fredag, augusti 18, 2006

Fel och namn

Det är la jävla skönt när man talar med myndigheter o.d. och skall få sitt ärende eller efternamn rätt? Jag inhandlade en sketafrän moppe för några månader sedan, för övrigt något av det bästa och klokaste jag någonsin gjort, med den absolut bästa fördelen att jag slipper åka Västtrafiks vedervärdiga bussar samt är fri att ta mig vart, och när, jag vill. Man måste ha en trafikförsäkring så jag ringde mitt försäkringsbolag och beställde en enkel trafikförsäkring för runt 1 100:- p/år att delas upp månadsvis. Vi talade svenska med varandra och i och med att jag inte har några talfel samt uttrycker mig tydligt när jag talar med myndigheter trodde jag saken var biff. Några dagar senare kom ett inbetalningskort på 4 800:- för Helförsäkring inkl. allt, att betala omgående. Det var bara att ringa en gång till för att undra och ändra. Visst, inga problem, man hade tryckt på fel knapp meddelades det mig. Ytterligare ett par dagar senare kom så en ny inbetalningslapp, nu med rätt belopp men inte uppdelad månadsvis utan hela beloppet på en gång. Fick ringa en tredje gång och påtala ytterligare en knapptrycksfadäs.
Tja, stor sak i det, men man undrar hur jädra svårt det kan vara att trycka på rätt knapp direkt.
En annan skön och ibland riktigt rolig grej är namnfel. Jag beställde en låda papper till skrivaren häromdagen och uppgav mitt namn för fakturan; Bryzell, så tydligt jag kunde. Det är ju ett Z och två L, så det borde vara ganska tydligt, åtminstone för den som klarat av årskurs 1, att betoningen är ett långt Y- och ett kort E-ljud, med betoningen på ell som i t.ex. Lundell. Figuren som skötte min beställning fnittrade till och sade; Precis som staden då eller? Nej, svarade jag vänligt (man är ju van), Bryssel heter Bryssel på svenska, inte Brysell, och stavas dessutom Bruxelles. Såååå, jag stavade mitt namn ytterligare en gång B-R-Y-Z-E-L-L, och det verkade som om det blev rätt. På fakturan som jag fick vid leveransen läste jag mitt efternamn; Dryzel...
Jag kom att tänka på några härliga namnfel som jag hörde om på 80-talet när jag lirade med Anne-Lie Rydé. Det var några killar i det bandet med lite knepiga efternamn. Till exempel saxofonisten Erik Häussler som på ett inbetalningskort fick namnet Erik Hånslev. Eller trumslagaren Rolf Alex (som om man bokstavsvänder, så där kuligt, blir Alf Rolex) som skulle få en guldplakett (i form av en snusdosa!?!) för sin medverkan på en framgångsrik platta och turné med Eva Dahlgren. Alla skulle skriva sina namn tydligt med stora bokstäver så att guldgravören inte skulle kunna göra några fel. När det så blev dags för guldsnusdoseutdelning kollade Roffe in sin dosa och på den stod; Rolf Axel. Det är väl klart som korvspad, måste gravören ha tänkt, att man kan bara inte heta Alex i efternamn, nej, killen heter säkert Rolf Axel i förnamn, och så får det bli oavsett vad han skrivit på lappen. Basisten Tommy Cassemar skulle ringa sin tjej på jobbet, någon svarade och Tommy sade sitt namn och undrade om han kunde få tala med så och så. Killen släppte luren och Tommy hörde; Ööööh, det är nån Tom i kassan som vill snacka med dig...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, jag jobbar ju i skivbutik och där har man ju hört ett och annat i felsägarvägen. Även skriftliga dito...
När Bengans postorder var i sin linda, innan email hade tagit över la kunderna sina order på vanligt papper oftast. Beställningar av plattor med artister som t.ex. The Fleppard, Stevie Ray Vaguna, Mark Norrfler var inte ovanliga.
Den som tar priset är ändå denna;
En dam i 68-års ålder kommer in i butiken för ca tio år sedan. Sent på hösten tror jag det var. Damen har päls och pälshatt på sig. Hon ber att få ”den där nya bra plattan med han som sjunger så fint”. Hon berättar att han heter Hugo Igelstam. Jag går igenom databaser och kataloger i jakt på Hugos inspelningar. Jag får ingen träff någonstans. Damen lägger ut orden om Igelstam. Han är ju sååå underbar och väldigt känd. Massa skivor har han gjort. Å massa TV med. Jag hittar inga. Noll. Damen har blivit lite varm och tar av sig pälsen och hänger över armen. Hon lättar på sin virkade sjal som hänger över axlarna. Mössan behåller hon på. Vi går runt i affären och letar. Säkert en kvart.
Till slut tvingas jag säga till damen att Hugo Igelstam har nog inte nått vår butik trots hans storhet. Damen blir besviken, minst sagt. En sån stor butik har inte Den store Hugo Igelstams cd-skivor!
Jag beklagar och damen hänger på sig räven, rättar till mössan och vänder sig om för att lämna butiken. Då hör jag: MEN DÄR E HAN JU!!!! Damen har hittat Hugo Igelstam??? Jag kommer till undsättning och när jag kommer fram ser jag att hon står och pekar på en reklamskylt i hårdpapp av en herre i helfigur.
Artisten är JULIO IGLESIAS!

Svenningsson

Max sa...

Eller som när jag skulle köpa en platta med han sångaren i Vikingarna, till morsan. Jag stega fram till skivaffärskillen och frågade; har ni Christer Petterssons senaste?