fredag, augusti 20, 2010

Är det en spanjor?

Nej, det är en spann skit!
För några inlägg sedan visade jag en bild på en djurplågare, en tjurfäktare som fick vad han förtjänade. Jag hoppas det värker riktigt gott i käkpartiet på den killen när skadan har läkt ihop hjälpligt.
Det inlägget renderade inga kommentarer, och det passar mig utmärkt för det kommer inte detta inlägg att göra heller – vilket betyder att jag kan ösa på rejält.
Såg på nyheterna igår att en tjur vid en tjurfäktningsarena hoppade upp på publikläktaren och stångade ett ganska stort antal människor. Mina sympatier ligger helt och hållet hos tjuren, ett stort vackert djur som utan att förstå någonting befinner sig i en helt omöjlig situation, hetsad till vanvett och plågad i en stegrande kurva av smärta, och till slut när ryggens muskelsenor är så perforerade av tjurfäktarens stickredskap och svärdhugg att benen knappt kan bära upp det magnifika djuret kommer så en långsam, men befriande död…
Detta utstuderade djurplågeri kallas i Spanien för en nationalsport och anses vara en stor konstform. Här är det självklart att matadoren, hela staben av djurplågare som är involverade samt de människor som betalar och njuter av att se eländet måste vara psykopater – alltså helt befriade från känslomässiga impulser.
Hämnd och vedergällning är en låg känsloyttring och befrämjar aldrig ett högre syfte – därför skall jag försöka att inte ge utlopp för de känslor (att se rött, med andra ord – precis som tjuren sägs göra) jag genomfors när jag såg klippet på nyheterna igår då tjuren i vanvett och panik hoppar upp bland publiken. Jag kände en intensiv känsla av hat mot de människor som satt där och jag hoppades på att tjuren skulle döda och lemlästa så många som möjligt, män, kvinnor och barn.
Likadant känner jag när jag ser de där tjurrusningarna där en massa folk springer på gatorna och har ett antal tjurar bakom sig – varje gång hoppas jag att ett stort antal människor skall få sig en rejäl läxa, att bli dödade eller åtminstone rejält skadade.
Ja, jävlar – nu kom de hatiska känslorna igen, de som jag skulle försöka att inte ge utlopp för.
I Katalonien har man beslutat att förbjuda tjurfäktning inom en snar framtid, det är ett bra ställningstagande och man kan ju bara hoppas att Spanien tar förnuftet tillfånga och förbjuder eländet mycket snart de också. I nyhetsinslaget om det katalanska förbudet intervjuades en tjurfäktare som nästan grät av sorg över förbudet. Han menade att tjurfäktning är en stor konstform och att en stor del av landets kultur kommer att gå i graven.
Visst, man kan spekulera om vad som är stor konst – jag skall inte ens gå in på vad jag själv tycker är bra eller dåligt inom konsten – men, vi kan kanske konstatera att konst ändå är en skapande handling, eller hur?
Om vi satte matadoren helt naken, utan skynken och stickredskap till hands, i en arena ensam med en tjur och han skulle försöka ta sig undan en tjurs attacker så skulle matadorens flyktförsök åtminstone bli ett konststycke – under förutsättning att tjuren överhuvudtaget skulle vara intresserad av att attackera människan, den skulle nämligen, i detta tankeexperiment, inte få bli hetsad eller provocerad på något vis.
Djurplågeri finns överallt, för nöje och avkoppling och hunger – men just i detta inlägg är Spanien i fokus.
Så vad kan man möjligtvis göra åt detta vansinne? Jag vet inte riktigt, men jag skall försöka ta reda på om det finns listor man kan skriva på, eller om man på något annat sätt kan framföra missnöje till landets regering. Hmmm… fat chance att det kan gå hem…
Man kan dock, i det tysta, bojkotta ett land genom att inte åka dit och inte konsumera deras varor. Det är ett ganska skönt, långsamt och förhållandevis enkelt sätt att visa missnöje.
Jag lägger mig vinn om att i största möjliga mån inte konsumera varor från Israel till exempel. Inte en apelsinkärna kommer över tröskeln hos mig. Allt som jag kan dokumentera är tillverkat i Israel eller på annat vis är kopplat till den staten är absolut förbjudet att köpa eller förtära. Nu åker även Spanien upp på den listan, och det kommer att tillkomma fler länder.
Aha, säger du som har läst detta, men USA då? Detta land som du är så missunnsam emot.
Ja, helt rätt, där är en svår nöt att knäcka – Jag spelar på amerikanska gitarrer och använder mycket amerikansk teknik och liknande, och visst, det är bara att erkänna att man är dålig på att leva som man lär. Men, jag försöker åtminstone att vara observant. Till att börja med så kan man låta bli att lyssna på USA:s lögner, undersöka vad de sysslar med i världen på deras korståg av invasioner och ockuperingar, sluta upp att gå på lögnerna om Fluor, Aspartam, svininfluensavaccin, inte dricka Coca-Cola och äta McDonalds, att se hur hela USA är en nation som sakta men säkert dras ner i ett fullständigt inferno där förlorarna är de människor som tror på lögnen om den amerikanska drömmen. Man måste nämligen sova för att den drömmen skall bli verklighet.

13 kommentarer:

roma sa...

OK, här kommer en kommentar. Allra först måste jag nämna att jag håller med dig till fullo, t o m de där hatiska inslagen om att tjuren ska ha ihjäl matadoren känner jag igen. De har många vidrigheter för sig därnere, kastar getter från torn, sticker nålar i tjurar instängda i trånga burar. Alltså man är modig om man vågar gå nära och sticka tjuren, det är det många hundra som vill. Genomvidrigt..
Men jag tror ändå inte det handlar om psykopati, annat än med normalt procentuellt inslag. Det handlar snarare om flertusenåriga traditioner och det är jävligt svårt att få bukt med, men nej, det gör inte saken ursäktad. Det går tillbaka till Romartiden (se där minsann!). Poängen då, med gladiatorspel etc, var att få folk att förstå att deras välmåga inte var gratis. Man typ snittade en bit av fronten och placerade den på arenorna så folk insåg vad priset var. Alltså att någon därute krigade för välfärden och imperiets storhet. Skådespel (och bröd) åt folket höll även folk på mattan, de levde ut som del i publiken på arenan istället för att sitta på krogar och få för sig att bli missnöjda över något.
Men jag måste nog ändå tillstå att det är en konst att med ett svärd klara sig undan en sådant muskelpaket som en tjur är. Även om karaktären på konsten är ytterligt tvivelaktig. Det mest logiska är ju att man som människa, med eller utan svärd, alltid slutar med ett vasst horn genom käken, typ. Men när du hittar protestlistan så tipsa mig.

Max sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Max sa...

Ja... återigen fick jag ta bort kommentaren jag skrev p.g.a en massa typos... nu skall vi se om jag kan få det rätt;

Gott Roma!
Det var helsike vad överens vi har blivit på sistone!
Jag håller med till stora delar vad du skriver.
En psykopat kan inte känna de känslor som vi människor känner; sorg, glädje, kärlek, medkänsla, ånger o.s.v. - enbart en dunkel förnöjsamhet i att äta och låta nervtrådarna killa kroppsinstrumentet med sex, makt och våld.
Om man går och ser en tjurfäktning och inte blir illa berörd är man psykopat, punkt slut!
Jag inser att jag skapar stor konst två gånger om dagen - då jag medelst moppe tar mig till jobbet, och kryssar mig förbi alla idioter i trafiken. Det är som att hålla sig undan ilskna tjurar - stor konst!
Så fort jag hittar ett lämpligt medium för att visa missnöje skall jag tipsa dig - tillsvidare gäller strikt bojkott!

roma sa...

Jag tror många går på tjurfäktning och aldrig mer. Tänk när de döda folk på samma sätt på arenorna i Rom. Fullsatt. 45 000 psykopater på ett och samma ställe låter inte rimligt. Nej, det är något annat. Kanske än mer skrämmande. Är det psykopater så är det ju iallafall en förklaring. Hur förklarar man t ex majoriteten av tyskars medverkan i nazitysklands handlande och åsikter? ...eh, tycker jag på en knapp nu...? : )
Israel och Frankrike ligger redan på min bojkottlista...

Max sa...

Ja, du har la rätt på sätt och vis - men nåt fel är det!

gagadodo sa...

Du får ta och bli religiös för dina böner verkar bli hörda:

Aftonbladet:

"Ännu en matador skadad av en tjur

Den spanske matadoren Sergio Aguilar skadades allvarligt under en tjurfäktning i Bilbao på söndagen. Tjuren stångade honom och han fick svåra skador i ansiktet och i ett ben.
Tjurfäktningssäsongen 2010 har medfört ovanligt många olyckor bland matadorerna. Den allvarligaste inträffade i maj när Julio Aparcio undkom döden med en hårsmån i samband med att han spetsades av en tjur genom halsen och käken."
TT

Max sa...

Trevligt, trevligt! Nu kan kanske tjurfäktningsfacket - eller vad deras organisation kan tänkas kallas, börja fundera på om arbetsskadefrekvensen inte börjar bli lite hög. Totalförbud är ju det enda tänkbara - speciellt för tjurarnas skull.
Bojkotten fortsätter med envis beslutsamhet - idioterna därborta skall lära sig att veta hut!

Anonym sa...

Blev 1989 under festivalen i Pamplona inlurad, av en snygg spanjorska, till en tjurfäktning. Det var ingen höjdare, minst sagt, så jag övertygade henne att hon och jag skulle gå till en närbelägen park istället för att vara kvar på djurplågnings-VM. Givetvis kunde hon inte motstå mitt förslag, så vi ägnade oss åt en helt annan tjurfäktning istället. Mina matador-kunskaper föll henne tydligen i smaken för hon ville att jag skulle träffa hennes familj nästa dag. Fast det är en annan historia. Summan av detta är att spanjorskor även föredrar annan kultur än vanlig tjurfäktning. Olé!

Locket, kättjans kulturbärare.

Anonym sa...

Hóla!
Ett tillägg till Broder Locquis inlägg:
Sägnen säger att Lundens stolta semestermatador även sprang framför tjurarna i Pamplona - i alla fall är detta hans egen utsaga. Förstår inte varför han hemlighöll detta glada minne från den spanska turistidyllen…?

Hur var det nu du uttryckte dina tankar om tjurrusning, Max;
"- varje gång hoppas jag att ett stort antal människor skall få sig en rejäl läxa, att bli dödade eller åtminstone rejält skadade."

Något att diskutera nästa gång, kanske över ett glas Sangria eller två?
Zapata

Max sa...

Jaså - hann han springa gatlopp också den liderlige sällen?

Anonym sa...

Den killen gillar stritan - duktigt!
Om det dessutom är en välhängd och brunstig tjur som tagit sikte på Broder F**ks arsle så fattar han galoppen direkt.
Semly

Anonym sa...

Semlan har lika nära till sin gaylordvärld som flugan till skit. Jodå, det sprangs framför tjurarna å det rappaste. 600 m med svulstiga tjurar som siktade på mig med nyvässade horn som de görna delade med sig av. Fast på den tiden klarade man 100 m på 12 blankt, vilket underlättade. Att jag sedan sprang in på arenan med 20 000 galna jublande spanjorer var kanske bara en logisk följd i sammanhanget.

Locket, the man from Navarra

Anonym sa...

Boy, you musta been born
with the horn...