fredag, juni 18, 2010

Fotbollstryne



Jag är begåvad med en lagom färskpotatis till näsa - en knöl som buffrat många eventuella mål i diverse fobollsmatcher på skolgårdar runt om i Göteborg. Jag hade en gympamajje på Hvitfeldska gymnasiet (där jag under två års tid fick upp en häpnadsväckande förmåga att avvika från själva skolområdet för att öva gitarr...) som tidigt upptäckte att jag hade näsa för bollar av olika slag. Jag var lång redan på den tiden och majjen, som ännu inte upplevt min totala avsaknad av bollkänsla, såg till att placera mig i skolans basketlag. Det blev disaster redan första övningsmatchen då jag käckt och utan motstånd la bollen i mitt egna lags korg - det gick ju liksom lite lättare och det var inte så mycket folk som var i närheten och viftade.
Jag var alltså helt omöjlig i bollsporter och då jag blev sist vald i alla lagutagningar till skolgårdens gymnastikmatch (då det ofta stod brudar på skolgården och kollade också) och lufsade runt på planen hade jag den egenheten att liksom alltid få bollen på mig - hårt och träffsäkert.
Detta såg magistern och placerade mig i mål - "Du får ju ändå bara bollen på dig, då kan det vara bra att du står i mål - för då räddar du åtminstone en del målskott" - Jag fick en trea i betyg, trots allt, med motivationen från magistern; Du är ändå glad på nåt sätt och byter om till lektionerna, det skall du ha en trea för!
Men som sagt, mången boll har träffat plytet under skolåren.
Stora fötter hade jag också tidigt - en gång skulle vi ha en övning i ribbstolarna, där vi skulle stoppa in fötterna bakom ribborna och hänga med huvudet ner mot golvet - och göra nån grej... Min ena doja fastnade bakom en ribba så att vaktmästarn fick komma och skruva bort ena sidan på ribbstolen. Man kan säga att jag inte bara var högröd av skam över situationen i sig och att tjejerna fnissade - utan också av det faktum att jag hängde en god stund uppåner.
Men, vafan, jag lirade hyfsat gitarr - och det gillade brudarna, och de hade inte något emot min lätt Teddybjörnsliknande uppsyn, tack vare den truliga näsan.
Det är fotbolls-EM eller nåt i den stilen just nu, va? Jag har inte sett en match ännu...

3 kommentarer:

roma sa...

Synd, för de har en typ av tuta i Afrika-VM, vuvuzela-nånting, låter riktigt bra efter några matcher.
Mm, lira schyst gitarr ger nog mer fet på sylen än att kunna hantera någon typ av boll. Såvida man inte befinner sig i topposition och får spela matcher på typ Wembley... men där har du ju varit och spelat schyst gitarr. Tror din majje varit nöjd med det.

Max sa...

Är det en nästuta...?

Anonym sa...

Du gjorde inte som min bror? Sköt ett stenhårt skott i kuken på sin fotbollstränare?

Locket