torsdag, januari 17, 2008

Clownskräck




Jag läste idag om en undersökning där det berättas att många barn är clownrädda. Det går nog att applicera på vuxna också – åtminstone på mig…
Jag vet inte vad det är, men så länge jag kan minnas så har jag haft en mycket obehaglig känsla för clowner, i alla de former. Det spelar ingen roll om det är den där ”tjusige”, välklädda herr/dam-clownen i vit spets och en sockertoppshatt, knästrumpor och lågskor, eller clownfyllot med röd näsa. De här figurerna vill mig illa – det är jag övertygad om.
När jag var liten kunde jag få spader om det kom ett fyllo inraglandes på t.ex. spårvagnen – och varje gång tänkte jag att fyllot liknade en clown.
Clowner är ju inte heller det minsta roliga, de ramlar ju för fan bara omkring och kan inte få en enda grej uträttad på ett vettigt sätt. Ofta är han den där vita clownen elak och säger åt fylleclownen att allt den gör är fel, och man känner bara att det vore bäst om fylleclownen kunde få bli uppäten av något cirkuslejon.
Clowner verkar vara en sån där älska/hata-grej – och jag hatar verkligen de här efterblivna, onda figurerna…

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att se att du tar upp ett av mina absoluta favoritämnen, nämligen den rakt igenom bisarra och förunderliga företeelsen vi kallar "clowner". Senast igår tittade jag på "Stjärnorna på slottet" (som kanske borde må bra av ett namnbyte till "Dårarna på slottet") och i gårdagens avsnitt berättade Jan Malmsjö att om han ångrade något med sin karriär så är det att han aldrig fick möjligheten att uppträda som clown på en cirkus. Han hade dock en annan skarp analys av hela clown-fenomenet. Malmsjö menade att lockelsen med clowner består av att trots att de ramlar och gråter så ordnar allting sig till slut. Själv tycker jag att clowners beteende är högst obehagligt och förstår precis vad du menar med liknelsen mellan fyllon och clowner. Om man tänker sig ett bipolärt fyllo med någon form av störning som förstör motoriken, som dessutom har samma stylist som Marilyn Manson, så börjar man närma sig vad en clown egentligen är... Robert Bloch, som skrev boken som filmen "Psycho" bygger på, fick en gång frågan om vad det mest skrämmande han kunde tänka sig var. Han svarade att det i särklass mest otäcka var att om han skulle vakna en natt, titta ut genom fönstret, månskenet lyser klart och där på gräsmattan står en clown och bara stirrar upp mot fönstret... Värre än så blir det inte, Abbey!

Anonym sa...

Är det inte det att en clown har ett påmålat leende som är till för att dölja händelser som man normalt inte ler åt, typ snubbla, falla? Som barn mottar man de dubbla signalerna utan förmåga att riktigt ta in vad det är som inte stämmer.
Det är väl därför också som nämnde Marilyn Manson lyckats som han gjort. Han har förstått den där obehagliga paradoxen och nyttjar den väl. Vissa av hans suveräna videos är exempelvis grandiosa uppvisningar i störd motorik. Obehaget Manson förmedlar baseras på att man inte riktigt förstår, och det man inte förstår blir ofta obehagligt och skrämmande. Inbillar i alla fall jag mig. (Såvida det inte är det att man inte förstår vilken skruv man ska skruva på när mopeden stannar, eller hur Abby : )

http://www.youtube.com/watch?feature=related&v=8vooAYQWvLc

Anonym sa...

She's a Killer - CLOWN!
De däringa clownerna verkar mer skrämmande än roande - right?
Om du någon gång besökt ett cirkustält och stannat heeeeela föreställningen så har du garanterat fått dig lite clowns till livs - right?
Dessvärre så är dessa sällan - ursäkta, det ska stå ALDRIG, roliga - right?
Däremot så finns det en klassisk "skräckrulle" från 1988 med titeln Killer Klowns from Outer Space. Här finns det elaka clowns a plenty som med diverse pajaskonster tar livet av invånarna i en amerikansk småstad. Den filmen är riktigt, riktigt rolig - in a bad, friggin' way!
Right?
Ta en titt på klippet när stadens "dumme" polischef (John Vernon) får besök av en förrymd Bronettkille:
http://www.youtube.com/watch?v=ozXbz_Vo5Qghttp://www.youtube.com/watch?v=ozXbz_Vo5Qg

En annan tårta som avnjuts världen över - enjoy:
http://www.youtube.com/watch?v=olal23PecUc&feature=relatedv

Bifogar lite sköna bilder till Abbey - lägg upp om du vågar...

C Manne

Anonym sa...

Romakov, jag håller helt med om att Mansons videor kan vara lite lätt obehagliga och inte minst storslagna. Han lyckas väldigt bra med att förmedla hela den där surrealistiska "Alice i Underlandet"-på-LSD-känslan som jag antar att det är han strävar efter. Om jag inte missminner mig så sades väl det för ett tag sen att han skulle regissera en filmatisering av just den historien och det kan ju bli minst sagt intressant.

Åh, "Killer Clowns From Outer Space"... Vilka härliga minnen! Jag minns när man som skräckfilmstokig tonåring varit inne i stan och fyndat på Melody Lines (som det så fint hette då) mellandagsrea och kom hem med ett ex av denna underbara orgie i uselhet. Såna filmer görs sannerligen inte längre. Jag tycker mig minnas en fantastisk scen när en av clownerna cyklar på sin trehjuling in i en mörk gränd för att sedan ta kål på tre usla gangsters... Stor filmkonst! Sedan skall vi inte förringa Tim Currys insats som clownen Pennywise i filmatiseringen av Stephen Kings "Det". Själva filmen i sig var väl så där, men Tim Curry vet hur en slipsten ska dras. Nån som är sugen på att följa med på Cirkus Maximum nästa gång de invarderar stan?