tisdag, mars 18, 2008

"Melodifestval"

Javafan… jag tänkte att jag lika gärna kan ”lägga mig i” Eurovisionlåtsgagget jag också. Det skrivs ju spaltmeter om det i tidningarna, så då kan det ju bli en liten diskussion här också, kanske?
Faktum är att jag tycker ganska bra om den här cirkusen, jag hymlar inte och säger att; jag tittar minsann inte o.s.v. Nä, jag upplever delfinalerna och själva ”tävlingen” som ett jävla roligt tillfälle att sätta sig i soffan med lite öl och sprit och liksom bara flumma iväg, njuta och hata.
Visst var det härligt mysigt att se Carolas reaktion när hon inte gick till final på en räkmacka?
Nuförtiden är ju inte spektaklet längre, åtminstone ett försök att prestera en hyfsat bra låt och framförande. Det skrevs de facto en räcka ganska bra låtar i schlagersammanhang förr… framför allt en del svenska låtar är jävligt fina, t.ex. Family Four-låten ”Vita Vidder” och Lill Lindfors & Svante Thuressons ”Nygammal Vals”.
Nej, för Helvete, skratta inte – lyssna på dom låtarna så fattar du!
En annan favorit är bandet som vann hela smocket året efter ABBA, gruppen Teach In med låten; ”Ding Dingedong” – Sicken jävla stjärnsmäll till låt, kolla speciellt in sticket!
Nej, nu är det hela en öststatsangelägenhet, och det är vackert så… på något sätt…
Hela tävlingen är politiskt riggad så att östländerna kommer att vinna de närmaste 10-15 åren.
Det är kanske en av anledningarna till att många ”gammeleuropeiska” länder skickar rena plojlåtar. Här är två exempel från årets uttagningar:






Vi var ju på väg att skicka en riktig plojlåt själva med daghemscalypso-låten ”Upp å Hoppa” med hon den där Frida. Det var ju för väl att den självdog!

En annan fadäs av astronomiska mått är ju Moldaviens låt ”I Love The Girls” där ett moldaviskt praktmongo sjunger om att han enbart gillar sex med 13-åringar… på allvar! Skottpengar!
Den låten blev ju ”bannad” men här är en läskig länk; Klicka här och förundras. Låten finns att lyssna på längst ner på sidan.

Så, det är inte öststaterna som är omoderna och töntiga utan det är vi här i höga nord, som fortfarande lever kvar i villfarelsen att eurovisionsschlagerfestivalen har relevans som musiktävling, men som mediajippo däremot är det riktigt skräckspännande…

Inga kommentarer: