torsdag, juni 09, 2011

Och tiden står still

Nej, det gör den ju såklart inte - den existerar inte! Men nu befinner vi oss i en illusion där tid är en illusion - så, tiden tycks stå still när det gäller vissa saker, t.ex. tidningen Nöjesguiden.
Jag har inte läst den här gratistidningen på många år - trodde faktiskt inte att den fortfarande existerade - men det gör den!
Jag fick syn på den i ett ställ och napppade åt mig ett exemplar. Jag genomfors av ett par glasklara flashbacks från tiden då jag ögnade genom NG för att se om jag fanns med på någon av de många "minglar"-bilder på folk i farten. Jag mins hur vansinnigt förbannad jag var på de hutlöst idiotiska så kallade musikjournalisterna som recenserade skivor och livegigs. Jag blev själv totalsågad många gånger - och skrev därför en strid ström av svavelosande "svar" till de korkade "journalisterna". Ibland fick jag svar och ibland sket de i "den där gitarristapan" - nu är han igång igen flanen, sa de nog när de såg mina brev.
Nöjesguiden skapas av människor som har intellekt på, låt oss säga, en femårings nivå, och riktar sig till människor med intellekt på ungefär samma nivå - med andra ord tonåringar.
Musikrecensenterna har inte hört musik som är äldre än några månader, och kan därmed inte ett dyft om musik eller hur man trakterar ett instrument, likadant är det med filmkunnarna. Alla som är över 25 år och spelar ett instrument som har sex strängar och som råkar ha en sladd inkopplad - är per definition döda.
De som skrev i tidningen förr i tiden har väl vuxit upp en smula och är nu själva döda - kanske de sätter igång vedklabbarna i den öppna spisen i sina hus med NG? - den brinner formidabelt bra, kan jag lova!
Nu är det en ny kull barn som skriver, lika illa, i Nöjesguiden - för andra barn. NG talar inte till mig längre och jag blir verkligen inte förbannad, jag skrattar gott åt allt som står där - men känner på något sätt en värme, framför allt för alla de arga musiker som, liksom jag förr, skriver insändare och försvarar sin gärning och vill ha någon sorts upprättelse. Lönlöst såklart!
Så, tiden står stilla och allt fortsätter som förr i Nöjesguiden - skillnaden är att jag nu ler ödmjukt åt de skitnödiga dumheterna.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tja, det kanske beror på att jag är lite upp i åren kommen. Det finns ingenting som direkt tilltalar mig i Nöjesguiden.

Locket