fredag, februari 09, 2007

Hjälp... Axlid & Magnusson

Alla ni, uppskattningsvis 999 000 000 st. regelbundet återkommande läsare av den här bloggen har väl inte undgått att observera det veritabla ordkrig som blossat upp mellan mig och de i rubriken nämnda herrar ang. Stina Ekblads vara eller inte vara. Jag hävdar ju fortfarande, dock i all ödmjukhet, att SE är och förblir en sjujävla inihelvete bra skådis, and a little gorgeous on the side, trots att det är en enorm åldersskillnad henne och mig emellan. Vad kan hon vara?, 50+ någonting? Tja, då är det bara 4-5 fem år som skiljer henne och mig åt, värre har man varit med om - både upp å ner, om man säger...
Jag skriver detta direkt efter fredagskvällens avsnitt av "Hjälp" där SE är medverkande, och som sagt, jag tycker fortfarande att SE är sketabra. Men, nu tror jag att jag har fått en ny idol, nämligen Sissela Kyhle. Hur bra är hon då?
Kommer Axlid och Magnusson jaga mig med verbala blåslampor när jag nu säger att Sissela är en utomordentligt bra skådis, rolig och snygg?
Ja, det återstår att se!

14 kommentarer:

Max sa...

Ah, på bilden där, kan man i pannan på mig se skåran där doktor Frankenstein skurit upp skalpen för att skvalpa ner en hjärna från någon avliden, intagen, från St. Jörgens paviljonger...

Fooooood goooood, aarrghh!

Anonym sa...

Åh, det låter som om jag engagerat mig i att ständigt dissa Ekblad, så är det faktiskt inte. Det var väl just det där med Amorosa som...ja du vet. Den var bara en sån touch too much. Men finns det egentligen något roligare än folk utan distans till sig själva? Såg en dokumentär om när Bergman regisserade Saraband (tror jag den hette). Det var bland det roligaste jag sett! Men jag är glad att jag inte befann mig i studion vid tillfället, eller än värre, varit skådespelare i pjäsen. Jag hade trasat sönder läppen i fåfängt försök att hålla mig för skratt. Fattar inte hur de som faktiskt var där kunde hålla sig allvarliga. De måste ha tagit dubbel dos valium.

Ser att du har kul med PhotoBhoot! Jodå där kan man hitta på kul och vara riktigt kreativ.

Anonym sa...

Sissela Kyhle? Fabless för det kyligare typen? Själv spetsar jag nog på Jessica Anderssons utlovade "snyggchock" i kvällens melo-dram.

Anonym sa...

Att Sissela Kyhle är en fullständigt genial skådespelerska torde det inte råda någon som helst tvekan om. Jag hr ännu inte sett henne göra en dålig insats.

Kokt potatis däremot är en sorglig kvarleva från fattig-Sverige då vi var tvungna att äta allsköns skit som jorden släppte från sig för att överleva.

Max sa...

Axlid! Du e stenhård!
Du ger hårt ris.

Anonym sa...

Kan någon hjälpa mig med namnet på den Tv-teater där Ekbladskan spelade en yngre dam och badade totalnäck i en köksbalja! Den var inspelad under slutet av 80-talet eller början av 90-talet. Här är det inget fel på fotominnet som ni märker!
Locket

Max sa...

Kommer mycket väl ihåg denna. Hon bodde i nåt hus och var ensam och cyklade omkring i byn... kanske kan man hitta info på SVT.

Anonym sa...

Ah! Ni menar från "A till Ö"! Med Erland Josephsson som satt på taket och spelade uggla! Och Stina-Birgitta Ekbladsson i sitt esse! Där borde väl saven stigit ordentligt? Ha-ha! Guttas gubbs?

Anonym sa...

Susanne Ljung då, Abby? Vad gillar du henne?
Gojting, eller hur? Intelligent dessutom! Som hon glänste i "På spåret"!

Max sa...

Ljung ja... Jag skall börja med att säga att jag respekterar henne i sin arbetsutövning vad gäller mode och som panelhöna i div. "rockprogram" i TV. Jag tror att hon är några år äldre än jag, alltså Pushing 50, och hon tycks ha rätt fin koll på vad som rör sig i de hippa svängarna. Och det har sannerligen inte jag.
Med detta sagt så kommer vi till det som, i vissa fall, är mycket svårt att hantera, nämnligen forgive and forget.
Ljung har varit så ofattbart svintaskig mot strasse i några recensioner, att jag faktiskt knappt hämtat mig än. Vi gjorde en intervju tillsammans med henne en gång och hon var så otrevlig att till och med munlädret Zack fick hämta andan ett par gånger. Det här var på 80-talets början och hon skulle väl spela hårdför journalist och sänka de, som hon uttryckte det; trevliga och snygga Göteborgsgrabbarna som hade noll koll.
Såå, när jag ser henne idag kan jag inte med vett och vilja påstå att jag tycker hon är speciellt attraktiv, även om jag inte är arg på henne fortfarande, för det är ju så att ALLA musikjournalister och recensenter i grund och botten har helt fel, och dom kan inte rå för det.
En annan riktigt fotknölssågande kritiker som jag däremot icke har glömt eller förlåtit är Erik Hörnfeldt som nog slog alla tänkbara rekord i överjävliga grymheter mot oss. Jag tror han skrev för Expressen vid samma tid som Ljung orerade. Erik var inte nådig, och jag har lovat att om jag träffar honom någon gång (har inte sett eller hört något han gjort sedan dess)så skall han få en rungande dagsedel.

Anonym sa...

Det var ett utlagt bete, Abby. Du förvånar mig med att missa min ironi. Men du ville väl inte flasha ditt lindigt läkta sår allt för mycket? Hon är lika hopplös som hon ser ut (tacka vet jag Ekblad). Urusel i "På spåret", för övrigt.

Max sa...

Njoohoodå, nog kände jag ironin alltid. Jag är dessutom en stor fan av På Spåret och där blir det sådär kul resultat om de medverkande inte har det skottat ända fram till dörren, om man säger...
Rätt dock med de lindrigt läkta såren. Det fina är att hon absolut inte kommer ihåg en millisekund av allt det där gamla strasse-ontet och har sålunda inga tankar på sån skit... jag skulle också vilja glömma eländet.
Icke Hörnfeldt dock - den apan drömmer jag fortfarande löddriga hämndmardrömmar om.

Anonym sa...

På tal om om recensenter, jag lyckades faktiskt reta gallfeber på en en gång. Det var självaste Måns Ivarsson (är det han som säljer korv nu?). Vid ett tillfälle uppmanade han i Expressen insändare att inte glömma skicka med adressen vilket "speciellt gäller dig, A. Magnusson!".
Jag hade, av en slump, en viss inside information som jag tog väl vara på. Informationen var i sig inte det minsta konstig men eftersom jag använde den som jag gjorde – skickade den inte direkt till honom utan på ett sådant sätt att någon kollega måste sprätta upp kuvertet och läsa igenom först – gissar jag att de fick sig ett gott skratt på hans bekostnad.
Och det var ju det som var meningen eftersom han var en sådan jerk (att han också var en Springsteen-cock-sucker a la GP:s Johan Lindquist gjorde saken bara än mer delikat). Vad han gjorde? Dissade en Bowie-konsert av alldeles fel anledningar.

Vafalls? Hörde jag nån som muttra "nörd"?

Anonym sa...

Hörnfeldt inringad!
Varför inte kolla in följande länk:
http://www.hornfeldt.se/
Direkt till killen med kollen...
Här kan alla hugade friends of Strasse maila sina synpunkter. Han blir säkert JÄÄÄtteglad!

Här är en annan länk till fånen där han går i svaromål om ett projekt (2005): en dåres försvarstal, någon?

http://www.realtid.se/ArticlePages/200503/09/20050309102500_Realtid596/20050309102500_Realtid596.dbp.asp

Buttox up!