onsdag, mars 19, 2008

TV

Jag har varit med så pass länge att jag minns när det bara var en kanal i TV:n, och att bilden var svartvit.
Att betala en licens för TV-tittandet är faktiskt OK för min del, eller nja, varje gång jag skall betala den så känner jag mig såklart blåst på degen och vill smita undan. Men, om man tänker på det faktum att 1:an och 2:an är reklamfria så känns det bättre igen. Sponsorreklaminslagen blir däremot allt vanligare, men hamnar innan och efter programmen och är föredömligt korta, så… det får väl vara okej…
All reklamfinansierad TV är undermålig och har amerikanskt lågvattensnitt på kvaliteten. Det är nog dessutom snart dags för pipande ”bleep”-ljud när någon svär eller säger något annat opassande – vi är ju en feodalstat till USA, så snart är det amerikansk diktatur även i gamla ”fria” Svedala.
”Fuck” är nog det vanligast förekommande ordet i det engelska språket. ALLA i Amerika vet om att ordet finns och ändå blir det ett litet pip om någon råkar säga detta eller liknande ord.
Det finns lite brunare skinn på delar av människokroppen… speciellt på mitten av människans båda bröst – på både män och kvinnor. Av någon ofattbart outgrundlig anledning kan detta, något brunare skinn, inte visas på bild i TV i USA, och enbart brunt skinn som sitter på kvinnobröst. Det finns mängder av såna här exempel på censur i amerikansk TV. Denna indoktrinerade censur är så impregnerad i amerikanernas hjärnor att till och med den tuffaste TV-medverkande, som i vanliga fall säger vad den vill, får ett rodnande, skamset uttryck om något förbjudet ord skulle slinka ur munnen. Och INGEN reagerar. Land of the Free and Home of the Brave… fram med spypåsarna!

Men tillbaka till svensk TV och det faktum att vi betalar licens för att bara få inneha televisionsapparat, nåväl – jag minns när det bara fanns en kanal och sändningarna var svartvita. Tekniken gick framåt och det blev två kanaler och färg. Inget konstigt i det, naturlig utveckling. Men nu har det kommit ett nytt format; 16:9 och med en snigels hastighet börjar de flesta sändningar också visas i 16:9. Någonting har hänt här, istället för att börja sända ALLT i 16:9 och låta folk vänja sig vid detta och så sakta köpa nya TV-apparater i rätt format, så såldes TV-apparater först innan formatet blev poppis. OK, när det gäller detta kan jag ha viss förståelse för att hårdvara och mjukvara har gått en aning omlott.
Men – och nu kommer det knepiga – ett nytt upplösningsformat HD-TV (high definition) håller på att introduceras.
Kom hela tiden ihåg att vi fortfarande betalar TV-licens!
Om jag nu med min betalda licens går åstad och köper en HD-klar TV så kan jag inte utnyttja denna för att titta på SVT:s HD-sändningar. SVT:s HD-sändningar är nämligen bara åtkomliga via ComHem och VIA-SAT – och dessa måste man köpa en speciell HD-box och ett abonnemang för att kunna utnyttja!
Så, det blir inget nytt TV-inköp för min del förrän SVT sänder HD-TV, snyggt och prydligt, som standard - som jag dessutom REDAN betalar för via min licens.
Om det, som när färg-TV slog igenom, sändes HD-TV, rakt av, och det enbart handlade om att skaffa rätt TV-mottagare, så skulle jag inte reagera, men som det är nu känner jag mig dubbelt lurad – det blir avgift på avgift och den bluffen köper inte jag!
Å andra sidan tittar jag mindre och mindre på TV överhuvudtaget, så jag kan, med åtminstone lite hjärnkapacitet bibehållen, säga som jänkarna;
Who *bleep*ing cares!

1 kommentar:

Anonym sa...

Titta vad man kan hitta när man sitter och söker lite planlöst, hälsar c90368