fredag, augusti 24, 2007

Det vi diskuterar

Vi har ju haft en del diskussioner på kommentarplats, bl.a. om rökförbud o.s.v.
Det är gott och väl - en diskussion är alltid bra då ordentliga argument luftas. Den som kommer med de mest luddiga och otydliga åsikterna är jag själv. Efter kanske fem, sex år av studerande, läsande, och bokstavligt talat, slukande av olika böcker, artiklar och annat material, som åtminstone jag, känner har en "sann ton" och inte är bluffmakeri, kan jag dock inte vara helt säker - många gånger har jag fått revidera mig och släppa vissa tankegångar därför att jag helt enkelt känt på mig att detta inte känns sant och riktigt.
Nåväl, jag har en känsla av att allt inte står rätt till i samhället - det är något som inte stämmer. Jag känner mig, trots att vi lever i en av världens mest fria och öppna samhällen, ständigt påpassad, och faktiskt, grundlurad. Nej, det är inte bitterhet, grinighet eller missnöje - bara en gnagande känsla av att det är något som är fel; jag håller inte i ratten på den bil jag kör, ungefär så.
Vi har snackat om rökförbudet - vilket jag i princip är positivt inställd till - det är inget snack om att cigaretter är hälsovådliga och kostar samhället massvis av pengar och resurser. Men, det är egentligen inte det jag tycker är det viktiga, utan själva beslutet i sig - känslan av att bli totalt överkörd och sedan inte kunna välja fritt... i min stad, på min gata... i mitt land... på min planet.

Trots att jag har "studerat" i några år kan jag inte på ett vettigt sätt förmedla vad jag tycker utan det blir platta, tunna argument - därför länkar jag till artiklar som på ett bra sätt förmedlar lite av de idéer som jag tycker beskriver vissa ämnen bättre.
Signs of the Times är en bra nyhetssida som förmedlar nyheter ocensurerat, och nyheter som inte tas med i t.ex. Fox News eller Rapport och Aktuellt. De har duktiga skribenter också och här är en artikel väl värd att läsa... för den som känner sig manad. klicka och läs

20 kommentarer:

Anonym sa...

Men det är så mycket annat du inte heller kan välja fritt, av precis samma anledning som rökförbudet; någon/några har bestämt det. Jag fattar inte skillnaden. Du får inte köra 120 på en 90-väg, då blir du av med körkortet, exempelvis.

Max sa...

Jag får en känsla av att du inte riktigt, riktigt, riktigt vill fatta vad jag menar. Rökförbudet är ju bara en pytteliten pluttgrej. Vad jag menar är att vi människor inte är fria individer - vi är "tvingade" att leva på just det sätt som vi gör nu - det finns inte utrymme för någon individuell levnadsstil - såvida du inte har nycklarna, alltså pengar - som är det enda sätt att köpa sig en viss frihet. Frågar du alla levande människor om dom lever precis så som dom önskar, eller frågar dom hur dom skulle vilja leva så skulle en förkrossande majoritet vilja förändra sin villkor, undantaget dom som har deg och inte behöver bry sig om någonting.
Nu är det inte pengar per se jag talar om, utan det faktum att 99% av alla handlingar du gör varje dag gör du för att du helt enkelt måste, för att det är bestämt så, för att någon eller några har bestämt att det skall vara så.

Ditt exempel i kommentaren är oerhört vagt och säger egentligen ingenting. Precis som att jag inte får köra 120 på 90-väg, får jag heller inte sätta mig och skita på golvet inne på en restaurang, för då åker jag ut, döda en annan människa, för då åker jag i fängelse o.s.v. Självklart måste man ha tydliga regler i ett samhälle. Regler som varje moraliskt ansvarskännande människa kan skriva under på - jag menar ju inte att vi skall införa anarki. Du föds in i ett system som är förprogrammerat, redan färdigdesignat och har du den minsta lust att ifrågasätta detta systems regler, lagar eller parametrar så upptäcker du att det inte går att existera OM man inte kan betala för sig. Det kan en oerhört liten klick av Jordens befolkning - och det är de som kan betala, som har degen, som dessutom har makten.

Jag kan faktiskt inte fatta att inte du fattar vad jag menar, och jag tror banne mig att du "windar up" mig lite på jäkelskap - men det är ok!
Rökförbudet är bara ett av många små exempel på saker som sker i samhället, som jag faktiskt tycker är kränkande. Det finns tusentals exempel till när lagar och regler ändras - swiiisch - utan pardon. Hyror, priser, taxor, licenser o.s.v. De flesta av dessa överraskningar accepterar man ju oftast utan att ens tänka på det - men ibland blir det liksom lite för mycket förmynderi - rökförbudet är en sådan lag, som jag helt enkelt bara inte kan säga; Tjaha, det var ju crazy änna, happ då får man inte röka på krogen längre - jaja, de som bestämmer vet nog bäst...

Du gillar ju att ta en bira, eller hur? Om Alkoholen, som är en massivt, långt mycket farligare drog än tobak plötsligt skulle förbjudas på krogen - skulle du liksom bara acceptera detta då, utan att någonstans känna inom dig att; vänta lite nu... kan det möjligtvis inte vara så att det kan få finnas någon enda liten krog som fortfarande säljer en god öl?

Precis som du säger - det finns så mycket man inte kan välja fritt! Kontentan av detta är ju de facto att vi inte heller då kan kalla oss för fria människor i ett fritt samhälle. Någon bestämmer hur du och jag skall leva... känns inte det lite, lite trångt?

Max sa...

Nu har jag liksom eldat upp mig - jag måste ge ett exempel till.
Om vi tar avgaser från bilar som exempel, du kan kanske hålla med mig om att avgaser är hälsovådliga?
Om myndigheterna sade att; Nu har vi bestämt att alla som kör fordon som drivs med brännbart drivmedel inte får göra detta längre - enbart bilkörning varje röd måndag vartannat skottår. Skall ni ta er till och från arbetet eller åka någonstans överhuvudtaget får ni åka kommunalt - spårvagn och buss - vi höjer dessutom taxan! Så, där var det bestämt - nu gör ni som vi säger! Bilkörning får ni ägna er åt i hemmet!
Bilar finns att köpa - men ni får inte använda dom.
Cigaretter finns att köpa - men ni får inte röka dom.

Max sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Max sa...

romakov sa...
Men det är så mycket annat du inte heller kan välja fritt, av precis samma anledning som rökförbudet; någon/några har bestämt det. Jag fattar inte skillnaden. Du får inte köra 120 på en 90-väg, då blir du av med körkortet, exempelvis.


Skillnaden är att om jag inte får köra 120 så får jag ju åtminstone köra i 90, right?
Men jag kan inte välja att röka i 90 istället för att röka i 120.
Om ditt exempel skulle vara rättvist borde det få finnas ställen där rökning var tillåten - någonstans i stan - där det är ok och beviljat av chefen och personalen - alltså; jag kan inte på allmän plats röka i 120, men jag kan, på vissa ställen få röka - dvs röka i 90 istället.
Det är ju TOTALFÖRBUDET jag är emot, inte att det blir rökförbud på krogarna i sig, det är ok med mig. Men det borde ju få vara tillåtet någonstans, tycker jag!

Anonym sa...

va tog jag vägen? rök den eller?

/charlie

Anonym sa...

Jo, jag fattar vad du menar. Jag har bara svårt att få ihop den gigantiska konspiration som krävs för att dina teorier ska klicka. Folk är folk, vad de än kommer överens om så kan man vara förvissad om att förr eller senare krackelerar det. Om du vore/är religiös och erbjuder förklaringen att Fan själv är i faggorna så kan jag åtminstone förstå syftet.

Max sa...

Ja, se det som att fan är lös - det är en ganska bra liknelse... men har inte med religion eller bibeln att göra. Det är just storskaligheten i "konspirationen" som är så svår att begripa sig på - hur man än vrider och vänder på det så öppnar sin en "can of worms". Faktum är att jag efter några års läsande bara har börjat skrapa på ytan av mysteriet med vem/vilka/vad som styr och ställer, och som har gjort detta under mycket lång tid, i samhället.
Jag har tipsat om en mycket bra bok i ämnet; Secret history of the world - av Laura Knight Jadcyk.
Och, självklart kan man inte ta det hon skriver för absolut sanning - men om man underbygger sina teorier så noggrant som hon gör och dessutom läser den forskning på tusentals sidor och flertalet andra böcker som hon skrivit - så känner åtminstone jag att det finns mer än bara teorier att bygga ett tänk på. Vissa läser bibeln, blir religiösa och "tror" på den skriften... jag läser andra böcker och "tror" annorlunda. Verkligheten är inte så enkel som vi tycks tro, utan mycket mer svårtillgänglig. Jag vill inte tro, jag vill veta!

Självklart är det svårt att få ihop denna enorma konspiration, som du skriver. För min del handlar det om att faktiskt ta till mig att det överhuvudtaget finns en konspiration - och finns en sådan, försöka ta reda på hur omfattande den är.
Ordet konspiration är olyckligt därför att det har en negativ klang, och därför att så fort man tar ordet konspiration i sin mun handlar det direkt om ufos, gröna män från mars, hemliga ordnar, davincikoder och en massa annat dravel. Det finns oerhört intressanta, ja, jag medger - teorier, om sammhällets byggnad, designen bakom och hur maskineriet EGENTLIGEN fungerar, och jag är intresserad av detta. Jag vänder mig inte om i sängen och fortsätter att sova bara för att myndigheter säger till mig att göra det. När någon säger, över huvudet på mig, att; nu är rökning förbjuden överallt - du har inget val, LYD! Då undrar jag hur det där går till, hur det är möjligt att det kan vara på ett sådant vis. Jag ifrågasätter - men givetvis, skall du veta, respekterar jag ett politiskt beslut - jag röker inte där det är förbjudet, basta! Men jag tiger inte still med mössan i hand och tycker att det ok bara för att ett gäng politiker - världen över - säger att DET SKALL VARA SÅ!

Får jag fråga dig var gränsen går inom politiska beslut när det gäller dig? Vad skulle få dig att reagera? Vilken typ av beslut eller förbud skulle få dig fundersam eller rent av förbannad. Tro mig, det kommer att hända så småning om!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

"Regler som varje moraliskt ansvarskännande människa kan skriva under på..." Jag anser rökförbudet på allmän plats definitivt hör ditt.
Jag tror att det är du som inte riktigt förstår att du snurrar allt tajtare kring din teorinavel och det går bara fortare och fortare. Du ser bara det du vill se och tyvärr verkare det bara vara sådant som upprör dig - typ rökförbudet eftersom du är rökare. Hastighetsbegränsning skiter du fullständigt i eftersom du inte har körkort (inte så konstigt att du inte då kör den bil du sitter i : ).
Jag menar inte att saker som nämns i ditt resonemang inte har hänt eller existerar, jag tror bara inte på denna gigantiska samordning av all skit.

Anonym sa...

Självklart finns mycket som retar mig! Bl a Sven Otto Littorins uppsyn och tics retar mig. Och visst kan jag göra något åt saker och ting, som du tycks tro att man inte kan (dock inget åt Littorins uppsyn). Man måste bara var tillräckligt många som tycker samma sak. Lägg energin på att hitta dem istället för att sitta hemma med böcker som bara gör dig upprörd (och rädd?). Fan, man fick ju hela östblocket på fall till sist. Och där var det väl totalitärt om någonstans.

Bilda ett Rökparti, gå och vinn valet med parollen "Rök utan ansvar"-typ och återinför rökning överallt. Voila! Det är så det funkar! Tycker det är konstígt att "varför/hur" är ett sådant mysterium för dig, bara för att du inte uppskattar en uppkommen lag.

Då undrar jag i min tur finns det något som dessa "politiker världen över"(???) bestämt som du tycker är bra?

Anonym sa...

Phew! Det är mycket nu. Du eldar upp dig så du inte tänker klart. Biltrafik är inte bra för hälsan. Punkt. Men vad man kan använda bilarna till, trots avgaserna, finns avgörande fördelar med. Du skulle exempelvis inte ens kunna köpa dina cigg utan dem! Därför inget förbud. Röka får du faktiskt göra så mycket du vill, men inte så att andra tar skada av det. Såvida de inte är samboende med dig, för du röker väl inne i hemmet??! Om inte, lägg ner hela diskussionen!

Inmundigad alkohol är skadlig endast för mig själv, även när den intas bland andra.
Visst, alkoholen som DROG är faligare än tobak, men inte som ÄMNE att få i kroppen. Viss skillnad.
Sedan, hade både alkohol och tobak introducerats som nyheter idag hade de ALDRIG tillåtits. Nu går det INTE att införa ett totalförbud.

Ang. förbjuden bilkörning så är biltrafik i Rom förbjuden en dag i månaden. Inte mycket men en början. Staderna tenderar till att få mer och mer bilfria stråk. Bilbranschen tvingas komma fram med mindre skadliga drivmedel. etc, etc

Vad säger du om Al Gore? Han som vill tvinga hela världen att dra ner på koldioxiden! Tänk om det kommer en lag på det, och vi bara måste lyda!

Max! Relax!

Max sa...

Njaaee, Roma... Nu tycker jag nog att du är lite orättvis. Har inte jag försökt förklara på ett ganska tydligt sätt vad det är jag menar när jag blir sned på vissa förbud. Jag säger ju hela tiden att jag som ansvarskännande människa repekterar röklagen - ser du mig röka på de platser där det är förbjudet?
Var säger jag att jag inte respekterar hastighetsgränserna? Jag kör förvisso inte bil, men jag åker moppe - och få är de tillfällen då jag överträder hastighetsbestämmelserna!
Jag ser inte alls bara det jag vill se - tvärtom försöker jag så gott jag bara kan att se HELA bilden - och därmed inte blunda för att det kan finnas saker bakom ridån (se Trollkarlen från Oz) som det kanske inte är meningen att kreti och pleti skall ha kännedom om. Det snurrar överhuvudtaget inte ett uns kring någon konspirationsteori - jag skulle bli glad om det rösrde sig en enda millimeter faktiskt. Och jag är inte rädd det minsta - tvärtom försöker jag öppna ögonen och se "verkligheten" i vitögat och INTE blunda i rädsla. Hade jag varit rädd skulle jag väl inte skriva det jag skriver?
Den gigantiska samordningen av skit lever vi i dagligen du, jag och alla andra.
Littorins uppsyn... tänk om myndigheterna hade beordrat dig att ha hans uppsyn framför dig merparten av de vakna timmarna - bara för att det skall vara så - LYD!
Varför skall jag bilda ett parti? - så jävla noga är det inte - jag tänker lägga av att röka ändå. Men, måste jag jubla och uppskatta en lag som jag tycker är sned? Och sedan hålla käft?

När man har läst så mycket "konspirationsteori" som jag har gjort så är det en väldigt klar linje som utkristaliserar sig och det är; förlöjligande.
Om vi bortser från 99% av allt konspirations-crap och glömmer det ett tag - där är vi överens - så tycker jag att det finns en del teorier som är intressanta och tänkvärda - men det är min uppfattning. Vad som oftast händer när de som har teorier som går lite stick i stäv med koncensus är att dessa utsätts för förlöjligande. Det snabbaste sättet att kväsa någon som har lite annorlunda idéer är att att få idémakaren att se ut som om den är ensam, navelskådande och snäv i sin idévärld - och istället för att öppet försöka förklara eller beskriva det man tycker - istället skall samla packet av det lilla band som tycker likadant och viskande, mumlande och hysteriskt fnittrande sitta och tissla o tassla "konspirationer" i någon mörk källarlokal.
Varför skall jag samla liktänkande? Då sjunger jag ju bara för kören! Det hade ju varit tyst och bekvämt för de som verkligen är rädda iofs. Och varför skall jag sluta läsa böcker i ämnen som möjligtvis gör mig upprörd (inte rädd)? Skall jag bara läsa tillrättalgat material som inte ruggar upp tankebanorna?
Jag är faktiskt inte ute efter förändring - allt är PRECIS som det skall vara - men jag kan ha åsikter om det. Om det gick att förändra på saker och ting på det sätt som du säger så skulle ju politiken och samhället vara perfekt så här dags, efter några tusen år av politiskt spel. Tror du verkligen att östblocket föll för att folk ville det? Om det var så varför föll det inte mycket tidigare isåfall?
99% av jordens befolkning vill ha fred och frihet - varför blir det inte det då? Det är ju bara att gå samman, tillräkligt med folk så löser sig den femman, eller hur?

Jodå, politiker gör mycket bra och ordnar med många fina saker - men så måste det ju vara, blanda och ge lite, så att jävelskapet inte märks så mycket, läs Macchiavelli (osäker på stavningen där...sorry - det är inte så lätt när man är en konspirationsneanderthalare).

Max sa...

Mitt senaste inlägg är ett svar på Romas näst senaste - jag hann inte se att det hade kommit ett inlägg till.

Roma! jag är fullständigt relaxad, tro mig! Och glad - för en uppfriskande diskussion. Det är nog så att vi kanske kan avsluta den... typ nu! Jag tror inte vi kommer så mycket längre.
Jag ser fram emot då vi får ta en laglig öl tillsammans - och gagga lite musik och andra trevligheter!!! :-D

Max sa...

Jävlars också... nu såg jag en grej som jag måste replikera.
Så här skriver Roma; "Bilbranschen tvingas komma fram med mindre skadliga drivmedel. etc, etc"

Nej, bilbranschen tvingas inte alls till detta utan motverkar i själva verket mindre skadliga drivmedel. Ett exempel här i sverige just nu; Volvo har haft en fomidabel succé med sin gasbil (jag har en god vän som kör en sådan bil) som är bra mycket miljövänligare än tidigare modeller. Kör man en sådan får man billigare drift och skatt och får parkera gratis i stan.... ända tills att Ford beordrade Volvo att lägga ner produktionen. Gasbilen som är toppen är numer historia. Miljömedvetenhet... fuck me sideways!
Rena, billiga energikällor finns redan - men vad skall oljeindustrin (bilindustrin) då tjäna pengar på?
De som forskar kring och faktiskt lyckats med att ta fram mycket billiga och miljöofarliga drivmedel är... SJÄLVKLART konspirationsteoretiker och knäppskallar som måste motarbetas. Bil och oljeindustrin vill ju bara oss alla väl - vad gör det om de tjänar några extra korvören på köpet?

Anonym sa...

Föreställer mig romakov som en man i kostym med en politikers välgödda omfång som med en fet cigarr i munnen (konstigt nog) står och klappar mig på axeln och såger "så, så, lilla vän, låt dig luras, blunda för verkligheten bara."

Sedan att du inte är sådan, romakov, förstår jag med tanke på att Max vill ta en bärs med dig, men du ska veta att du framstår som / är en av "dom".

Bara det känns tryggt o bra.

Anonym sa...

Jisses Abby, jag orkar knappt läsa allt. Avsluta nu läste jag dock - en bit upp. Även jag, min Brutus, hittar sånt som jag gärna vill replikera kring, får jag det?
Rappt då.

1. Jag har inte sagt att du inte respekterar fartgränserna, jag menade att lagen om dessa inte gjort dig förbannad.

2. Nej, jag säger inte att du ska uppskatta rökförbudlagen, var så förbannad du vill. Vad som triggar mig att svara är att du framställer dig så ototalt oförstående till varför en sådan lag tillkommer, och av vem, när det är glasklart från början.

3. Röka i 90 eller 120? Eller köra omkring i bilen på krogen?

4. Att bilda parti (och samla liktänkande) var ingen uppmaning utan endast ett sätt att förklara hur du kan påverka.

5. Klart Öst föll för att folk ville det! (Någon djurart hade inget med saken att göra.) Droppen urholkar stenen. Sedan gjordes det säkerligen på ett infernaliskt sätt, upprustning till döds osv men det var fortfarande "folk" som i slutändan fixade det. Kanske med hjälp av andra regeringar som borde gå samma väg? Och i såfall spricker teorin om möjligheterna till en global conspiracy.

6. 99% av alla judar och palestinier vill ha fred? Och vilka villkor ställer de för fred?

7. Jag tror inte bilbranschen är det minsta miljömedveten. Men vad de än tycker tvingas de börja ställa om, av många skäl.

Poi, Una birra fresca grande, per favore!

Max sa...

Jag förklarar tydligt i repliken ovanför det du "orkat" läsa - jag är rädd att du måste läsa det... så är det när man skall ta in fakta!

Men;
1. Varför skulle jag vara förbannad på en hastighetslag? I den lagen är det ju ingen som förbjuder mig att framföra mitt fordon - bara något långsammare än på en 120-väg.

2. Men... det är ju inte glasklart vem - och det är det jag försöker ta reda på. Om det satt ett ensamt band politiker och "konspirerade" ihop lagarna helt av sig själva är det ju ÄNNU MER alarmerande att det kan ske så flagrant ovanför våra huvuden!

3. Min mening här är att ge ett exempel (dåligt kanhända) och det tror jag faktiskt att du fattar.


4. Men det går inte till så - då hade det varit fred och frihet på Jorden idag!

5. Se nr.4. Djurart...?

6. Här besvarar du din egen fråga/argumentation - jag förstår det som så att du inser att det politiska spelet inte funkar...? Se punkt 4.

7. Men de tycker ju inte att det skall ställas om någonting - det är ju det som är grejen. Bil och oljeindustrin vill ju inte ha en förändring - de vill ju att vi skall bränna mer fossila ämnen!

Anonym sa...

Är det så? Verkar jag vara en av "dom"?
Då ska jag anonymt berätta nåt för dig: Jag är konspiratoriskt och misstänksamt lagd. Detta innebär faktiskt att jag paradoxalt nog också är misstänksam mot konspirationsteorier, även om jag är övertygad om vissa stämmer. Jag är misstänksam och ifrågasättande till det som Abby snappat upp. Alltså, just det att allt skulle hänga ihop. För mig är det helt enkelt a touch too much (för att citera Bon Scott - det kanske fick av mig kostymen? Och den välgödda midjan?).

Summasumarum, Anonym, du hade inte en siffra rätt (skulle vara det där med cigarren då), tror till och med att du gick lite minus. Men jag är konspiratorisk nog att tro att du redan visste det från början.

Anonym sa...

Jag tror jag har förklaringen på den gnagande känsla som du beskriver så detaljerat,Max. Du har, ju som jag, inget körkort!Det kanske är så enkelt!

Locket, en skojare bland er andra!