tisdag, maj 08, 2007

Kinasyndromet

Det har varit en stooor gitarrmässa här i stan, lördag-söndag, som jag själv via mitt jobb på tidningen FUZZ varit med att arrangera. Nej, jag skall inte Gubbsura över den dåliga mediabevakningen så fort det handlar om gitarrer, TV4 och några tidningar har faktiskt uppmärksammat händelsen.
Jag tänkte på en av världens bästa gitarrister i rockgenren, svenske Mattias "IA" Eklundh, som gjorde clinics och uppträdanden på mässan. Han berättade om den språkförbistring som sker när människor i österled skall tala västerländska. Han själv går under namnet Maathhjaaas Äkraanduuh när han turnérar i Asien.
Det är problemet med "l" och "r" som oftast blir knasigt och roligt. Vi har väl alla hört - Flitelade Läkol, tlettitle klonol...
Även bokstaven "l" byts av någon anledning ut mot ett runt r-ljud, det är alltså inte så att asiater inte kan säga "r", utan bokstäverna byts helt enkelt ut. Jag har själv hört en japan säga; I velly much rike to eat at maakduunardu (MacDonalds).
Det gick en skön story för många år sedan, om en kille som satt på en kinakrog och beställde in Tre Små Rätter. Uppenbarligen talade den asiatiske servitören svenska med någon bakom disken som tog hand om beställningen - för killen fick in, på en bricka, Tre Små Lättöl. När han sade att; nej, jag beställde Tre Små Rätter, svarade servitören; Aaahhh, jag fölstol - du ska ha Tle Små Lättel...
Om det är sant vet jag inte men det är iallafall lätt loligt.
En självupplevd story är när jag satt med i juryn och husbandet på Rock-SM 1987. Vi var ett gäng som turnérade runt i landet, då det var tävlingar i olika städer. Tiden var oftast knapp så när vi stannade till en gång för att käka på en kinakrog i någon stad, tog vi beslutet att alla skulle äta samma rätt och dricka någorlunda lika - för att underlätta för kocken och få käket snabbt. Det blev Friterat Fläsk och till efterrätt Friterad banan samt folk- och starköl. Vi gjorde beställningen och den asiatiske servitören gjorde en sammanfattning, pekandes med hela handen på var och en; Fokkool, fokkool, stakkool, fokkool, stakkool, stakkool, fokkool - Flääääs Flitela - Fitta Banan!
På kinakrogarna har servitörerna dessutom en spooky förmåga att ta upp enorma beställningar och komma ihåg dessa utan att använda sitt servitörblock.
Jag skulle en gång luncha med några arbetskamrater när jag jobbade ett tag på Musikbörsen. En kille var lite petig med käket och tog god tid på sig att göra stora ändringar i lunchmenyn - inga nötter hit, extra lök dit, sötsur sås brevid här och extra curry där. Det tycktes inte vara någon hejd på ändringarna, men tjejen tog det lugnt, nickade och sade ahhm, ahhm till varje extra ändring - när det hela var klart vände hon på huvudet och skrek; Kaaiii!, in i luckan till köket - så var den beställningen gjord...

11 kommentarer:

Anonym sa...

Hur smakade Fitta Banan?
B-B-Q nån gång, månne?
"Rocket"

Max sa...

Lite sötsyrlig ansjovis, sådär... ungefär.
En saftig BBQ ute i Tolsranda hos Blyzerr skall det bli. Rita på det!

Anonym sa...

"BBQ ute i Tolsranda" hmmm.. men de e ju klart... vissa tror ju att noa fyllde en ark med mer än bara akvariefiskar ju.. :)

party i denna andan då månne:

http://static.iftk.com.br/mt/2007/05/how_to_help_your_drunk_friend.html


/st.orm

Anonym sa...

Bananen verkade ju schysst!!

Är det ingen annan som kommer ihåg Menyn dom hade på Sun Wall (legendarisk kina-lunch-hak bakom NK), bara den var ett skäl till att gå dit. Man garvade sig igenom den hela vägen... dom hade skrivit det mesta fel o glömt prickar o ringar för å,ä,ö...

Där tog man ibland en Foktöl!! Tungt!

Max sa...

Tle Små Lättel-storyn är just ifrån Sun Wall. Dom hade ett skönt tilläg i menyn; Till alla rätter - Nu koka ris.

Anonym sa...

Finns det inga riktiga såna goa sunk-haks kinor kvar i Gbg??

Jag vill ha min foktöl!!

Anonym sa...

Om du nu beskriver smaken på Fitta Banan som du gör, så undrar jag om det inte var Janssons frestelse ni fick in kanske? Lite otippat på Sun Wall, kanske. För övrigt så la en servitris en fis (ljudlig sådan) när hon gick förbi mitt bord där (Sun Wall) en gång under en lunch, så där kan ju allt hända. Nu vet jag var vi kan ta fredagsölen i fortsättningen, för på Sun Wall verkar ju vad som helst kunna hända.
Lockson

Max sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Max sa...

Nja, jag tänkte mer på den söta friterade bananslungan, körd ett par juck - in the tunnel of love - därav; söt banankristyr, lackad med den oefterhärmliga syrliga, men ack så afrodisiatiska pullfingerlukten man minns från förr - alltså; en tuff friterad, söt bananbas - och salta stänk från otillfredställd, men förväntansfullt, segt blöt anticiperad fitta - med andra ord - ansjovisdoft... och friterad banan!

Ni vet ju detta, behöver ni fråga?

Anonym sa...

Mer Kina-mat åt alla!!

Anonym sa...

jaha ja... det är bbq på gång torslanda ja... trevligt. appropå asiater och mat... tänkte på en säjning jag hörde när vi var på turne´ och satt på en minimal thaikrog i stavanger. vi var fyra gubbs som beställde. två kyckling med grön curry tror jag, och två biff med chili eller nåt. till detta beställde vi varsin halvliter pilsner. damen noterade, vände på huvudet och skrek: Wäng-wäng, Däng-däng.
In kommer vår beställing helt enl. önskemål.