fredag, mars 28, 2008

Hello Kitty

När man inte direkt har något att blogga om, får man ta andra till hjälp. Kitty Jutbring är spot on i dagens krönika i Punkt se.

http://www.aftonbladet.se/punktse/kolumnister/kittyjutbring/article2140175.ab

Så här skriver hon;

Min syn på omgivningen har blivit mörkare

Tv-kväll: Värdens fetaste pojke. Den ryske sjuåringen väger hundra kilo men hans mamma vägrar hjälpa honom för att hon tror att hennes son är ”född till krigare” i spåren av något lokalt helgon.
Den amerikanske läkaren som var tilltänkt räddare för den stackars pojken börjar bli misstänksam. Misstanken gäller att mamman troligtvis givit sin son anabola steroider när han var 3–4 år. Mamman vill inte samarbeta, läkaren tvingas lämna pojken, som just börjat träna sumobrottning.


Nästa kanal: Ett par har inte städat hemma på två år, total dekadens, klinisk depression och odlingar med avföringsbakterier. Stank. Krälande pälsängrar i madrasserna. Mjölbaggar i skafferiet.
Paret får bannor, får skämmas och bilden på skadedjuren visas sju gånger.


Ny kanal: En tjej ska dejta fem killar, så fort någon av dem visar minsta tecken på att inte duga, till exempel har för små muskler eller vara för kort, skriker hon bara ”Nästa!” och han försvinner. Fram kommer en ny brunbränd hunk. Hon har låtsasbröst, låtsashår och låtsasnaglar.


Nästa program: En tjej är utfryst på sin skola, på en vecka ska hon med hjälp av en överenergisk coach förändras så till den milda grad att hon förhoppningsvis smälter in. Hennes dröm är att få vara med i skolans hejarklack. Klädstil, personlighet och skratt, allt ska rättas till. Jag kvider och vrider mig i soffan.
Och nu har jag inte ens nämnt program i vilka anorektiska tonåringar tävlar i ”skönhet” eller de sjukt skeva shower i vilka människors kroppar och ansikten totalt görs om på kirurgisk väg, allt i jakt på ”lycka”. Och ännu värre: Ovanpå detta berg av tomma snabba fleromättade kalorier dryper ett lager av slibbig, sliskig reklam.
Har ni sett den om killen som ska göra slut med sin tjej, han dricker en viss cola och behöver inte längre prata känslor, utan får i stället gå hem och ha sex. Med typ sju andra brudar.


Vad är det vi fyller oss själva med? Vad serverar vi våra hjärnor och sinnen? Har vi inga krav längre? Vi tror att vi ”bara slötittar”, att vi inte tar in, men jag går inte på det. Jag känner själv hur jag förändras. Sen jag fick dom där jävla hålen i väggen har min syn på min omgivning, på mänskligheten blivit mörkare. Jag har bara ett liv, min tid är viktigare än såhär, jag stänger av.
Kitty Jutbring

...

Just det där reklaminslaget med Cola-light-killen som gör slut är så äckligt att man vill döda coca-cola och reklamfigurerna som gjort kampanjen. Jag trodde att jag var ensam igen, men det finns fler som vaknar upp ur fluor-, mobiltelefon- och Aspartamdvalan...

6 kommentarer:

Erica sa...

Ja, det var fan spot on.

Anonym sa...

Du glömde nikotin-, inte-röka-på-kroken-dvalan. Fast jag uppfattade det nog mer som anti-television, inte tandborstningsproblematik ex.vis...
(Själva har vi råkat - faktiskt - vara utan TV i över en månad och jösses vad bra det går. Mersmak.)

Nå, knapp timme kvar till 16.00, på eller?

Anonym sa...

Fråga till principfast:
Avnjuts det Cola i någon form när det zappas framför dumburken?
Handen på hjärtat...

Zemloque

Max sa...

Har inte druckit den vämjeliga, kemiska, livsfarliga drycken på många långa år - håller dessutom avstånd från all läsk överhuvudtaget - speciellt lightversionerna som är farligare att förtära än avrinningsvattnet från Ringhals 3...
Däremot kan jag inte svara för vad jag sätter i mig när jag inmundigar nyttig alkohol och naturlig tobak...
Muahahahah..bwahahah...

Anonym sa...

Right on, right on!
De' däringa läskeblaskorna e' bare kemiskö sockövann...
Skaffa en sodastream, kolsyra ert vatten (utan essenser naturligtvis) - kan garantera att vattenkonsumtionen ökar.
Å de e ju bra...?
- Ja, dä ä dä!

Zemloque

Anonym sa...

Semlon är skönt dåligt inläst på din blogg, Abby (eller också är hans skumläsning värre än min): "...Cola i någon form..." skulle vara Cola light då.
En öppning som du snabbt tar till vara på genom att, som om det vore premiär, dra igång om light-produkten. Det är stor underhållning! : D

Och Semla, sorry mate, men sodastreamer fuckar upp tänderna på ett högst negativt sätt, enligt ny undersökning.