tisdag, april 17, 2007

Djur och barn

Jaha, idag är det den 17 april och jag nämner bara det datumet för dem som vill läsa en riktigt mobilstrålande krönika i Metro. Det är en människa som heter Erika någonting som ondgör sig över att folk hela tiden vill hitta balans i tillvaron – hon blir vansinnig om inte mobilen ringer på någon timme och undrar om hon blivit övergiven, hon tjuv-sms:ar bakom buskar och anser att det är nyttigt och kreativt att vara stressad.
Kort sagt, hon är fast i programmeringen och övertagandet av sitt eget sinne. Mobilstrålningen bidrar till välbefinnandet och beroendet av att använda en mobil. Hon är alltså strålad, och kommer att stå först i kön när den sittande Nazistfascistregeringen (färg egal) bestämt att hon skall chip-brännmärkas, vilket vi alla kommer att bli, som det boskap människan är.
Detta får mig osökt att tänka på den enorma skock lekskolebarn som också frekventerade bussen idag. De befann sig i ett fogligt mellanläge av Aspartampudrad sockerkick och Pre-Fab-matslummer och satt således ganska still. Deras fröknar talade dock HÖGT till barnen så att alla vi andra också skulle få ta del av den värdelösa information dessa frökenbarn hade att erbjuda i form av tid för avstigning och att det skall bli roligt när vi kommer fram. Ingen av ungarna reagerade. Ett ganska lustigt sätt att hålla reda på barnen (förr räknades dessa in och fick stå och gå i grupp eller led) var att en av fröknarna gick runt och skrev namn och telefonnummer med bläckpenna på varje barns arm… Can we say chip, Anyone?
Djur och barn först! Sedan…

11 kommentarer:

Anonym sa...

Och bitterhetsmedaljen går även denna vecka till...Ja, grattis Abbey! Härligt att höra att du är i form och njuter av tillvaron som det anstår dig. Du kanske själv kan gå runt i bussen och fråga om du kan få skriva upp tfn-nr på folks armar för att visa att det faktiskt var bättre förr. Sedan, som lök på topplocket, kan du väl citera lite från Stig Järrels rollkaraktär "Caligula" ur den normgivande skolfilmen Hets! Bussresan skulle nog kännas som ett nöjesfält på hjul. Som grand finale kan du,efter att du givit katterna mat, gå runt med en namninsamling hos dina grannar rörande det ökade klottret och nedskräpning i ditt närområde.
Vore inte detta något att ta fasta på, så säg?
Topplocket - den alltid lyssnande medborgaren

Anonym sa...

Ja, jag får nog hålla med semlabroder denna gång. Maken till irritationssökradar får man leta efter. Det behöver ju faktiskt inte var mobilnummer de kladdar på armarna, och vanliga telefonnummer bör väl ha funnits sedan Alexander Graham Bells tid?
Och denna Erika Nånting, kan hon vara ironisk, tro? I annat fall definitivt tragikomisk. Hon, precis som alla vi andra, lär väl i slutändan få äta upp sina dumheter.
Och chipet, serveras det med dipp? Gärna dill!

Max sa...

Japp, ni har rätt!

Vill bara tillägga att jag absolut inte är någon ordningspolis, tvärtom! Jag anser att människan är fri och borde få vara det i samhället också.
Det var ett vanligt telefonnr. Fröken kladdade på armen på ongarna - numret till dagiset - det deklarerade hon HÖGT för oss andra passagerare.

En sak är säker dock - all den humanistiska medkänsla jag fick lära mig som liten är borta idag.
Om fröknarana istället talade TILL barnen och förklarade för dom att det bästa är att hålla sig tillsammans på bussen (i en liten flock) så kommaer alla av tillsammans och samtidigt - och kanske samtidigt påpeka att det möjligtvis finns människor som behöver en sittplats bättre än dom själva - barn lär sig utomordentligt bra - och förstår saker ofta mycket bättre än vuxna.

Saker och ting är precis som det skall vara i samhället - jag tycker inte det var bättre förr, men jag kan tycka att det åtminstone fanns en trevligare samvaro och åtminstone en MÖJLIGHET till kommunikation mellan unga och vuxna.
Exempel; när jag var liten och gjorde något som ansågs vara "inte bra", t.ex. att sätta ett par leriga barnskor på buss-sätet mitt emot och någon kanske sade till mig om detta, så tog jag ner fötterna, mer var det inte med det - och en tankeprocess startade i min hjärna - alltså; nästa gång jag lade fötterna på sätet så tänkte jag: skall jag göra detta nu - eller kanske låta bli...
Ett barn som gör samma sak idag frågar om personen som säger till kanske skulle vilja ha ett kok stryk och sedan vara vänlig att hålla käft!

Jag skiter faktiskt i det - ungar i alla tider gör uppror, det hör till - och det är som det skall vara.

Jag tänker dock på skillnaderna och vad som ligger bakom. Mina värderingar existerar inte idag - det får jag acceptera och tugga i mig.
Det är kanske därför jag reagerar i ord, på en sketblogg - därför att ingen lyssnar ändå, om man höjer sin röst.

Det slogs sönder ett stort antal busskurer och hundratals rutor i bullerstaket här i Torslanda i påskhelgen. Jag är ganska övertygad om att det inte var 45-åriga, gråhåriga och halvfeta gitarrister som gjorde detta!
Om glinen som gjorde det hade fått goda samtal, kramar och kel istället för en påse chips och en back cola av sina mobiltalande föräldrar så kanske det hade räckt med EN busskur och kanske EN ruta - och med ett något svidande samvete efteråt.

Hursomhelst, mina värderingar och min syn på samverkan mellan människor existerar i allt mindre och mindre utsträckning idag.

Det bästa är faktiskt kanske att göra som flertalet gör idag - skita i det och inte fundera mer på det.

Skönt, jag tror jag gör så!

Anonym sa...

Jag vill bara tillägga att det där chippet inte kommer att serveras med dip. Alla som kallar sig intelligenta varelser vet ju att det är det beryktade chippet ifrån den svenska klassikern ifrån svea rikes films guldålder, "Jönssonligan får guldfeber" som Abbey talar om... och jag håller med helt och hållet, detta måste få ett slut!

Anonym sa...

Och hur vet du det? Att det inte serveras med dipp? Nåt måste de väl locka med för att få oss att acceptera ett implatat under huden? (Jo, trots påtaglig ointelligens förstod jag vad för chip som åsyftades. Även jag har sett den för intelligenta människor ämnade filmen "Jönssonligan får Guldfeber".) Men det är väl så att man har associationsförmåga som kan springa iväg lite, ledsen om det förbryllade.
Sedan undrar jag då i min tur vad "detta" är, som måste få ett slut? Mitt chip kan inte hantera så många valmöjligheter, det slår bakut. Speciellt som det har dilldippsdille.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Som en kontrast till dagens gnäll på ungdomen. Småsaker kan tyckas, med dagens mått mätt men ett gnäll som dock överlevt i över 2000 år!
"Children today are tyrants. They contradict their parents, gobble their food, and tyrannize their teachers." Sokrates (470 f.Kr-399 f.Kr)

Max sa...

Visst, jag har sett den grejen förut!
Jag tycker inte att jag gnäller på undomar, dom kan helt enkelt inte hjälpa att saker och ting är som de är - de agerar i enlighet med sin omgivning.
Vad jag däremot kan tycka är ett olycksbådande "Sign of the Times" är att det inte finns så mycket spejs för kommunikation mellan t.ex. äldre och yngre.
Grejen är VARFÖR?, för helvete VARFÖR!!!?

Är det faktiskt ingen som är intresserad av att skeenden i världen är VÄRRE!!! än någonsin i dokumenterad historia. VARFÖR DÅ!!!?

Ingentin blir ju bättre, förutom teknik. Är det den slutgiltiga politiska lösningen? Att alla, förutom vissa få, får det sämre och sämre för varje sekund men att vi samtidigt har ett högteknologiskt samhälle som slår alla rekord (återigen i dokumenterad historia! (koncensus))

Är det verkligen så jävla farligt och aj-aj att faktiskt försöka läsa, gräva och tänka lite själv?

Jag tror inte att de idéer jag är intresserade av kommer eller kan förändra vårt samhälle, jag är inte ute efter förändring - det är precis som det skall vara här och nu - jag vill däremot införskaffa kunskap om hur saker och ting funkar (eller så nära som möjligt) - egentligen.

Anonym sa...

Jag menade inte att du gnäller på ungdomen! Jag förstår vad du menar. Men äldres gnäll på yngre är ju klassiskt, man hör ju det överallt. Att allt var bättre förr. Men då är det gôtt att ta till lite Sokrates.

Anonym sa...

"Snick-snack dumsnack", sa vargen... Jag tycker att det gnälls för lite på ungdomar. Det är vi mot dem! Det är ett krig och för tillfället har de kortväxta övertaget.

Anonym sa...

"Vi mot dem", så du tillhör alltså de äldre? Tycker du inte det är lite confusing när en del av "fienden" går iklädda t-shirts med Iggy, Sex Pistols, Stones, Jim Morrison etc? De kanske bara är pissed på att vi hade all bra musik medan de får nöja sig med sörjan de visar i MTV?