torsdag, januari 24, 2008

En logisk slutsats

Nu kostar en dosa portionssnus 40 svenska riksdaler… I och med att jag är vän av tobaksnyttjande anser jag att priset/prishöjningen är en skandal större än Krügeraffären och 9-11-katastrofen tillsammans.
Regeringen (som tar sig flera olika namn i alla länder världen över) vill uppenbarligen att folk skall sluta röka – det är en logisk slutsats.
Samma regering sänker däremot priserna på mobiltelefoner och dess avgifter. Snart är det gratis att ringa och använda övriga funktioner i mobilen – och snart delas mobiltelefoner ut gratis till alla nyfödda. Regeringen vill uppenbarligen att folk skall öka sitt mobilanvändande – det är en logisk slutsats.
Politik, politiker och dess regeringar har aldrig och kommer aldrig att arbeta för människors väl och ve – det är precis tvärtom!
Om politik hade gagnat människor så hade de flesta problem varit lösta idag, efter X-antal år med politiskt styre i världen – det är en logisk slutsats.
I och med att all politik är designad för att göra människor så lite nytta och så mycket ont som det är möjligt, måste man konstatera att det är mobiltelefonerna som är farliga för människan – det är en logisk slutsats.

19 kommentarer:

Anonym sa...

En liten undran då, "vän av tobaksnyttjande", vill du människors väl och ve? Den logiska slutsatsen är "nej".
(Nappade på betet : )

Max sa...

Vad jag vill har ingen som helst betydelse!
Vad människor tycker och tänker har heller ingen betydelse.
Om "regeringen" vill att folk skall sluta nyttja tobak och använda mobilen mer - så är den logiska slutsatsen att mobiltelefoner och dess strålning är mycket skadligt för hälsan - långt mycket skadligare än tobak, då all politik syftar till att göra människor så illa och ont det bara är möjligt.

Max sa...

Googla t.ex. phone tower + cancer

Erica sa...

you said it pop

Max sa...

Käre Romakov!
Jag visste ju att du skulle nappa på det här inlägget. Men, jag skrev det dock inte för att gå i klinch med dig. Jag är smärtsamt medveten om att mina idéer om politik uppfattas som oerhört "konspiratoriska", idiotiska och så vidare. 99.99% av alla som läser eller hör om sådana idéer kan inte hålla med - det går helt enkelt inte. Detta är fullständigt OK för min del. Folk får tycka och tänka precis vad de vill och vad som passar var och en.
Jag slänger in lite inlägg om rökning och mobiler lite då och då, bara för att jag måste. Främst handlar det om att jag dagligen utsätts för folk som babblar i sina mobiler. Det är ett konstant kacklande på bussar, spårvagnar, lunchrestauranger och överallt annorstädes. Jag är oerhört trött på att det ALDRIG kan vara tyst någonstans. Jag kan aldrig läsa en Metro på bussen utan att behöva störas av Mobil-blottare som gaggar i sina jävla mobiler.
Det är nog främst detta jag retar mig på, inte så mycket om mobiltelefoner och deras strålning är farligt eller inte... eller om rökning är farligt eller inte. Det finns så oerhört mycket i vår miljö som är skadligt - mobiler är bara en del...

Anonym sa...

Javisst nappade jag, vad den inte till mig?! Fast jag är nog inte klinchsugen heller. Jag frapperas väl bara, återigen, av inkonsekvensen i ditt resonemang (trots att jag vet att det enda sättet att vara konsekvent är att vara inkonsekvent).
För mig har det stor betydelse vad du vill, med tanke på dina övriga åsikter. Varför ska någon lyssna på dig om du förordar tobaksnyttjande? Det är nog skit samma för den som blir sjuk om beror på ciggen eller mobilen.
Annars håller jag med dig. Jag tror mobil är skadlig. Och det är mer än en gång som jag häpnat över vad folk, dessutom omotiverat högt, babblar om i mobilen bland folk. En mobil är drömmen för rastlösa människor som inte fixar att umgås med sig själva ens under en liten bussfärd.
En gång i tiden tyckte jag det var så jävla tramsigt med mobil att jag vägrade prata vidare om jag förstod att personen jag pratade med spatserade omkring utomhus. Men så visade det sig att min sons oro över att inte kunna nå mig när han ville raderades ut i ett huj av en liten manick med vidhängade nummer. Då fick min tjurskallighet också ett pris.

Anonym sa...

(Min direkt ovanstående kommentar är nog mer ett svar på din första kommentar än ditt senaste inlägg, för där är vi tämligen överens.)

Max sa...

Ja, ålrajt! Vi är oftast mer överens än vad synes vara - speciellt när vi gaggar i bloggkommentarerna här.

Det är omöjligt att inte vara inkonsekvent. Skulle jag vara konsekvent så skulle jag behöva befinna mig i ett helt tomt rum utan stimuli för att överhuvudtaget kunna säga/skriva någonting.
För min del - när jag skriver det jag skriver - handlar det väldigt lite, eller faktiskt ingenting om att jag vill påverka någon - överhuvudtaget.
Jag vill inte förändra någon annan människas tankebanor, inte förändra någonting som sker i den illusion som vi upplever som vår verklighet. Allt är precis som det skall vara - därför att vår tillvaro är designad just så som den är och vi passar perfekt in i den - just nu!

Varför skriver jag då? Jo, därför att det går - annars kanske jag hade målat tavlor istället - eller skrivit musik...
Det sker så otroligt mycket när man betraktar sin omgivning med "nya ögon", när man applicerar nya idéer som kärvar mot den inprogrammerade uppfattning man får sig till livs redan i mycket unga år, när man börjar tänka kritiskt och inte "köper" allt som t.ex. "myndigheter" säger är sant.
Nästan allt i vår miljö är "farligt" - därför är det skrattretande att just tobaksnyttjande ses som så otroligt farligt - vad som helst annat är lika farligt.
Mobiltelefonmissbruk är däremot nyttigt och premieras av myndigheterna - jag undrar liksom bara varför...

Anonym sa...

"Mobiltelefonmissbruk är däremot nyttigt och premieras av myndigheterna." Det där fattar inte jag var du fått ifrån. Vad menas överhuvudaget?

Max sa...

Wow, Roma! Nu måste det väl ändå snart ringa en väckarklocka av Notre Dame-kaliber. Snap out of it!

99% av all reklam i media handlar om mobiltelefoni och hur bra och oumbärlig denna manick är. Företag - handel - myndigheter...

Om du vill ha reda på hur inihelvete farlig mobilen är för hälsan - speciellt hjärnan - så inte får du reda på det via media och myndigheterna. Nä, du får på ett smygande "konspiratoriskt" vis ta reda på fakta via nätet och div. andra kanaler. Se upp bara, du kan börja uppfattas som en idiot om du ger dig in i detta!

Mobiltelefonin blir allt billigare att använda, snart gratis, och vad kallas den instans som styr i samhället och möjliggör detta? Jo, bla.a. "myndighet".

Fan, kom igen nu! Jag vet att du fattar vad jag menar!

Anonym sa...

Du missförstår.
Vad jag undrar är vad som får dig att tro att "myndigheterna" premierar mobiltelefoni och tycker det är nyttigt. Det är ju marknadskrafter som agerar, det finns pengar att tjäna, och de skiter ju i skadeverkningarna, fråga bara Swedish Match. Myndigheternas inblandning är väl på sin höjd att ge OK för masterna, tills den dagen då det är bevisat – för än så länge är det bara farhågor och teorier - att det är lika farligt som vissa befarar och då blir det betydligt dyrare att ringa.

Eftersom ett förbud kommer att drabba arbetstillfällen kan man ("myndigheterna") inte agera på annat än entydiga bevis – precis som med ciggen – och de infinner sig inte på stört (med ciggen tog det nästan femtio år trots att det var bleeding obvious från dag ett). Det påskyndar ju heller inte processen precis att det finns forskare som har diametrala uppfattningar. Argumenten från de som har fel måste malas ner, det låter sig inte göras på annat sätt. Tyvärr, kan tyckas.
För övrigt behöver du inte försöka övertyga mig om att mobilstrålning är skadlig för det tror jag, som sagt.

Max sa...

OK, jag kanske missförstod dig...
Det är bara det att jag (och många med mig - för att använda en riktigt läbbig klyscha) inte är helt säkra på att just tobaksnyttjande är så väldigt farligt, och då talar vi om REN tobak. Tobaksnyttjandet har utsetts till syndabock för en rad andra giftiga ämnen. Det finns till och med forskning som tyder på att nikotin kan MOTVERKA de skador som uppstår i hjärnan av en viss typ av frekvensstrålning (läs mobiltelefoni).
Här måste jag samla ihop källhänvisningar som jag inte har på rak arm - men om du vill kan jag göra det!

Okej, nästa steg i tankeprocessen måste rikta sig till själva strålningen och de pulser som inte bara kommer sig av mobiltelefonerande, utan även TV-apparater, datorskärmar, MP3-spelare, TV-spel och en rad andra "devices". Har denna "strålning" (för att sammanfatta ett vidare begrepp) ett syfte? Har strålningen programmerats in i "användandet" - "by design" och isåfall varför?
Ja, det finns långtgående teorier som pekar på att så är fallet. Att kortfattat försöka svara på varför blir svårt, men det grundläggande, korta svaret är; KONTROLL - TOTAL KONTROLL.

Vi måste nu välva runt tankarna ytterligare ett par varv - och det är här som de flesta inte orkar eller har lust att hänga med längre - det blir för knasigt och "konspiratoriskt" - och, tja... skrattretande dumt bara...

Men, om vi ändå gör ett försök;
"Regeringen" vill skapa en totalkontroll av ALLA människor - för att göra detta måste en fördumningsprocess tillämpas - alltså gör man allt man kan för att folk inte skall få någon vidare utbildning (titta på USA), men detta räcker såklart inte - det finns alltid folk som, av sig själva, tänker lite mer självständigt och ser till att förkovra sig, dessutom måste en liten klick "intelligensia" finnas tillgänglig. Resten måste "slöas" till. En av tillämpningarna är, som sagt, undermålig utbildning - men ett påskyndande av processen kan man få via just den mycket listiga strålning som t.ex. mobiltelefoner och master har utrustats med.

Via en snabb och massiv kampanj för användandet av just dessa apparater, främst till yngre människor (de som kommer att "ta över" senare) hoppas man kunna skapa en fogligare människa.
Det här är inga nya idéer, utan har varit under planerande en lång tid via förtryck såsom religion, massmedia och utbildning o.s.v.

Ett mycket störande moment i "fördumningen" har visat sig vara att väldigt många röker... och, ojdå!... det har dessutom visat sig att det finns aspekter i rökandet som hämmar strålningsskadorna som uppkommer i hjärnan.
Sagt och gjort - rökandet måste elimineras till varje pris.
Det är mycket enkelt för de styrande att "bevisa" att i stort sett alla former av lungcancer och en rad andra sjukdomar kommer sig av rökning... ungefär lika enkelt som att få folk att tro på en gud eller att terrorister lurar bakom varenda gathörn.

Det finns dock forskning som visar att den största andelen utvecklade cancerfall inte alls härrör från tobaksnyttjande utan från en lång rad andra gifter och ämnen som finns i vår miljö. Rökningen är däremot perfekt att utse som syndabock, därför att den har de här pinsamma strålningsmotverkande effekterna - detta får dock ICKE komma allmänheten till känna.
Hur skall vi ge rökning ett dåligt anseende, och i förlängningen kunna "bevisa" dess skadeverkningar? Jo, tillsätt en rad mycket farliga och cancerogena ämnen i tobaken - tillsatser som är fullständigt onödiga för att nyttja tobak.

Varför finns alla dessa tillsatser i tobak?

OK, nu;

Vad vi har här är, som jag har sagt så många gånger förut, enbart teorier - men i mitt tycke, mycket intressanta teorier. Om vi vidare tänker oss att "regeringen" mycket väl känner till tobakens goda egenskaper - och motarbetar dessa, är det heller inte så långsökt att tänka sig att de känner till och faktiskt har designat - den skadliga "strålningen" för sina syften.
Om vi tittar på den politiska utvecklingen genom årtusendena så kan vi konstatera att politik inte finns för att gagna människan, utan en liten styrande elit-klick. Vi måste ställa oss frågan; Who benefits?, i alla politiska skeenden.

Det är, när jag tänker i sådana här banor, inte så svårt att tänka mig att all politik - i stort sett - är ett enda stort spel av lögner, i lager på lager. Lögner som går på djupet i ett förrädiskt spel där det i slutändan handlar om att skapa kontroll av merparten av mänskligheten för gagnandet av en liten men mycket stark och hemlig elit.


Roma! - med detta vill jag bara förklara att jag kanske tänker i lite andra banor än du - inte att jag vill pådyvla dig och andra de funderingar jag har med att säga att de är rätt och det du säger är fel! OK?
Däremot skriver jag gärna om mina funderingar (kanske ibland i ganska bestämda ordalag) här i min blogg!

Anonym sa...

Jag för min del är då F U L L S T ÄN D I G T övertygad att inhalera rök i lungorna inte kan vara något annat än jävligt skadligt, oavsett om det är persilja man röker, eller om man tänker klarare för en stund. (Använd ögonen! Du ser ju för fan skiten som fastnar i ciggfiltret!!!) Men jag ska tillstå att jag är mycket fascinerad över hur mycket tobaksrök lungorna pallar innan de får nog.
Visst, vissa teorier säger att nikotin är bra mot ditten och datten och det kanske stämmer. Precis som att solljus också SKYDDAR mot elaka hudtumörer, enligt nya rön. Idag stod det i tidningen: ät p-piller och slipp cancer. I äggstockarna. Fast vi vet att de kan ge cancer i tuttarna. Men det är ju inte på samma ställe, eller hur? Skiljer ju flera decimeter! En avgörande skillnad...eller???
Man får nog fästa mer tillit till sitt sunda förnuft och magkänsla. Och om din magkänsla och sunda förnuft säger dig att rökning av ren eller preparerad tobak är ofarligt då är jag rädd att dina argument på andra konspiratoriska plan också är totalt bortkastade på mig.

Ja, du tänker i andra banor än jag men det betyder inte att jag inte fattar vart du vill komma. Och jag håller helt enkelt inte med.
Visst, all politik är kanske så som du beskriver, det har jag inga svårigheter att tro. Men för att det ska vara så som du framställer det, att det i "överheten" finns en sådan beslutsamhet och sådan enighet mot gemene man, krävs det att alla dessa konspiratörer är stöpta i samma form, ungefär som klonarmén i Star Wars. Och inte ens där kunde de hålla sams. Du ser ju, Per Nuder fick ju packa ihop nu på kort varsel. Sovjet föll, fyllbultarna i Kreml hade fyllt på med vodka upp till öronen. Ica fixade extragod köttfärs etc. Borde inte någon någonstans nån jävla gång bli så pissed av hur han eller hon behandlats att hon röjer hela den stora "komplotten" också? Jag tror mig veta vad du ska svara på den frågan men, som sagt, du har ju den här tobaksteorin...och den ligger liksom i vägen.

Max sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Max sa...

Edit; jag tog bort en kommentar, från mig själv här - som blev lite knasig.
Så här skriver jag, lite mer kortfattat, till Roma;

Ja, just det... det är tobaken som ligger och stör... och liksom pyr...

Men, skit i det nu - jag lovar att jag inte skall komma och säga; "Vad var det jag sa..."

Fredspipa?

Anonym sa...

Självklart! Vad blir det för tobak???

Max sa...

Ja, vanlig tobak är väl inte att tänka på?
Jazz-varianten blir man så seg av.
Persilja vete fan heller...

Eller så skiter vi i rökat (jag röker ju faktiskt inte - tro det eller ej) och tar en helt ofarlig alkoholspäckad bägare öl.

Dock inte idag då jag har planerat att slinka hem och vila upp mig - men om jag får förbereda mig några dagar i förväg, så kanske nästa vecka?

Anonym sa...

Jag som hade hoppats på Pure Indian Long Leaf! Eller Borkum Riff (nice name, låter som nåt av AC/DC).

Stinn pilsner (i slutet på) nästa vecka passar exceptionellt bra!

Max sa...

Då skall jag ställa in nerverna på detta!

Just den där Pure Indian Long Leaf är perfekt...
näää, jag skall inte börja nu igen!