torsdag, april 17, 2008

Vad kan man göra?

Bloggeriet går, som med allt annat, upp och ner. Ofta är det helt ointressanta och helt meningslösa ämnen som dyker upp här. Egentligen skulle man vilja säga något viktigt, något man har idéer om och tror sig ha en någorlunda vettig uppfattning om. Det svåraste som finns är att uttrycka en idé, som för att kunna bli begripbar, kräver att den som hör/läser om den har/får en bakgrund om vad det hela handlar om. Alltså; för att förklara sin idé måste man hänvisa till ett omfattande källmaterial, som måste studeras noga innan man ens kan börja diskutera.

Vi har ju alla förfasats över de hemska dåd som inträffat när det gäller barnmord – de här två barnen som blev ihjälklubbade av (förmodligen) den där tyskan – mamman höll ju på att stryka med hon också… och hur skall hon må när/om hon kommer till sans?
Eller lilla Engla som råkade hamna i en psykopats (planerade?) väg…

Jag har ju tidigare varit inne på politiska spörsmål där jag lite svepande säger att alla politiker och styrande är psykopater och att allt är en enda stor designplan o.s.v.
Givetvis är inte alla politiker psykopater – de flesta politiker är bara ”puppets”, fotfolk som villigt utför tjänster för ”de där”… De där ”högre upp”… De där som egentligen styr och ställer…
Psykopater är en liten klick, de flesta så slipade att man faktiskt inte märker att de är psykopater. Det är det som är deras trick – att inte märkas! De psykopater som inte riktigt är så slipade är dom vi stöter på och vi får en stark känsla av att något inte stämmer, psykopater som tycks sakna varje uns av hyfs, trevlighet, medkännande – helt enkelt avsaknad av empati. Det kan vara i alla möjliga olika sammanhang, men oftast befinner sig dessa psykopater i en position ”ovanför” oss andra. De riktigt misslyckade psykopaterna hittar vi ofta som mördande pedofiler, eller som gör andra typer av brott som får våra sinnen att liksom smulas sönder i ”amazement” över hur dom kan utföra sina dåd utan att blinka.
Englas mördarpsykopat gick ju och tog sig en bit mat och något att dricka efter utfört värv… En tanke som får oss andra att vrida oss som maskar på en krok.

För att få en inblick i psykopatens värld kan jag rekommendera att läsa boken ”The Sociopath Next Door” av Martha Stout. Psykopaten äger alltså inte de känslor och begrepp som vi normala har. Psykopaten kan alltså inte överhuvudtaget förstå begreppet; Empati – psykopaten har inte detta begrepp inlagt i sitt system. Man skulle kunna säga att psykopaten saknar själ och därför faktiskt inte är en människa i de termer som vi uppfattar som mänskliga – psykopaten ser mänsklig ut, men där upphör likheterna, allt psykopaten gör som vi uppfattar som mänskligt beteende är inövat och är enbart en list för att beblanda sig med oss andra – som ett kamouflerat odjur!

Nåväl, för att då ta en titt på de psykopater som är så listiga att vi inte ens märker dom, får vi gå ”högre upp” för att göra vår studie. Ända upp i den pyttelilla klick som styr alla oss andra här.
Du som är intresserad av att ”kolla in” dessa skulle kunna läsa den här artikeln; klicka

Frågan är; Vad kan man göra? Jag länkar artikeln – det är vad jag kan göra just nu…

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the TV de Plasma, I hope you enjoy. The address is http://tv-de-plasma.blogspot.com. A hug.

Anonym sa...

Psykopaters varande eller inte,så är det du kan göra är mycket. Som att skriva mer om olika musikspörsmål. Även om du alltid har viss relevans och intresseskapande i dina inlägg så tycker jag nog att de som har med musik att göra, är de som du kommer till din rätt bäst i. Såg dig och "ditt" band göra en härlig version av Springsteens "Radionowhere" i helgen. Brusarpojken kommer ju till Götet 4/7. Tycker du att den gamle Jersysonen fortfarande levererar eller går han som Stones mest i repris (undrar vad Romakov kommer säga). Själv har Springsteen aldrig betytt något speciellt för mig förrän för något år sedan då han gjorde folklore/rock skivan á la appalachestuk med den äran. Då kom han i bättre dager för mig. Vad tycker du?

P.S Goa riff i fredags, eller var jag för salt för att höra, månne? D.S

Locket

Max sa...

Jo, jag märker ju också att det blir lite uppslutning och glada kommentarer när jag drar knasiga storys och roliga musikgrejer - och det kanske är så det måste vara...

Härligt att ni gillade suffet i fredags - och, nää, jag tyckte du var alldeles lagom saltad. Synd bara att vi var tvungna att rodda grejer, jag hade gärna suttit ned en stund för lite gott fyllegagg. Vi får ta igen det nästa gång!

Jag tror bara att jag har hört en enda låt av Springsteen och det är den vi lirade... så jag vet inte så mycket om han Bruce...

Anonym sa...

Locket, for you: Make my day punk. (Noga med fraseringen!)
Och koka lim på den där jävla lastbilschaffisen.

Anonym sa...

As much as I can get!?

Lock, stock, Nebraska

Anonym sa...

Du slarvade med fraseringen ändå, Locket, och fick innebörden fel.

Anonym sa...

Tänk om man vore så duktig som du Roma!

Locket

Anonym sa...

Såja, såja, det var bara det att jag ville du skulle förstå vad jag syftade på. Jag misslyckades med det, trots brasklapp.