grädde och kött, lite sallad ibland.inga morötter, potatis och annat "socker"
Men det blev ju lite av en skandal när det kom fram att dieten var sponsrad av köttmarknaden... olika företag, märken eller vafan man nu säger.
Men den funkar ju, det gör den;)

Jag har den fräschaste browsern som finns. Eldräven vettu, uppdaterad till max;)

Max sa...

Inte fel sorts kött - utan fel sorts fett! Sedan är det precis så som du säger; det gäller att välja kött med omsorg! Ja, det är väldigt likt LCHF. Tror dock inte att "köttmarknaden" behöver sponsra naturligt, nyttigt kött, utan det handlar om att multinationella storföretag smutskastar riktningar som lutar åt nyttig och hälsosam matföring.
Det finns ett kemiskt klet som heter Milda. Företaget som ligger bakom Milda heter Unilever. Nu lanserar man ett rent industrifett som kallas Milda Gold... med devisen; "Med smak av Smör"! Hahahahaaaaaahhh - Jesus Holy Fuckin' Christ! Hur jävla inihelvete korkade är människor idag? Flytande kemiska plastsåser - med smak av smör... ja, jävlar!
Becel - "bra för hjärtat"... jojo, och folk dör som flugor i hjärtrelaterade sjukdomar.
Nej, så här är det; ungefär 90% av planetens befolkning är avtrubbade, hjärntvättade och faktiskt lite dumma i huvudet! Det har pågått en mycket omfattande programmering under en lång tid. Det är meningen att vi skall tvivla och få en "kneejerk reaction" när vi hör att naturlig mat är bäst för människokroppen - vi skall ifrågasätta det mest naturliga!
Människan är köttätare! ett säkert sätt att faktiskt bevisa det är att titta på hur vår mage är konstruerad. Jämför herbivora djurs magar med carnivora djurs magar - vilken kategori tillhör människan? Ett annat tecken är att vi inte idisslar vegetarisk mat!

roma sa...

Kan det vara en PC, tro? Som joxar omkring...

Hm, skrev jag verkligen "vegetariska moderna människor"? Tror nog inte det. Främst för att det inte hade varit sant. Det var väl just det att det blir lite fel i tänket att visa några som inte överlevde (eller inkorporerades i en livskraftigare human model) och samtidigt säga "ät kött så blir allt bra".

Mycket nyttigt för kroppen...mycket animaliskt fett? Nja, hjärnan drivs av fett så där är jag med, och djur som stöter på fett i naturen är "programmerade" att snabbt som attan käka upp det (så man slipper dela med sig) för att fett är så sällsynt.
Nå, sällsynt är uppenbart inte ordet vad gäller fett om man ser på din tallrik. Jag tror igen att lite lagoma är fina fisken. Och aldrig stoppa i sig mer än vad man genom arbete eller via rörlighet förbränner. Head rule.

Jag undrar just om fixarna av detta klipp hört talas om medelhavsdieten? De som äter den har längst livslängd och färre sjukdomar av otrevligare art. Vad är då medelhavsdiet? Ja, bl a lite sköna grejer som gör dig grön, enligt klippet. Ingen smör som fett utan pure olivolja. De har ju envetet hållt på med det i sextusen år så man får nog tycka att det ligger nåt i det.

"Frisk som en Japan", är uttrycket bekant? Vad äter japaner? Fisk, fisk och lite mer fisk. Och sedan sådant som gör dig grön. Enligt klippet.

Men du, det där blomkålsmoset låter kanon! Med en köttabete till det. Jag fixar råvarorna! När tar vi't?

roma sa...

Vi är visst genetiskt (tror jag det var) nära släkt med grisen. Grisen är en allätare. Som vi. Det är väl därför inga extremistdieter kan passera utan patrull. Det här med äta massa fett och inga kalorier och gå ner i vikt...visst, men vad blir då "vikten" på blodet? Blodfettet måste ju rimligen rasa i höjden?

Max sa...

Jo, men själva idèn är ju att Neanderthalarna inte utkonkurrerades av vegetabiliska moderna människor, utan av andra anledningar!
Fisk är kött... om jag inte minns alldeles galet - och fetterna i fiskkött är nyttiga. Olivolja - som jag nämnde är ok - är också bra!
Tankar att begrunda; Vad är nyttigt fett? Vad är det för skillnad på naturligt, nyttigt animaliskt fett (som människan är konstruerad att äta) och pocessat vegetabiliskt fett? Vad händer i kroppen när dessa olika fetter inmundigas. Vad händer i kroppen (och magen) samt hjärnan när den "tankas" med vegetabilisk basföda?

Precis som vanligt och i stort sett alltid när man lägger fram tankegångar om andra än gängse teorier, så ses detta med stor skepsis. Det är en alldeles naturlig reaktion och mycket svår att göra sig av med. Fakta kvarstår; människor i dag mår allt sämre, blir sjuka, är sjuka - både fysiskt och psykiskt - trots att "maten" vi äter skall vara "ren och fri från "farliga" fetter. Det som är mat idag är inte männsikotjänlig föda. Ät naturliga råvaror - kött, fett och en liten aning grönsaker till det. Dra ner på kolhydraterna så mycket som möjligt och skippa allt som innehåller vete. Detta är enkla förhållningsregler och inget att vara rädd för!

Roma, jag tycker verkligen det är dags för en skön sittning - med blomkål och alkohol (lite kul måste man ha - walk on the wild side, änna)! 100% ren (tillsatsfri) och nyttig tobak röker jag som vanligt på utsidan - där det inte stör!

roma sa...

Det låter ju utmärkt, vi bläddrar i kalendrarna...!

OK, vi har åkt på lite språkförbistring här. Jag tolkade ditt ord "kött" som blodigt rött. För visst är fisk kött. Och processat fett är inget jag propagerar för. Tankegångar mot gängse teorier har jag inget problem med som princip men man måste ju försöka tänka lite själv också. Annars matas man ju bara igen, då med en annan åsikt.
Ett annat fakta kvarstår också: de som lever på Medelhavsdieten har alltmer börjat anamma våra vanor och börjat använda smör och grädde i maten och vad händer? Jo, hjärt-kärlsjukdommar som tidigare har varit mycket sällsynt blir vanligare och vanligare.

Nä, jag säger som kärringen som får tuppjuck på att hon inte får in radiostationerna: "...skit i de här nymoderniteterna och försök att få det som varit gammal och fungerat först..." (Nja logiken kan vara lite snårig men vi för tillskriva det damens, lindrigt sagt, upprördhet. : )

Anonym sa...

Jävla cp, kuk, fitta blogg!!!
vafan!! mina kommentarer kommer ju inte med!!
Har skrivit flera stycken nu som bara faller bort i oändliga cyberspace!!

Max sa...

Ok, Roma - då vill jag se vad det är för smör och grädde som "medlehavarna" använder. Det kanske är den typ av smör och grädde som inte är bra? Alltså den industriella formen av smör och grädde - samma typ som även skapar sjukdomar i resten av världen. Nu handlar det inte bara om smör och grädde - utan all prefab-mat som idioter världen över sätter i sig - detta spelar också in. Åter igen Roma - så tittar jag inte blint på nya rön, utan gör mig omaket att leta reda på fakta själv - och när man letar (efter att ha läst nya rön och teorier) så visar det sig finnas en helt otrolig mängd fakta att hämta in.
Det gör ont att kasta invanda beteendemönster och tankar - såsom att läkare och vetenskapsmän vet och vill ditt bästa. Hade det varit så skulle inte folk vara sjuka och dumma i huvudet idag. Parallellen med politik är glasklar! Vi kan tala om ekonomi och banker... eller rättarare sagt, nej, vi skippar det!

Max sa...

Anonym måste vara Karro! Jag kan skönja en viss linje i språket där! ;-)

Max sa...

Kollade bloggen i firefox och där funkade sidan inte, men man kan trycka på en knapp som visar den tidigare layouten

Max sa...

Sådärja, nu har jag uppdaterat lökiga firefox till senaste versionen och nu funkar bloggen även på denna browsern!

roma sa...

Vad för grädde och smör? Jag har inte checkat några förpackningar på Kreta men jag utgår från att det är det som finns i mitt kylskåp: riktigt smör och vipsgrädde. Prefab-mat har jag inte tänkt på alls. Utan enbart vegetarisk kontra animaliskt. Det enda prefab jag kan drista mig till att köpa är typ soppor.

Jag vet vad du menar och jag kan se det ur din vinkel. Men du vet, tvivel är min arvedel.
Av någon anledningen tänker jag på dig var gång jag ser den här jävla flinande norrmannen som är VD på Nordea. Han är en klockren sån typ vi (just vi=di och jag) inte gillar. Jag skulle aldrig låta Nordea förvalta en spänn. Som jag ser det är de skyldiga oss skattebetalare 20 miljarder. Snacka om parasiter.

Anonym sa...

Vad var det jag föll på?
cp? kuken? eller fittan?:p

Nu blev jag så jävla sur när allt försvann!
Tänkte att jag skulle skriva det igen, men näää!
Jag ska koka snabbnudlar med smaktillsatser i buljongen, sen ska jag slafsa i mej kaffebröd, samt en massa kaffe med MASSA mjölk i, sen blir man så grötig o äcklig i munnen av denna last av onyttigheter så jag tänker fräscha upp gommen med lite tuggummi! 100% aspartam, sen ska jag fila gaddarna med flour!

Den här kommentaren kommer bara försvinna så det gör inget att jag skriver den!

♥♥♥

Anonym sa...

Jaha!! det är en sån dag i dag?!?!
Jag går hem nu, drar nåt gammalt över mej, pizzadeg eller nåt...

Max sa...

Då var det Karro - jag gissade rätt! Ja, du föll väl på cpkukenfittan där - det brukar ju bli så när du blir sned.

Max sa...

Visst Roma! Först bara; Jomen självklart, om nu medelhavarna plötsligt visar upp allt fler sjukdomar som liknar de som resten av västvärlden har - så beror det nog på en liknande kostföring. Om det finns studier på att t.ex. greker blir sjukare så beror det med all säkerhet inte på att de äter mer ordentligt kött och riktiga fetter, utan på att de i så fall sätter i sig samma skit som idioter över lag gör!
Tvivla på bara - det gör inget för min del, det är bara kul att diskutera runt lite! Jag lägger inte upp de här grejerna för att retas och jävlas, utan mer för att folk (som mot all förmodan tittar in på den här bloggen) kanske kan få något att fundera på.
Ja, dessa jävla bankfigurer... och andra i höga positioner... Jag vet inte var jag skall börja. Det är ingen idé att ens sätta igång.
Detta är klockrena psykopater - och de är inte människor! (där kan det öppna sig en ny "can of worms")

roma sa...

Norrmans-VD:n på Nordea retar gallfeber på mig bara jag ser honom. Det där jävla flinet! Och då har jag ändå ingen med den banken att göra.

Utan tvivel är man inte riktigt klok, Max!

Har inte hundra koll på vad det gällde angående ändrade matvanor i medelhavsområdet men till 95% säkerhet var det just detta med att olivoljan allt oftare bytes ut mot smör och grädde. De har väl också kommit på vilka smakbärare de är.

Det här med att inte äta bröd, pasta och potatis...lagom portion blandat med kött och grönt kan inte vara fel i min värld. Käka bröd har vi ju också gjort i tiotusentals år. Ett gott färskt italienskt bröd med knaprig kant dippad i fin olivolja och flingsalt tillsammans med kretensiska oliver och tomater och vin...Molto bene!

Anonym sa...

Härligt att läsa det ni skriver, pöjkar. För mig är motion navet för att må bra. Då kan jag nämligen trycka i mig allt ovanstående med god aptit och gott samvete, för den delen. Annars är att bli riktigt sjuk ett bra tips om man vill gå ner i vikt. Det blev nämligen jag i september. Resultatet blev att jag gick ner fem kilo på nio dagar. Jag har gått upp tre kilo av det jag tappade, men är lika glad i mat/sinnet nu också.

Danielo

Anonym sa...

typ en allvarlig hjärnhinneinflammation? Då brukar man rasa ganska mkt...
Smidigt (men vissa risker, typ döden) och man slipper tänka själv hur man ska äta för att gå ner... va?... ja!

Max sa...

Helsike vad ni gaggar om vikten..? Det är ju den allmäna hälsan det är frågan om!

Anonym sa...

så om man är fet så kan man äta vetebulle??:p eftersom det inte har med saken att göra ;)

roma sa...

Jamen, går vikten upp är det något som är "fel". För mycket gott ner i kistan och för lite spring i benen. Övervikt påverkar den allmänna hälsan i negativ riktning. Ju fetare ju värre. Hörde du Leif GW på Sommar i somras? Han berättade om hans och Stenbecks matvanor. GW insåg att han hade mellan att sluta eller dö. Han slutade, Stenbeck dog. Och där var det minsann ingen skräpmat - enbart det bästa av allt.

Max sa...

Tillvaron är en intrikat mosaik eller ett pussel om man så vill. När man får ihop tillräckligt många bitar börjar en enhetlig bild uppstå - trots att de flesta bitar fattas. Titta gärna på "mosaiken" med båda ögonen, och, framför allt; använd hjärnan!