torsdag, februari 08, 2007

Tiden står stilla i Göteborg

Tiden står stilla i Göteborg om man väljer att ta sig fram med hjälp av Västtrafik. Turtätheten i centrum är givetvis ganska hyfsad, det kommer en spårvagn eller buss med någon kvarts intervall. Denna helt enorma turtäthet beror dock på att det finns upp emot 13 olika spårvagnslinjer och x-antal busslinjer. Göteborg är så beskaffat att alla spårvagns- och busslinjer dessutom går samma väg, i stort sett. Två knutpunkter är Drottningtorget-Brunnsparken och Järntorget. Genom dessa två knutpunkter går alla linjer. Om det blir fel på en spårvagn stannar hela Göteborgs lokaltrafiknät.
Sedan har vi busstrafiken till områden strax utanför Göteborgs citykärna. Jag bor i ett av dessa områden. Det har byggts en busscentral för denna trafik, och smart nog har den placerats mitt i och på den hårdast trafikerade led som finns i stan, den som går utmed älven. Busscentralen är ritad och designad så att endast påstigande kan ske, man kan alltså inte gå av bussarna vid centralen för att ta sig vidare eller byta utan blir avsläppt vid busscentralens infart där inkommande bussar står på kö. Området där bussarna ställer sig vid de 35 "ombordstigningsgatearna" är så litet att det alltid blir köbildning på grund av att inkommande bussar måste passera där de bussar står som tar ombord folk.
Jag och ett team arkitekter från Stretered skulle på, tja, säg två arbetsdagar, kunna designa en bättre planlösning.
Nu har man även infört bussar med sängplats. Det är Lila Express som ger våra "pigga" gymnasiebarn en möjlighet att sova sig till skolan. De säten som finns i bussarna är av typen liggstol där ryggstödet går att fälla bakåt så att man ligger istället för att sitta upp på ett normalt vis. Jag som är över pygmélängd kan alltså inte nyttja "sittplatserna".
Göteborgs Stad lägger mycket energi på att få folk att skippa sina bilar och åka kommunalt istället - Fat Chance!
Det enda sättet, det mest naturliga och självklara, är givetvis att inte ta någon avgift för eländet. Lokaltrafiken måste såklart vara gratis!
Nedan är en livefeed, alltså en kamerabild som sänder direkt från en av stadens spårvägsstationer (Linnéplatsen - Slottskogen). Här kan du se Västtrafiks senaste moderna toppmodell i full fart.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Stretered i all ära,men vore det inte bättre att man tog alla skolkande elever och annat riff-raff som tjuvåker å det grövsta och buntar ihop dem till en egen "linje" som går mellan Peppareds torg (Balltorp) och låt säga Bölse kvarn, utanför Varberg. Då kan det ju bli deg över till en kraftigt subventionerad lokaltrafik i Göteborg

Locket

Max sa...

Mycket bra idé. Locket, du är en man i min smaque!

Anonym sa...

Jävla I-landsproblem. Ta körkort och köp en bil.

Max sa...

Är I-landsproblemet Västtrafik? Eller är I-landsproblemet min inställning till Västtrafik?

Om Västtrafik genomförde sin "service" gratis och lät medborgarna nyttja ett sätt att ta sig fram i sin egen stad på ett bra sätt, skulle jag inte säga ett ord.

Anonym sa...

Till dig som ser detta som ett i-landsproblem. Man har väl en rättighet att välja om man vill ta bilen eller åka kollektivt, eller är det en viss totalitär värdegrund som du vill att jag ska tolka in i din uppmaning, månne?
Locket

Anonym sa...

Nej då, det är inte totalitärt på något sätt, bara en stilla betraktelse över tingens ordning. Man har ju som bekant alltid ett val. I detta fall att fortsätta deala med en stinkande institution som Västtrafik som aldrig kommer att förbättras då de styrs enbart av ekonomiska intressen, eller att ta saken i egna händer och lösa problemet på bästa sätt. Ett sätt är att som sagt att ta körkort och skaffa sig en bil.

Det kommer ju aldrig att hända i Abbys fall så han får väl fortsätta att klaga.....:-)

(Det var inte tänkt att bli ett anonymt inlägg sist, jag slant).

Max sa...

Aha, så det var Mr. Ax iallafall, tänkte nästan det. Jamen, det är gott att ni är här å brötar tycker jag. Det där med körkort ligger inte så långt bort nu faktiskt. Det är i stort sett klart i och med att jag har skaffat mig en ofattbar trafikrutin nu när jag kör moppe. Jag kan riktigt känna den varma plastlukten från körkortstillverkningspressen. Jag förutsätter att de skickar min lapp hem till mig på posten.

Anonym sa...

Absolut, så har nog i alla fall en hel del av dagens bilister fått sitt.
2 dm snö och folk tappar helt och hållet huvudet och en 10 minuters resa till jobbet blir helt plötsligt som en resa med Västtrafik.

Max sa...

Jävla I-landsproblem. Ta tricken och köp ett månadskort! ;-)

Anonym sa...

I had it coming....:-)

Anonym sa...

Jag visste väl att herr Axlid var en "coming man"...med ett adekvat analyserande perspektiv i olika frågor!

Locket