onsdag, oktober 21, 2009

Lite till Roma, sådär...

Det här inlägget riktar sig en aning till Roma, som jag har så många diskussioner med i kommentarsavdelningarna under inläggen. Vi har lite olika sätt att betrakta skeenden som utspelar sig världen omkring oss. Vi lutar oss mot olika "kataloger" när vi diskuterar. Romas katalog innehåller vedertagna fakta, som är accepterade av en konsensus. Dessa fakta kan med andra ord tas för helt sanna, eller åtminstone brett accepterade av i stort sett alla. Min katalog innehåller inte vedertagna fakta, utan måste katalogiseras som idéer, teorier och tankar som konsensus inte accpeterar och som däför inte heller betraktas som sanna eller sannolika.
Roma vill att jag skall lägga fram fakta för att en diskussion skall kunna föras. Roma har alltså en helt normal och sund skepsis - men problemet är att de fakta jag kan lägga fram i grund och botten inte är accepterade som... just fakta.
När jag skriver "mina idéer" så är det absolut inte mina idéer och teorier jag menar. Det är andras arbete jag refererar till. Jag har genom vetgirighet "snubblat" över andra människors hårda arbete och forskande - och deras idéer sammanfaller ungefär med hur jag uppfattar saker och ting. Jag har inte gjort någon forskning själv, utan enbart läst, lyssnat och lärt mig vad andra har kommit fram till.
Jag har ingen rätt att säga åt andra vad de skal tycka och tänka. Var och en har sina egna olika unika sätt att införskaffa information som "ringer sant" med dennes uppfattning. Jag har ingen rätt att påverka någon annan människas tankebanor. Men, jag kan släppa en idé rakt ner på marken, peka på den och säga; titta, vilken konstig grej som ligger här - om du vill, kan du komma hit och kolla du också. Ungefär så.
För varje diskussion krävs det dock att man kan backa sina idéer med fakta i någon form. Jag vet att Roma inte har lust att läsa långa artiklar och kolla på filmer - men det är tyvärr (nästan) det enda sättet att hänsvisa till de ställen där jag hämtat den information jag bygger mina små "lustigheter" på, här på bloggen.
Ett annat stort bekymmer är den enorma "lök" av olika ämnen och ställen där man kan inhämta fakta - och sedan hänvisa till. Det vi diskuterar är inte ett enda ämne utan hundratals, som vävs samman på ett mycket intrikat vis.
Roma vill liksom veta var jag får mina grejer ifrån - alltså se ett större sammanhang, och få en förklaring. Ta det här med konstruerade sjukdomar och vaccin till exempel. Jag förstår helt och fullt att Roma vill att jag skall backa det jag säger med fakta. Det är dock inte så alldeles lätt faktiskt. Jag skulle isåfall behöva hänvisa till en enorm mängd "papper" och ärligt talat - det låter sig inte riktigt göras på ett bra sätt...
Jag har funderat ganska mycket på om det finns något lätt sätt att knyta samman en "programförklaring", så att Roma kanske kan se det sammanhang jag ser.
En mycket god vän och likasinnad gav mig ett uppslag - och det är (sorry Roma) att faktiskt länka till ett par filmer igen.
Det finns en hel del bra filmer som tar upp massor av intressanta saker, bland andra det jag ofta skriver om här på BM.
Två bra "dokumentär"-rullar är de jag länkar till nedan. De är långa, den första är två timmar lång - den andra är en och en halv timma.
Dessa filmer tycker jag är bra som introduktion till någon som är intresserad men inte är bevandrad.
Nu vet jag att Roma är sjukt trött på mig och mitt gaggande, men jag vet också att han är nyfiken. Så, jag lägger länkarna här som en ren service - finns nyfikenheten och intresset där så kolla gärna! Annars, bara gå förbi.

ESOTERIC AGENDA

KYMATICA

2 kommentarer:

Omar sa...

Vet du vad, Abby, när du är i de olika dimensionerna, give me a hint. Den teorin är jätteintressant.
Vad som händer när vi inte kommer överens är att jag tror att vi är på plan 3 och härjar.

Mija sa...

Fortsätt och skriv så folket baxnar.
Skadar inte att röra om i grytan lite i dessa svininfluensa vaccin hysteri tider. Hoppas allt är goodie.
Mija

Lite för skrattmuskulaturen.

http://www.youtube.com/watch?v=Z8IFuz1oer4