fredag, december 15, 2006

Frisyrernas Frisyr


Jag minns exakt då jag fick se mästerverket för första gången. Jag var sisådär 10-11 år (runt 1972-73 eller något senare) och var hemma hos en tjejkompis med finskt ursprung. Hennes brolla hade en finsk pop-tidning, Souzukki eller nåt i den stilen, med en fantastisk poster av DB. Han hade den lite kortare, tidiga varianten då håret inte var så långt i nacken. Jag fick fullkomligt spader och krävde att få postern, för det var ju det mest fantastiska i människoväg jag skådat, nästan som att få se en alien, kan jag tänka mig.
Postern (jag har den fortfarande kvar) sattes upp i pojkrummet och sedan dess är DB min idol. Frisyren han hade passar/passade faktiskt bara på honom, alla andra som försökte kopiera looken såg bara fjantiga ut. Själva klippningen och formandet av frisyren var så mästerligt utfört att jag tvivlar på att det finns frisörer idag som kan återskapa det hela. Inget av 70-talets töntighet finns inkorporerad i klippningen utan skulle lätt kunna appliceras till dagens frisyrstandards. Helt enkelt en perfekt frisyr på en perfekt artist - och det går inte att göra en sådan inpact idag, som DB gjorde på den tiden!




Uppdatering: Min gode vän, DB-kännaren Anders Magnusson, visade mig till ett par fina klipp på YouTube.com där faktiskt självaste frisören, eller skall vi säga frisösen Suzi Fussey berättar hur hon kom att skapa DB:s frisyr och att hon fick jobbet som "maintainare" under ganska lång tid efteråt. Nätet är fantastiskt!

4 kommentarer:

Anonym sa...

YES, "Time is an illution", BUT what about the rest of us, Abbey?

Anonym sa...

Tänk om nån kunnat upplysa en stackars tonåring om att den eftertraktade frissen hade en frisörskas dagliga uppmärksamhet och inte såg ut så där utan vidare när förebilden lyfte huvudet från kudden på morgonen, eller kvällen eller när han nu behagade vakna. Morsan hintade detta nu kända faktum väl mycket, när man svor över lockar och andra hårvirvelskonstellationer vid spegeln, men vem lyssnade på henne? "Morsan? Hon har ingen koll."

Max sa...

Hello Joethelion!
I honestly don´t know... Time is a tricky thing to try and wrap your head around. Time is cyclic - loops within loops - and not a straight line, as we perceive it in this "time". Everything Is, Has and Will simultaneously.
So, what about the rest of us? Again, I don´t know, but there are clues deep buryed in history of mankind. You see, we have done/are going to do this thing over and over again.
How to break out of this loophole? Well, you have to do the work, and I quote a wonderful black singer/dancer I saw in an old film; Some cats got it, some cats aint!

Max sa...

Sorry about all typos and grammatic errors!