tisdag, oktober 13, 2009

Tyken i Yorkshire

Jag gillar ord, språk och luskar gärna i var vissa, speciellt här i västsverige, ord härstammar ifrån. Det finns ett jävla gôtt ord; tyken, som är lite mystiskt. Hur man än letar kommer det inte så många förklaringar på var ordet tyken (ung. uppkäftig) kommer ifrån, varför ordet "heter" som det gör.
Jag har en liten teori dock; I Yorkshire, England, finns det lokalt en beskrivning på Yorkshireborna - dessa anses allmänt nämligen vara lite buffliga, uppkäftiga, brutala och ouppfostrade. Detta är ju givetvis en grov generalisering - ungefär som att alla Göteborgare är goa å glada. I Yorkshire säger man om lokalbefolkningen att den är; Tyke, vilket betyder just; brutal, ouppfostrad. -"Yes, we are somewhat tyke here in Yorkshire".
Hmm... kanske inte så konstigt att Göteborg traditionellt kallas; Lilla London, eller skulle Göteborg även kunna kallas Lilla Yorkshire?

7 kommentarer:

roma sa...

I Bath finns det gamla romerska termer bevarade i gott skick (med tanke på åldern). Bath uppfattar jag som en knepigt ortsnamn men kanske kommer verbet bada/bath från ortnamnet Bath och inte tvärtom, vilket jag spontant fått för mig.

Tyken betyder inte uppkäftig för mig – betydelsen skiljer sig säkert lokalt och jag är ju inte från Gbg ursprungligen – utan mer typ sublimt otrevlig. Hemma hade vi ett annat ord som betydde ungefär samma sak: fles (ska sägas med fett L). Har aldrig hört det i Gbg men det kanske finns här också?

Max sa...

Visst, "sublimt otrevlig" kanske är en bättre beskrivning på ett underbart ord som omfattar ganska mycket. Men t.ex. uppkäftiga slynglar på bussen är också tykna. Dom behöver faktiskt inte säga någonting, det räcker med looken oftast - en tyken uppsyn liksom... Som sagt, det går att väva in många aspekter i ordet.
Intressant med Bath där!

roma sa...

Nja, det behöver ju inte vara en "bättre" beskrivning, bara en annan nyans av samma ord. Mer passivt otrevlig, så som du beskriver med "tyken uppsyn" verkar det ändå som vi kan enas om. (Inte mycket till debatt här inte : )

Unknown sa...

Truck on, Tyke!
M Bolan

Axlid sa...

Det är 2 l i speciellt.

Axlid

Max sa...

Nu är det två l - bra spottat - jag hatar stavfel!

Först trodde jag du menade två liter...

Axlid sa...

Det också....