lördag, februari 03, 2007

Hjälp... Stina


Jag råkade slå på TV:n och fick se ett förjävla bra humorprogram som heter; Hjälp. (TV4, tror jag).
Jag är en big time sucker för bra skådespeleri. Det finns så många bra och fina skådespelare i Sverige. Nu känner jag kanske inte till de allra senaste, men har ett antal favoriter från forna dagar, då vintrarna var vita och sommmartiden var sådär lagom svenskt varm, ungefär i genomsnitt 19 grader Celsius.
Stina Ekblad (bland många, många andra) är en av mina absoluta favoriter.
Det är något med Stina Ekblad, en närvaro och en innerlighet som är så påtaglig att det faktiskt nästan gör ont att se hene agera, som gör att man bara vill ha mera.
Hennes skådespeleri är så precist och fullkomligt att jag blir alldeles golvad.
Sambon tror att jag är kär i henne (vilket jag lätt skulle kunna bli) men det handlar faktiskt mer om ett beundrande av hennes skärpa och totala... ja, närvaro som faktiskt är breathtaking.
Vi har ju sett henne i otaliga pjäser och uppsättningar. I Amorosa. Med Bergman, där jag måste nämna hennes androgyna enigma i filmen Fanny och Alexander.
Nu senast i den danska serien Krönikan där hon var fantastisk, och, som sagt, i den nya humorserien; Hjälp, där hon spelar psykolog - så jävla bra och exakt - att man baxnar.
Det skall faktiskt bli underbart att vara hemma på fredagarna och kolla in Stina i Hjälp.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Hona ammade sin son tills han var
ca: 7 år....
Man kan INTE digga en så´n människa!

Max sa...

Men sonen både diggade och diade.
Hur är det med folk som dricker ko-mjölk då?
Ammarinna eller inte, hon är en dödens bra skådis ialla fall!

Anonym sa...

Men snälla Abby! Amorosa!? Hennes ylande blev ju skrattretande till sist! Parodi! Jag brukade också gilla Ekblad, tills jag såg Amorosa. Nu kan jag inte längre ta henne på allvar. Och det trots den ögonbrynslösa Bowie-looken i Fanny och Alexander. Till och med förtjusningen över hennes dialekt slocknade. Får la' se om Hjälp hjälper upp det...

Max sa...

Det var mig ett massivt diss... men det är gott med lite tuggmotstånd.
Jag skall i ärlighetens namn säga att det var mycket länge sedan jag såg Amorosa, och nämnde den i förbifarten så att säga. Det spelar ändå ingen roll - hon är en jävla bra skådis, och dialekten tröttnar jag aldrig på. Nu skall jag leta efter talböcker där hon läser så jag riktigt kan njuta till.

Anonym sa...

Komjölk är för spädkalvar och mänskliga bäbisar, det dricker inte vuxna människor. Hon kan efter amningshistorien INTE tas på allvar.

Max sa...

Det var Helvete vad ni gick igång på Stina. Men det är jävligt kul!
Vad säger ni om jag dryftar att jag tycker hon är vrålsnygg också?

Anonym sa...

Du é ju faan inte klok......

Anonym sa...

Förbifarter ska man passa sig för! (Vis av erfarenhet.)
Ekblad i Amorosa var en inspirerande hovleverantör till mitt narregister.

Max sa...

Bowie bytte tänder, Stina ylade och Marc Bolan dog. Ändå diggar jag dom fortfarande.

Max sa...

Axlid!
Potatis ÄR godare än ris (myrägg).
Stekt fläsk, löksås och ris.
Grillad korv med rismos.
Kallops, rödbetor och ris.
Panbiff med lök och ris.
Köttbullar med gräddsås, lingon och ris.
Rostbiff och rissallad.
Sill, gräddfil och färskris.
Rischips och dip. O.S.V.
Det här är en ekvation som inte stämmer.

Anonym sa...

Hej Mr Axgrinder!
Tänkte bara vidarebefordra en Stina-länk från finska YLE.
Skön film med skådespelerskan, kvinnan, väsendet, uppenbarelsen...

http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=7&ag=64&t=&a=2068

For your eyes only!

/Sem Locque