fredag, april 25, 2008

Revidera uppfattning

Jag tycker det en underbar känsla när någon cementerad uppfattning får slagsida och man börjar tänka i nya banor. Jag brukar ju inte direkt ösa beröm över Västtrafik... men i morse när mitt månadskort inte funkade var busschauffören otroligt hjälpsam och knackade fram information om mitt kort - och det visade sig att det gått ut dagen innan. Vi tittade på mitt kortkvitto och enligt datumet borde jag ha en dag kvar. Vi blev båda lite förvånade över att kortet inte funkade, men jag betalade iallafall 20 spass och gick och satte mig. När jag skulle hoppa av ropade han fram mig till förarbåset och berättade att han under resan ringt till "informationen" och kollat upp fakta ytterligare. Det är alltså 30 dagar kortet gälller och det är inte alltid det stämmer med själva datumen, talade han om för mig.
Fasen vad trevligt med vänligt och informativt bemötande - det är just sådant som kan väga upp förseningar eller bussar som överhuvudtaget inte kommer. Händelsen gav ett varmt och skönt skimmer över hela förmiddagen, och fick mig att revidera min uppfattning om Västtrafik - åtminstone en liten bit åt det positiva hållet.

4 kommentarer:

Anonym sa...

I onsdags kväll vid 22.20 var jag på väg hem från stan och kom till Brunnsparken. Gick av där för att hasta vidare till buss 17 hållplats utanför Nordstan, den sidan som vetter mot Nils Ericsons-platsen. Jag ser bussen komma inglidande från Hisingsbron där jag står och börjar springa rakt mot bussen i spårvagnsspåret. Chauffören ser mig komma eftersom jag springer rakt emot honom. När jag är 3 meter från bussen stänger han dörrarna och blinkar helljuset i ansiktet på mig, varvid han börjar rulla. Jag vinkar "vänta på mej", typ. Han gasar och jag får hoppa ur vägen.
Han bara tittar på mig genom påstigningsdörren när han sakta glder iväg. Jag blir vaninnig och ger honom fingret.
Står där när han glider iväg med nästan tom buss.
Djävulen for i mig.
Jag sprang ifatt bussen till nästa hållplats som är framför centralens Taxistation. Det hade han fan inte räknat med.
Jag hoppar in i bussen och frågar vafan han sysslar med. Han svarade att jag visat honom fingret så jag får skylla ig själv. Det gjorde jag EFTER du börjat köra och barastirrar på mig sa jag.
Replik: ska jag kalla på polisen?
Jag blir helt vansinnig på detta jävla miffo. Jag frågar honom varför han stänger dörrarna och kör när jag står 3 meter framför honom och bussen är nästan tom.
Replik: jag är sen på tidtabellen.
Det var han definitivt inte.
En onsdagkväll med tom buss är man inte sen.
Sedan lät jag resten av passagerarna veta exakt vad som hände genom att högt och ljudligt dra scenariot och avslutade med att kalla honom för en skam för sin yrkeskår och får en spontanapplåd från tre som hört allt och såg mig på hållplatsen tidigare.
Sen går jag av för jag hade sällskap som inte hann springa som en besatt.
Vem är idioten? Jag eller aset som körde bussen?

Svenningsson

Anonym sa...

...kan som tillägg nämna att min mor jobbar som instruktör för utbildning av busschaufförer på Spårvägen. Jag har diskuterat busschaufförers beteende många gånger och instämmer i att det finns många småhitlers.
Svenningsson

Anonym sa...

och HON instämmer ska de va...

Anonym sa...

Jag råkade ut för samma grej. Ösregn och bärandes på nån otymplig låda. Två meter (bokstavligt) från bussen stänger chauffören dörrarna, tittar mig i ögonen, skakar på huvudet, typ sorry men du är sen, och åker.
Jag svor mig varm och dan efter ringde jag ett osande samtal till Västtrafik, talade om tid och plats och då visade det sig att bussen låg före i tidtabellen! Info som jag alltså fick från Västtrafik.
Man får ju utgå ifrån att de är bitchiga mot varann även på VT och det lät som den jävla bussföraren skulle få en reprimand. Så lägg tid å plats på minnet och ring och gnäll på VT.