torsdag, januari 29, 2009

Något känns fel

Ahh... Jag har ju beslutat mig för att inte gå så hårt in i diskussioner som handlar om politik, makt och hur världen styrs. Men, man kan ju för all del dela med sig av artiklar som är intressanta och som möjligen kan få en och annan att börja fundera lite på hur saker och ting hänger ihop.
Jag har en naggande, för att inte säga, alarmerande känsla av att det finns en bakomliggande... hmmmm... struktur i hur världens "makt" är distribuerad. Tänk genast bort New Age-flum och såna grejer - det är inte sådant det handlar om, utan mer en känsla av ett mycket listigt lurendrejeri, bedrägeri - eller kalla det vad du vill.
När man har funderingar som inte riktigt går hand i hand med gängse uppfattningar, studerar olika idéer och frågeställningar, och till slut kommer en, låt oss säga, "grund" sanning på spåren - så får man lust att, inte omvända, men delge andra dessa tankar. Svårigheten är att förklara vad man menar - speciellt om man som jag har varit aktiv sedan många år på olika nyhetssidor där en hyfsat rå rapportering sker utan det fördummande filter som de flesta nyheter passerar när saker presenteras, framför allt i vanligt media.
Jag har ju ofta skrivit om min inställning och mitt förhållande till politiker och politik - och alltid finns detta "vem" och "varför" med i bilden. Det är frågor som jag/vi inte får svar på sådär alldeles lätt, men man kan ju försöka att hela tiden tänka i allt mer expanderande banor. Det mesta hänger ihop och har en fast struktur - till och med de kaosartade skeenden vi ser i världen.
Nåväl, här är en mycket intressant artikel som är värd att läsa - för den hugade!
Klicka här och läs!

5 kommentarer:

Erica sa...

BRA pappa, och TACK, jag blev ledsen när jag läste att du skulle lägga ner konceptet pga att det spårar i kommentarerna. Stämmer det?
Det här är DIN blogg och ingen ska få dig att känna som om du inte kan skriva om precis vad du vill.
Fan.

Max sa...

Du har ju precis rätt!!!
Jag öser på, det vet du!

Sushi idag!

Anonym sa...

"Steal a little and they throw you in jail
Steal a lot and they make you king"

Bob Dylan - Sweetheart Like You

(Killen som också skrev sorgligt aktuella "With Good On Their Side" och "Masters Of War"...)

/Anders E

Anonym sa...

Jag har faktiskt en annan skönsångtext som passar bra här, kolla in denna läsvärda text. Också skriven för länge sedan, men sorgligt aktuell...
http://www.kjellhoglund.com/haxprocess.html

Ett utdrag ur denna geniala text (som bör läsas i sin helhet, eller ännu hellre, höras!)

"Nu ska vi tänka efter, vilka tjänar på det här?
det finns en speciell grupp av människor som är
glada åt att häxbålen flammar då och då
och nöjda när vi andra jagar spöken i det blå
det finns dom som gnuggar sina händer med ett skratt
när syndabockar pekats ut och bränts en valborgsnatt
medan dom går fria som har smutsigt mjöl i påsen
fria att se om sitt hus och reparera låsen

Det finns dom som nyttjar vår besvikelse och skuld
för att inte vi ska märka att dom tar vårt guld
som spelar ut vår skräck på ett så raffinerat sätt
att vi inte längre vet vad som är fel och rätt
Det finns dom som vet hur en slipsten ska dras
som lärt sej hur vi förkrökta stackare ska tas
vi märker ingenting för när dom utför sina brott
då slåss vi mot väderkvarnar liksom Don Quixote"

/Anders E

Anonym sa...

StellaLuna, synd att du uppfattar bl a mina kommentarer på ett sådant sätt att du drar den slutsatsen som du gör i din kommentar. Den stämmer inte. Det är nog snarare tvärt om. Vi – gäller fler är jag övertygad om – gillar Abbys inlägg. Jag tror dessutom att Abby stimuleras av motargument, med tanke på hur inläggen är skrivna.
Men... kan du uppfatta kommentarerna som du gör så kan det säkert andra det också. Tyvärr, för det har ju inte varit syftet.