onsdag, juni 15, 2011

Fan också...

Det redigt fittiga Facebook kan man ju inte bre´ut sig på! När jag för en gångs skull hade något att komma med som jag tyckte att flera en typ tre personer på den här meningslösa bloggen kunde läsa - så går det inte att lägga upp mer änn några meningar i rad - säger ju allt om hur jävla ytligt FB är! Där kan man bara säga att man just har ronkat eller ätit en gorbys pirog och sedan släppt sig - typ!

Jaja, jag lägger min Deep Purple-drapa här då... Fan - ingen kommer att läsa...

Shut up and listen!
Det råder inga tvivel, iallafall inte från min sida, vilket band som har satt det mest avgörande avtrycket i modern (hårdrock)-musikhistoria. Jag talar givetvis om; Deep Purple.
Vi kan snacka om de individuella musikerna i detta band och konstatera att det funnits, kanske, bättre basister och sångare än RG och IG - samt även diskutera Jon Lords insatser trots att jag håller honom mycket högt. Det spelar inte så stor roll - bandet är summan av de medlemmar som i de första skepnaderna formade vad Rock handlar om. Och det finns inget annat band som kommer i närheten av DP - hur många exempel ni än radar upp - ALLA är bleka i jämförelse - dåtida och nutida, sådetså!
Redan 1970 satte DP spiken i kistan med albumet "In Rock" - detta är ett ganska bortglömt mäserverk därför att vanligt folk inte orkar lyssna på mer än första sidan på vinylen - den med sviten; "Speed King", "Blood Sucker" och "Child In Time".
Första sidan på "In Rock" räcker mer än väl, men det är sidan två som är den riktigt "heta".
Jag måsate nämna två av medlemmarna i DP - världens genom tidernas bäste trumslagare och världens bäste gitarrist, i Rockgenren; Ian Paice och Ritchie Blackmore!
Att IP influerats av Buddy Rich och liknande trummisar är inget att snacka om - men kolla vem som i popvärlden på 70-talet blev inspirerad av IP - tuggummipopens bäste trummis; Mick Tucker i The Sweet. MT spelar nästan identiskt som IP - om man har feeling för trumspelande så hör man det.
Ta en lyssning på sidan två av "In Rock" så hör ni.
Att Richie Blackmore är oöverträffad som gitarrist är heller inget att snacka om! Redan 1970, och tidigare, visade han (trots tydliga Hendrix-influenser) att han var Hendrix överlägsen - det är bara att återigen lyssna på vad Mannen spelar på DP-plattorna för att förstå att det inte finns någon annan som kan ta hans plats bland de största - hur många copycats som än försökte/försöker. Lyssna återigen på side two av "In Rock" så finns inga tvivel!
En kul grej; Lyssna på "Are You Gonna Go My Way" med Lenny Kravitz - du vet det där "dididatdatdododidatdat" mellan verserna - direkt taget från "Hard Lobvin' Man" med Deep Purple - på albumet "In Rock"!
Shut up and listen!

27 kommentarer:

Anonym sa...

grym gitarrist, ja! stofil gubbe, ja!

Men hur han är som person är ju inte viktigt... jag ska shutta upp listna!

ansiktsboken, ja... du trodde att man som enskild individ skär sej som sur mjölk mot en annan?
Nope... Meningen ÄR att alla ska flyta ihop till en enda röra, tänka samma, prata samma, bete sej samma... men för att det inte ska vara så glasklart så kan man, med lite krångligt klickande, lägga upp en längre, mer individuell text - anteckningar, Men det är så krångligt så att skriva allt i förkortningar, döda känslan i texten och glida in i SPEED-nischen är att föredra... 420 tecken av din vardag;)

därför skriver vi lol, wtf, pwned, pwn3, rofl, lmao, gtfo, dirr, omg... osv osv, förstår du?

Anonym sa...

nu jävlar! postade istället för att förhandsgranska... jävla bloggerfitta!!

Max sa...

Anonyme - jag grejade det! Så nu finns min ypperligt intressanta text på FB också. Gôtt, va?

Anonym sa...

Mmm, härligt med lite Purple-nörderi. Riffet till Flight of the rat är bland det hårdaste som någonsin gjorts. Jag blir svettig i fingrarna bara jag tänker på det samtidigt som jag skriver detta. Man måste ju nämna Lordans feberheta korta orgel-stonk, precis efter Gillan kraxat refrängen i Living wreck. Jag känner att sida två kommer spelas redan idag! Tack Mats!


Locket

Anonym sa...

Ja... jag skriver mer om en fittig sak som facebook än om själva blogginlägget... hur moget på en skala??

Men nu har jag shuttat upp och listnat. säger med skam i rösten att jag aldrig hört detta album förut, men sitter nu hemma i lägenheten och "listnar" känner ganska snabbt att denna typ av "erotiska" musik inte passar i lägenhetsmiljö.
Vill höja volymen mer än mina datahögtalare (och grannar) orkar, men det får jag inte:(

Ohh här kom en bra bit!!! ahoooottch!!!
Varför är jag född alldeles för sent?
rapadastipidi ohh ahh ooohhh YEAH!!!

Man ska inte om troende och jesus och sån skit i detta läge... men tänk dej en nunna, en som som aldrig pippat. och sen helt plötsligt så råkar hon dra en lina kocks och hamna i säng med riktig hunk och uppleva världens natt... typ så känner jag nu.

Anonym sa...

men vafan!! postade jag nu??!?!?! var ju inte klar ens en gång!

Tackar abby-tha-king för detta iaf;)

roma sa...

Apropå fejjan så ligger det ett nytt skönt klipp här (från arkiven): http://www.facebook.com/pages/BerlinBar/164691506918456

Anonym sa...

@roma

så tittar abbey upp med en blick som frågar. "ska jag göra om det eller blev det bra?" medan resten av befolkningen står och gapar med tårar i ögonen och bara försöker förstå hur det där gick till!

roma sa...

Visst, så är det, men så är det också en producer from Hell på andra sidan glaset : ) Men inget "ont" utan att det för något gott med sig: arkivet är knôckfullt av dylikt.

Anonym sa...

Jag vill se/höra mera dylikt!! ffs (som vi "the-license-to-chill-generationen" säger) tycker vår gråhårige skäggaps-musketör får lägga ut lite roliga, galna historer med lite bilder till! Det var ett tag sen.

vad heter tha män bakom glaset? the guy from hell?

roma sa...

Han är inte från Hell, bara jävligt bra, som du hör på de färdiga låtarna.

roma sa...

Oh, glömde visst, Stormy weather.

Anonym sa...

Öhh...
license-to-chill-generationen var det jag kom ifrån...det är också det jag gjort...chillat, har ingen vidare koll.
Vilka färdiga låtar?? vart hör jag dom? på berlinbar sida på FB?? bara så att jag inte lyssnar på nåt annat och häver ur mej massa konstigheter.

nu dummar jag till mej - bergis.
Men gubbrock och sånt där krafs är ingenting som 20-åriga stockholms-fittor lyssnar på - framförallt inte har koll på:p

roma sa...

Ja fy fasen vad tiden gått fort (håll i dig) och nog är man gubbe alltid, men gubbrock...det är trots allt något helt annat det - i min bok i alla fall. Det handlar alltså inte om utövarnas ålder utan deras attityd till det de spelar: typ Springsteen och det är det en j-a massa 20-åringar som obegripligt nog lyssnar på.
Alltså, gitarrliret Max gör i klippet är ämnat för två låtar som finns i färdigt format på BerlinBars fejja, ja. (Ifall om att du INTE dummade dig).
Klicka och gilla "gubbrock"! Själv fattar jag säkert inte ett jota av det du lyssnar på, vad det nu kan vara. Men det är ju precis så som det ska vara. Nu börjar ju förresten Allsången snart igen - mycket "intressant" att skåda youngsters av t o m yngre format än du, dock uteslutande samma kön, som skriker sig hesa till precis vilken skit som helst - inte så mycket chill där inte...

Anonym sa...

Allsång :D:D

Har aldrig fattat mej på grejen med allsång!
Och det är ju en jävla massa liknande grejer som pågår hela tiden!!
Allsång på skansen, allsång med bingolotto, allsång med greta garbo osv osv... blir förvirrad, samma med typ idol och all sån skit (borde egentligen följa det blint, 20 åring från stockholm, men nää)

Ska jag kortfattat förklara vad för musik jag lyssnar på??

Jag lyssnar på "bra" musik!
Musik som rör runt i känslogrytan!
Och det är PRECIS vad låten "Hardly The Thing To Do" gjorde!
Satte på den igår och bara BOOM! som världens smäll rätt i bröstet av nåt jävligt coolt!
Introt med den där galna gitarren och sen pianot... AOOOOHHHWWWWW!
Högsta betyg!! på riktigt!
och min abbey som spelar!! wihihi=)

Men sen kan jag lyssna på allt från 8-bit tv-spelsmusik till bach, från mike oldfield till Slipknot.
från Deep Purple till Berlin bar.
Från Strasse till.... ehmmm... hmm... Ja men du fattar :p

roma sa...

Ja, allsång är en mycket strano företeelse. Har heller aldrig förstått det. Tvärtom har det retat mig mången gång när man sitter skönt slirig på nåt kul kalas och är involverad i nåt högintressant samtalsämne...nog f-n är det nån sångkåt individ som ständigt och jämt avbryter för någon infantil allsång. Rappa, fyndiga snapsånger är en sak, kul och fyller funktion, men tjugo verser av August och Lotta tär styggt på tålamodet. I dread allsångshäften!

Bra definition av "bra" musik! T o m om Springsteen, eller rent av Toto, hasplar ur sig nåt bra så får man ge dem det (händer inte så ofta dock) - bra är bra även i kategorin gubbrock.

Hardly The Thing... Visst är det din Abbey som spelar och ihop med David Bowies hovpianist Mike Garson. (Check gubbrocksplattan Aladdin Sane och låten med samma namn - eller varför inte Time...eller Lady Grinning Soul? Eller varför inte BerlinBars Wall of Fear??? Lite skön den också, vill jag nog påstå. Abbyn och Garson i högform på slutet där.)

Max sa...

Vad härligt det är att sitta och läsa kommentarerna här, och för en gångs skull inte sitta i kläm!
Jag var och kollade på Jeff Beck i lördags, på Trägårn här i stan. Han är 67 bast och fit as a fiddle - spelar dessutom skiten ur alla 25-åriga gitarrister som (enligt "musikjournalisterna") måste dö när de fyller 26, eller kanske inte riktigt måste dö... men, bete sig som att de har dött - alltså sluta spela elgitarr. För, spelar man elgitarr och börjar dra sig åt 30-hållet - ja då är man en pinsam gubbrockare - och pinsamma gubbrockare har inte i branschen att göra, enligt alla duktiga musikkritiker - och då skall man gärna dö.
Det var någon Rikskorkad recensent på GP som skrev om Jeff; "två timmar gitarrsolo"...
Ja, det var ännaliksom därför vi gick dit och kollade in honom, för att slippa höra falsksång och dåligt komponerade alster av okompetenta musiker.
Jag har ju fått säga upp min prenumeration på GP, för den fattade eld så fort jag öppnade kulturdelen. Varenda gång de ringer från prenumerationsavdelningen och undrar om jag inte skall bli prenumerant igen så svarar jag; jo, när ni anställt dugligt folk på kulturen!

Nå, fortsätt nu gärna att gagga, det är roligt att läsa!

Anonym sa...

Ahh!!! nu fick jag en massa gammalt skönt att kolla upp:D härligt!

Min plast-farsa frågade just härom dagen vilken musik jag lyssnade på.
"Just nu går deep purples alla album på repeat hemma, har fått en crash liksom" because of max "Vafan!!" utbrast han "Det är ju gammal gubbrock!" "Jaaaaa!! lol! Men jag gillar musiken ffs!"

Ja! haha... gamla tanter som är nykterister och som tänder på Lasse Kronér, dom ska då alltid "Sjunga" allsång... lyssnar hellre på 4 paddor som sjunger "visan från utanmyra" i acapella ;)

Toto gillar jag för att jag har nån nostalgi-känsla över musiken... Men bara vissa låtar, springsteen har jag absolut ingen koll på, så kan inte säga nåt om honom (obs att jag skrev honom och inte han)

Max älskling... du låter på nåt vis lite bitter. fast på ett sätt som gör att du själv verkar skratta gott åt det...

Plikten kallar!
Kan inte sitta och snacka Bra musik...har ju en verkstad att ta hand om.
Lite feta Lyres och Glockenspiel.
Har du spelat nåt på din lyra sen jag lärde dej det nya greppet Abbeymän?

Puss från stockholmo!

Max sa...

Njae... inte bitter utan bara förundrad!
Änna; "Se den duktige trollkarlen - han kan trolla så att man tror att det är äkta magik. Men, vänta nu, trollkarlen är ju lite till åren, han är nästan i 40-årsåldern. Nähä, se det går icke! Fram med unga trollpojkar som inte riktigt har förfinat trixen ännu, det är detta okunniga trolleri som har den rätta känslan - äkta vara, inte något mästerligt "duktigt" gubbtrolleri!".

Anonym sa...

stackars Carl Einar Häckner :(

Anonym sa...

Men hajade nu när du snackade trollkarl;)

Konstigt egentligen... varför är det så?
Det kan väl inte bero på att man börjar bli till åren.
Och förresten! 25 år är väl inte så jävla gammalt? inte 26 eller 30 heller... inte 40 ens en gång!
Min gubbe, Renne, (kakor) är nyfyllda 40... lite odd kanske att en 22-åring tightar med en 40-åring, Men! Kärleken har ingen lag och det har ju inte musiken heller, kolla bara kombinationen "galen gitarrist" och "bowies hovpianist" hade det funnits lagar så hade dom varit brutna på flera ställen redan i dom första 30 sekunderna!

sen finns det ju riktlinjer typ... kanske att musiken ska låta på ett speciellt sätt för att sälja bra, men det har ju NADA med musikens skapare att göra!! borde ju vara lättare att köra riktlinjer på nån som lirat ett tag, som kan alla knep, som de finslipade trollkarlstricken.... eller?

Men tydligen så går kulturtidningarna efter nån typ av lag och det är ju ganska skrattretande! Synd för dom drabbade dock....

En fråga!
Är det Max som spelar i hela låten eller är det nån annan som hoppar in och gör business?

roma sa...

Max spelar alla gitarrer på bägge låtar.

Men...ehum... Visa från Ytanmyra - en juvel.

Anonym sa...

ok... som jag anade då:p var bara tvungen att fråga... måste vara säker liksom...

Visa från utanmyra - Bra musik.

Kanske var fel låtval...
Ehrrmmm...
Jag lyssnar hellre på 4 lamor som spelar låten "friday - rebecka black" på övertonsflöjt.
Om du inte känner till den låten så ska du INTE kolla upp den nu! jag säger verkligen sanningen här!

Max sa...

@ Anonym-Karro!
Nej det är klart att "det inte är så" att musiker dör vid 25 eller att folk lägger av att spela - men musikjournalister tycker att det borde vara så!
Det finns ett utbrett "åldershat" i samhället idag (speciellt inom musik) - en rädsla för hantverk och kunnande.
Jag tror inte att gemene man bryr sig ett dyft om hur gamla musiker är - bra musik är bra musik, och varje människa har egna kriterier för detta.
Kritik kan endast bli "rättvis" och god om den är konstruktiv, och konstruktiv kan den endast bli om den som uttalar kritiken vet vad den talar om.
Om en musiker har en läromästare så är kritik från läraren till eleven - eller mellan två jämlika - rätt, därför att det går att hämta något ur konstruktiv kritik - ett utbyte av åsikter, tankar och idéer som manar eleven eller den som blir "kritiserad" framåt.

Folk läser inte musikrecensioner för att få vägledning till vad man skall konsumera - det vet vi ju alla att om en platta, eller film o.s.v. får dålig kritik så blir vi nyfikna på att kolla in den/det. Det är alltså roligt att läsa vad någon "vågar och kan" uttrycka i media - något människor i allmänhet inte kan/får göra. Nu finns dock bloggar, FB och en uppsjö annan media för vanligt folk att uttrycka sig via, så recensentens roll blir allt mindre och mindre. Vi tycker och tänker själva nu för tiden - så som det skall vara!

Bara som ett litet sidospår; Jag har aldrig förstått mig på "musikrecension" och människan bakom denna. Jag har uppfattningen om att recensentens enda gärning bygger på avundsjuka - "att vilja men inte kunna". Musikrecensenter borde ju, efter konstens alla regler, kunna åstadkomma rena mästerverk själva, eftersom de vet exakt hur musik skall framföras och hanteras...

roma sa...

Max skrev: "Jag har uppfattningen om att recensentens enda gärning bygger på avundsjuka" Då har du inte läst Springsteenrecensioner. (Alltid denna Springsteen!: )

Max sa...

Jorå, men dom brukar ju skriva bra om sådant de kan känna sig likställda med.

Anonym sa...

Nää..en seriös människa som lyssnar på musik för den gillar det, bryr sej ju inte om hur gammal musikerna är.. kolla mej, lyssnar på mozart, han är ju rätt gammal:p Eller nåt band med gubbar, nu tar vi strasse därför att alla som läser detta fattar:p haha!!
Jag ÄLSKAR strasse...

Men det finns en grupp, en ganska stor grupp som inte lyssnar på "gamla" musiker...Tror iofs inte att den här gruppen har blivit påverkade av GP's (och andra tidningar) IQ-befriade recensenter, utan det är nåt... hmm svårt att sätta ett tafsande finger på vad det är.
Trendigt kanske??
samhällstryck... att allt ska gå så jävla snabbt.
Verkar ligga både i hur våra kroppar ser ut, kläderna vi sätter på dom och musiken vi lyssnar på. Nu drar jag detta jävligt hårt (kommer ta evigheter att förklara det jag menar)
Men det här snabba jävla flödet!
Ett band ligger i super-duper-megastar-toppen världen över i nån månad och sen glöms bandet bort.
Snackar man med musikentusiaster så vet dom i princip vilket band som låg i toppen det och det året, frågar du en ungdom (jämngammal med mej - Vafan!! jag klagar på min egen generation!! hur lill-gammalt är inte det? När "Golden Silvers" hade sin låt "True romance" uppe, så fattar dom Nada (fast ni vet inte vilka det är bergis... stackars mej! jag ligger i nåt unket mellangärde och skaver på gammalt och nytt)

Snackar ju om nån typ av musiktopp här. Det betyder ju såklart inte allt.. men där jag kommer ifrån lyssnar man på "toppmusik" Banden som inte hamnar på nån sån topp "finns inte" eller klassas som "udda musik" om du/ni förstår.

Alla vill ju ha nån form av feedback, får man inte det, pratar man med en vägg, ja då känns det ganska avtändande att hålla på, roligare att då flytta på sej lite och hålla på i sin lilla bekväma skala, med likasinnade men då har man ju samtidigt gått och flyttat på sej = dött

Fan vad långt och krångligt det blev nu! helvete! slår vad om att man kunnat skriva detta i 3 rader

H/Anonym-karro