tisdag, augusti 03, 2010

När man hittar ett lik

Den 2 augusti slutade min semester och vi åkte in för att starta 2010 års höst- och vintersäsong – en trevlig ”hösttermin”, som många andra jobbande hatar, men som jag själv gillar i allra högsta grad – därför att jag (och A-K) är privilegierade att faktiskt ha ett jobb vi gärna går till…
När vi kom på våra hojar, till jobbet, såg vi, vad vi (eller åtminstone jag…) trodde var en skyltdocka – liggandes på gatan precis utanför vårat kontorsfönster.
Jag parkerade hojen, sa att; jävlar vad knasigt – där ligger en jädra docka – den måste jag ta bort – bära bort till soprummet, där kan den ju inte ligga – folk kan ju tro att det är en riktig människa – och då kommer snuten och grejer, och så blir det en massa frågor och skit…
Jag stegade alltså fram till ”skyltdockan”, i en så stark tro att detta faktiskt var en docka, att jag inte tittade på vare sig armar eller ben – utan höll någon sorts koncentration på fejset, i tron om att få se en ”Ken-skyltdocka” ligga där och flina upp mot mig…
Vad jag i stället såg var ett axelparti, hals, nacke och ett delvis mosat ansikte – som faktiskt för en sekund fick mig att tro att det var en jättestor gris (som någon hade torterat ihjäl), klädd i röd skjorta, VCT-brallor och strumplöst seglarskorbeklädda fötter, liggandes där – istället för den människa det faktiskt handlade om. Ett lik helt enkelt – en människa – som det uppenbarades för mig då jag såg händerna som helt glasklart var mänskliga – och när jag tittade ner mot benen som var brutna på det mest knasiga ställen ben kan vara brutna på… och såg att fötterna var klädda i seglarskor... utan strumpor...
När detta uppdagades – där jag stod lutad, typ tjugo centimeter över den före detta människan – som nu bara var ett skal av sitt forna jag – stacks ett spett av glödande kol rakt in där revbenens nedersta tapp sitter – rakt in i Solar Plexus på mig…

3 kommentarer:

Anders sa...

Fy fasen vilken chockartad upplevelse det måste varit! Hoppas verkligen hjärtat stillat sig på dig.. eller på er båda såklart.

Har själv varit med om en liknande grej. Var en av de första som kom fram till en olycka på motorvägen för en massa år sedan. Självmord där också. En kvinna hade hoppat ut framför en bil. Såg henne på några meters avstånd, och visste inte just då att hon var död, men ändå visste jag det på något sätt. Det KÄNDES att livet var borta ur henne.. Glömmer aldrig den synen.

roma sa...

Ruskigt. Anders skriver "Självmord där också." Var det alltså ett självmord?

Max sa...

Jo, polisen som jag snackade med sa att deras arbetshypotes var att killen hade hoppat från taket - det är ett jädra högt hus...