tisdag, januari 13, 2009

Borstar Gud sina tänder med Fluor?

När nu Gud skapade oss som avbilder till sig själv och knåpade ihop det som skulle bli våra tänder, varför fixade han inte så att tänderna skulle kunna hålla sig hela utan Fluor? Det skulle väl vara en smal sak för en omnipotent gud att se till?
När nu alla lägre varelser på Jordens mörka rund faktiskt klarar sig fint i en naturlig miljö och har tänder som håller sig hela utan Fluor - varför fick skapelsens krona, den fantastiska karbonkopian - Guds egen avbild, tänder som inte kan skötas utan Fluor?
Man kan också undra varför alla de andra, lägre djuren och varelserna på just denna planet, förutom människorna, fick rôvhål som kunde släppa ut en skitkorv utan att det skulle behövas 10 meter dasspapper för att få kvarstannade skit att försvinna. Men, det är klart, kanske ett stolpiller med Fluor är lösningen på den gåtan för vår del.
Gud jobbade vidare och satt med sin fina lödpenna och lödde ihop kretskortet till hjärnan - en fantastisk apparat som man kan göra enastående grejer med.
Tänka till exempel...
Uppenbarligen ville Gud inte riktigt att vi skulle fundera så mycket i större utsträckning - och skippade att löda dit ett par tåtar, bara några, sådär lagom många att apparaten ändå funkade men buggade till lite omärkligt med jämna mellanrum så att det nästan inte märks - som ett Microsoft Wordprogram till exempel.
I länken nedan finns en liten kort artikel som tar fem minuter att läsa - men försiktigt nu, så att inte de där lösa tåtarna slår ett par gnistor mellan sig om de hamnar för nära varandra!

If we are dumb, then God is dumb - Frank Zappa.

klicka och läs här

7 kommentarer:

Anonym sa...

Är det frågeställningar i kvantfysikens tecken tro? I såfall får man ju tänka till ett par varv innan man kan kommentera, om man kan kommentera överhuvudtaget då...

Men... Med lägre stående varelser menar du givetvis djur av diverse slag, antar jag? Flour är ju till för att motverka hål i tänderna vad jag vet. Vad jag mer tro mig veta är så kan inte ett djur meddela sig om det har tandvärk. Jag säger som du brukar göra: HUR kan du veta att de inte har värk i tänder som är fulla av hål? Hur kan du veta det??! (Sedan kan du ju ta dig en reflekterare hur vi högt stående varelser ser ut i mun i ex.vis u-länder. Gissar att tandvård i alla dess former inte står högt på listan där. Undrar om de har tandkräm överhuvudtaget... OBS! Detta är inget pro-flourargumnent!)

Tio meter dasspapper frammanar ju ofrivilligt vissa kladdiga associationer. En "skitkorv" kan det ju inte vara fråga om... jag lämnar det därhän känner jag. Men, vad är det som säger att du inte kan göra som de flesta icke-pappers-användande djur gör, slicka dig själv i röva? OK, lite svårt, men som korna då, gnida ut skiten på skinkorna och låta det torka? (I avsaknad av svans duger handen utmärkt. Ta då bara vänster hand så slipper folk i Indien undra. I fall du reser dit.) Vem vet, skiten kanske krackelerar lika snyggt som lacken på min gura?

Anonym sa...

Tja,under historiens gång har ju näven funkat alldeles utmärkt att torka sig i röven med efter uträttat behov, och historien brukar ju alltid upprepa sig...

Lock-korven

Anonym sa...

Still going strong i Indien.

Max sa...

Hmmm....
Ja, Boys... Vad skall jag säga? Diskussionen tog liksom slut innan den började...
Mina kommande poster här på BM får nog handla om lite annat är jag rädd, detta går ju inte!

När jag skriver; "lägre stående djur och varelser" så refererar jag till de religiösas uppfattning om rangordning. Jag kanske inte var så tydlig där...
Jag för min del anser människan vara det mest korkade, sämst ihopsatta experiment som existerar i universum. Finns det överhuvudtaget något dummare än människor? Jag tror att vi hamnar mycket långt ner, om inte längst ner på en skala om vi skulle jämföras med andra fiffiga lösningar på liv, här och annorstädes.
Det här med rôvtorkning; givetvis begriper jag att man rent tekniskt kan använda handen - och hundar och katter slickar sig - men i de flesta fall skiter djur av alla de slag utan att behöva "torka" sig - det om nåt är väl ganska fiffigt? Bara den grejen sätter oss människor långt ner på rangordningen. Jag antar att Gud också torkar sig i arslet då - har dom papper nog för ett rôvhål av Guds kaliber i himlen?
Sedan har jag inte direkt upptäckt några djurtandläkarmottagningar i skog och mark. Lika väl som en räv kan ha ont i benet, kan den säkert ha ont i en tand, om tanden har skadats på något vis - däremot tror jag inte att t.ex. rävar får tandvärk om dom skippar tandborstningen någon dag eller två, eller dessutom, kära nån, väljer att inte borsta sina djurtänder med Fluortandkräm.

Roma - Du har inte läst artikeln som jag länkade till!
Var har du fått idén om att Fluor är tillverkat för att folk skall få bättre och starkare tänder? Har tandläkaren sagt det? Och det är just precis här jag frågar; borde inte Gud i sin godhet då ha kunnat fixat ett set tänder åt oss som åtminstone skulle kunna hålla hyfsat en "mansålder" utan Fluor?

I mitt inlägg bollar jag lite, med ett snett leende - kalla det ironi, med idén om att Gud - farbrorn med vitt skägg - den bibliske guden - har skapat människan och utrustat oss med en organisk superdator högst uppe i hålrummet huvudet - och sedan glömt, eller låtit bli att stoppa i elsladden till den i vägguttaget, gett oss tänder som inte håller om vi inte själva uppfinner ett nervgift som vi lurar oss själva med att tro är bra för tandvård och till slut kryddar anrättningen med ett rôvhål som går finfint att knulla men måste torkas med något efter en skitning.


Vem talar om att du och jag skall använda fluor, att det är bra för oss, att det måste finnas i all tandkräm, och i de flesta länders kranvatten (inte i Sverige - ännu dock), att skolbarnen måste skölja sina tänder med Fluor och dessutom få Fluortabletter till frukost, att det inte går att välja bort Fluor i tandkräm - om man inte själv nosar upp mycket dyr tandkräm där Fluor inte finns tillsatt?
(och här kan man också räkna in alla andra gifter och tillsatser vi kan tänka oss - så har vi klargjort det!)

Vem bestämmer att det skall vara så?

Vem?

Och Varför?

Anonym sa...

Som man ropar får man svar. Jag tror du själv satte nivån nånstans.

Jo, jag läste artikeln. Jag kan inte säga något om det, kanske är det så som det står. Jag vet inte och jag säger inte emot.

Sedan tolkade jag initialt ditt ironiska "lägre stående varelser" som just "andra" människor (ja, du var otydlig). Jag kunde inte tro att du var så lost i din argumentering att du glömt hur de flesta människor på Jorden faktiskt ser ut i munnnen så jag tänkte du måste mena djur. Nåväl.

Det klart att alla – djur som människor – på ett eller annat sätt håller sig rena! I röven och annorstädes om man är rädd om hälsan, vill säga. Råttan exempelvis lär vara bland de renligaste djuren som finns just för att de lever i så smutsiga och bakteriefyllda miljöer, de måste vara det annars går de under. Jag kan ge dig ett tips om du vill slippa torka dig i röven (kan tro att det är tröttsamt om du behöver tio meter papper varje gång): käka bara vitt bröd. Gud har alltså konstruerat dig så att du själv medvetet kan reglera din avförings konsistens till skillnad från djur. Fiffigt va?

Du får inte heller ont i tänderna om du skippar tandborstning en eller två dagar. Vem har sagt det? Din tandläkare? Men låt det gå ett antal år utan tandborstning så börjar det stöka. Och på samma premisser som hos djur, bara det att de har vanligtvis betydligt kortare livslängd än människan så det märks inte lika påtagligt då sjuka djur snabbt dör undan eller blir dödade/uppätna pga av sin försvagning.
Skillnaden mellan människor – de infernaliskt dumma – och djur – de smarta (eller?) – är att vi kan felsöka och åtgärda medan djur inte kan göra varken det ena eller det andra utan tyst går och lider.

En sådan åtgärd är att vi exempelvis uppfinner ett nervgift, som du nämner, för att tänderna ska hålla en mansålder. Men du tycker konstigt nog att det är långt bättre och försvarligt med bruk av naturligt uppkomna nervgifter som indirekt bidrar till förkortat liv. Som nikotin. Det giftigaste nervgiftet vi känner till och som dessutom fördummar folk till den milda grad att de får för sig att de själva väljer att röka när de väl hookats av giftet och röker sedan fullt medvetet på sig ohälsa, usel ork, impotens och 40% bortfall av smaklökarnas förmåga etc. Bäste Abby, du är en enigma! (För jag vägrar tro på ditt egna påstående att du, tillsammans med alla oss andra människor, skulle vara så dum.) Det finns många typer i vår herres hage. Visst, några är dumma, riktigt dumma. Själv verkar du tillhöra kategorin enögda. Själv är jag en motvallskäring. )

Gud gav oss valfrihet heter det. Du har kapacitet att välja dumt, smart, gott, ont och hur man väljer beror på omgivning och uppväxt och stimulans, eller brist på. Hur ska barnen i Gaza kunna bli något annat än svårt traumatiserade exempelvis? Vad blir effekten av det? Inget positivt kan jag lova.

Jag känner mig som en papegoja som hela tiden upprepar mig men det beror på att du upprepar frågeställningen. Denne "vem" du vill ha identifierad heter Money. And Money talks. Att tandkräm utan Flour är dyrare än med är ett typexempel på det. (Den här gången lämnar jag kvantfysiken där hän. Det blir liksom enklare så.)

Max sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Max sa...

Bra svar Roma! Jag håller med dig i mycket!
Jag skrev ett rekordlångt svar som jag tog bort - det är liksom lite trist att hela tiden gå i polemik. Ämnet är lite för stort för att avhandlas så här på en blogg.
Sedan känner jag att det är dags att ta ett litet brejk i bloggandet. Jag har många idéer men dom blir lite "snea" när man skriver korta grejer som jag gör här. Poängerna kommer inte fram riktigt - och jag gör inte folk precis gladare av mina inlägg här heller. Onödigt, dumt och meningslöst.
Jag slänger in lite kul grejer när jag får feeling för det!
:-)